۵ گام اساسی برای ورود به دنیای کسب و کار فناوری نانو

۵ گام اساسی برای ورود به دنیای کسب و کار فناوری نانو

برای فعالیت در هر شاخه‌ای از کسب و کار باید ادبیات و فضای آن را بشناسیم و با شناخت وارد آن حوزه از تجارت شویم. این موضوع در رابطه با کسب و کارهای دانش‌بنیان حساس‌تر هم هست! در ادامه این مطلب ۵ گام اساسی برای ورود به دنیای کسب و کار فناوری نانو را می‌توانید مطالعه کنید.

گام اول- ادبیات دنیای تجاری‌سازی را یاد بگیرید!
در این ویدیو زیر که از مجموعه آموزش ویدیویی «از دانشجویی تا کارآفرینی» انتخاب شده است، دکتر محمدرضا نظری نکات مهمی را در خصوص تغییر نگرش محققان و دانشگاهیان به مقوله کسب و کار مطرح می‌کند. پذیرفتن این نکته که ادبیات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با ادبیات بازار متفاوت است، یک گام اساسی برای موفقیت در تجارت فناوری نانو است و در این کارگاه آموزشی به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. پیش از اینکه گام‌های بعدی را مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم این ویدیو را با دقت مشاهده کنید.

گام دوم- در رویدادهای آموزشی مرتبط با تجاری‌سازی فناوری نانو شرکت کنید
در حال حاضر، دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو توسط ستاد توسعه فناوری نانو برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی فناوری نانو برگزار می‌شود. ویژگی این دوره‌ها نسبت به دوره‌های کارآفرینانه مشابه این است که مباحث تجاری‌سازی و کسب و کار در فضای فناوری نانو مطرح می‌شود و نمونه‌های موفق و ناموفق این حوزه توسط کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای ثبت‌نام در این دوره اینجا کلیک کنید.

گام سوم- بوم مدل کسب و کار را سرلوحه تجارت خود کنید!
بوم مدل کسب و کار یا Business Model Canvas (یا به طور خلاصه BMC) ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا در آن تغییر و تحول اساسی ایجاد کنید. بوم مدل کسب و کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده‌ی مدل‌کسب و کار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش‌ مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال‌های توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمدی، فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است. جالب است بدانید که در یکی از کارگاه‌های آموزشی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو هم روش کار با این بوم آموزش داده می‌شود و در ۳ روز دوره ایده خود را روی این بوم پیاده‌سازی می‌کنید. اگر تمایل دارید که خودتان کار با این ابزار قدرتمند را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب «خلق مدل کسب و کار»‌ و کتاب «کار و مدل کسب و کار شما»‌ که توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است را مطالعه کنید. شیوه نگارش این کتاب‌ها بسیار متفاوت از کتاب‌هایی است که تا کنون دیده‌اید و فرایند یادگیری را برای خواننده بسیار لذت‌بخش طراحی کرده است. بوم کسب و کار را هم از اینجا می‌توانید دانلود کنید.
در خصوص اهمیت بوم و مدل کسب و کار همین بس که دکتر فریدون قاسم زاده، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت افرانت، (پیشکسوت کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران) می‌گوید: «امروزه، در دنیای تجارت، جنگ اصلی بین مدل‌های کسب و کار (Business Models) است.»

گام چهارم- از داشته‌های معنویتان غافل نشوید!
ورود به دانشگاه و تحصیل علم، شاید در نگاه اول برای شما دارایی نقدی مشخصی به همراه نداشته باشد، اما دارایی‌های معنوی پنهانی دارد که اغلب از آنها غافل هستیم. نتایج پژوهش‌های دانشگاهی، اختراعات و دستاوردهای پژوهشی شما در دانشگاه‌ها و ایده‌های فناورانه شما دارایی‌های فکری و معنوی شما هستند و که باید یاد بگیرید در قدم اول درست از آنها حفاظت کنید و در قدم دوم به خوبی از آنها ثروت‌آفرینی کنید!
کتاب «راهنمای کاربردی کلیات مالکیت فکری، اصول ثبت اختراع و مرور ثبت پتنت» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان، مباحث مالکیت فکری را در ۱۶۸ صفحه تشریح کرده است. این کتاب توسط دکتر حسن علم‌خواه، مدیرعامل موسسه دارایی‌های فکری مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا به نگارش در آمده است.

گام پنجم- از همین امروز تیم بسازید!
بدون شک، اساسی‌ترین گام موفقیت در دنیای کسب و کار امروز، داشتن یک تیم همدل و قدرتمند است. برای داشتن یک تیم قدرتمند می‌توانید از انجمن‌های دانشگاه خودتان، خوابگاه‌های دانشگاه و هم‌کلاسی‌های خودتان شروع کنید. لازم نیست منتظر یک انسان مریخی باشید؛ کافیست نحوه تشکیل یک تیم درست را یاد بگیرید. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به تشکیل تیم، در خصوص مدیریت کسب و کارهای نوپا مطالعه کنید و با آگاهی به سراغ دوستان و آشنایان خودتان بروید.