کتاب‌های فناوری نانو در حوزه پزشکی، دارورسانی، بهداشت سلامت

معرفی کتاب‌های فناوری نانو در حوزه پزشکی،‌ داروسازی، بهداشت و سلامت

فناوری نانو یک فناوری بین‌رشته‌ای است که در سال‌های اخیر کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌ها و صنایع گوناگون پیدا کرده است. حوزه‌های پزشکی و داروسازی و صنایع مرتبط با سلامت و بهداشت از جمله زمینه‌های پرکاربرد برای این فناوری نوین به شمار می‌روند. دارورسانی هدفمند، روش‌های تصویربرداری دقیق پزشکی، مهندسی بافت برای بازسازی اندام‌های آسیب‌دیده، خمیردندان‌های با توان محافظت بیشتر از لثه و دندان؛ همگی در شمار کاربرد‌های گسترده فناوری نانو در حوزه پزشکی و سلامت قرار دارند.
در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران در رشته‌های مرتبط با پزشکی، فناوری نانو را به عنوان ابزاری کارآمد برای توسعه بهبود روش‌های پیشگری و درمان مورد بررسی قرار می‌دهند. در ادامه برخی از کارکردهای فناوری نانو در این حوزه ‌را مرور می‌کنیم:

– مصرف دارو، یکی از روش‌های شناخته شده و پرکاربرد برای درمان بیماری‌ها است. فناوری نانو در زمینه‌های دارورسانی می‌تواند راه‌حل‌های جدیدی را ارائه کند. فرمولاسیون جدید داروها و راه‌های جدید دارورسانی، پتانسیل درمان را با رساندن داروهای جدید به نقاطی از بدن که در گذشته ممکن نبود، افزایش داده است.
– با شناسایی بیماری در مراحل اولیه تا حدود بسیار بالایی می‌توان بیماری را کنترل و درمان نمود. فناوری نانو اثر قابل توجهی در بهبود کیفیت تصاویر حاصل از روش‌‌های تصویربرداری پزشکی داشته است. این اثربخشی مرتبط با ساخت مواد بهبود دهنده کنتراست با استفاده از برخی نانوساختارها بوده است.
– کاهش اندازه‏ی مواد در مقیاس نانو به طور قابل توجهی سختی سطوح و همچنین نسبت سطح به حجم را افزایش داده و نیز ممکن است منجر به فعالیت سطحی بیشتر و خواص فیزیکی-شیمیایی متنوع و بهتری گردد. پژوهشگران امیدوارند با افزایش درک چگونگی تعامل سلول‌ها و بافت در مقیاس نانو بتوانند بافت‌های طبیعی بدن انسان را شبیه‌سازی کرده و به صورت مطلوب‌تری به درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها بپردازند.
– كرم‌‌های مراقبت از پوست که حاوی نانوذرات اكسیدروی و دی‌اكسیدتیتانیوم است، سبب بهبود چشمگیر كارایی و مقبولیت ضد آفتاب‌ها و مواد آرایشی حاوی مواد غیرآلی شده است. كاهش جذب چشمگیر پرتوی فرابنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی و شفاف كردن محصول از اصلی‌ترین ویژگی‌های‌ كرم‌های ضد‌آفتاب حاصل از نانوفناوری نسبت به محصولات قدیمی میباشند.
– خمیردندانی كه مشتقات حاوی فلوراید آن در دهان به ذرات كلسیم فلوراید ۱۰ نانومتری تبدیل شده و باعث تشدید اثرات ضد تشكیل حفرات دندانی فلوراید در دهان شده است، از جمله محصولات حاصل از فناوری نانو است. این خمیردندان از ایجاد حفره در مراحل اولیه جلوگیری کرده و با پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان، نقش بسیار مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد.

در زمینه تعاملات فناوری نانو با حوزه پزشکی و سلامت،‌ کتاب‌های مفید و متنوعی به زبان فارسی منتشر شده است.
اگر این حوزه از کاربرد‌های فناوری نانو در شمار علاقمندی‌های شما قرار دارد، می‌توانید به فهرست کتاب‌هایی که در ادامه آمده است نگاهی بیاندازید.
ناگفته نماند که شما می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از عناوین،‌ اطلاعات بیشتری از کتاب مورد نظر بدست بیاورید و به‌راحتی نسبت به ثبت سفارش اینترنتی کتاب مورد نظر اقدام کنید: