«آبسال» و «پاکشوما» وارد بازی شدند

«آبسال» و «پاکشوما» وارد بازی شدند

اینجا نانوسان است و در حالی که آخرین‌ماه از سال ۱۳۹۶ به نیمه رسیده، شما دهمین بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید. هفته پرخبری را در حوزه فناوری نانو پشت‌سر گذاشتیم، بیاید نگاهی به برخی از این اخبار بیاندازیم:

 

  • این شماره از ماهنامه فناوری نانو را از دست ندهید

ماهنامه فناوری نانو در آخرین شماره‌اش به بهانه انتشار مطلبی با عنوان «کاربرد منسوجات نانوفناورانه در وسایل نقلیه» عکس دلبرانه‌ای از یک خودرو را روی جلد برده – و لابد خیلی هم حساب دلِ من و شمایی که دستمان به این خودروها نمی‌رسد را نکرده است! – این ماهنامه در شماره دویست‌وچهل‌وچهارمش نگاهی به سهم ایران از بازار جهانی فناوری نانو در سال ۱۳۹۵ داشته و گزارش جامعی هم از برنامه نانواستارتاپ منتشر کرده و البته اخبار ایران و جهان، مقالات و گزارش‌های صنعتی هم جایشان را در این ماهنامه حفظ کرده‌اند.
پیشنهاد می‌کنم شماره بهمن‌ماه ماهنامه فناوری نانو را از دست ندهید.

 

  • یک خانه‌تکانی فناورانه!

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران (nanoproduct.ir) قصد دارد تا در مجموعه مطالبی که با هشتگ #نورزوبانانو در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایتش منتشر می‌کند برخی از محصولات فناوری نانو را که در نظافت منزل کاربرد دارند، معرفی کند. اگر تجربه استفاده از محصولات فناوری نانو ایرانی را ندارید شاید خانه‌تکانی امسال فرصت خوبی برای این تجربه باشد.
راستی شما می‌توانید پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران را در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و لینکدین دنبال کنید.

 

  • «آبسال» و «پاکشوما» وارد بازی شدند

فرهنگ آزاد، می‌گوید: «پوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی، محصولی است که به عنوان زیرساز رنگ مورد استفاده قرارمی‌گیرد. این محصول یک لایه محافظ در برابر خوردگی برروی فلز ایجاد می‌کند و افزایش چسبندگی رنگ به فلزات را به‌دنبال دارد. این پوشش را می‌توان در محصولات مختلف مانند لوازم خانگی، خودرو و… استفاده کرد.» راستی معرفی آقای آزاد فراموش شد! ایشان مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس هستند؛ شرکتی که پوشش‌های تبدیلی مبتنی بر فناوری نانو را ارايه می‌کند.
حالا این محصول مورد استقبال دو شرکت بزرگ صنعتی کشور قرار گرفت است. شرکت پاکشوما و شرکت آبسال. بیایید ببینیم نظر مدیران این دو شرکت در خصوص تجربه استفاده از این محصول نانویی چیست.
قائم‌مقام مدیر‌عامل شرکت پاکشوما می‌گوید: «در تولید ماشین لباسشویی، ورق روغنی بعد از پرس و فرم‌دهی، تمیزکاری شده و برای رنگ آماده می‌شود. ترکیب نانویی به عنوان زیرساز، سطح فلز را ناهموار کرده و چسبندگی رنگ را بیشتر می‌کند.» شرکت پاکشوما بررسی نانوپوشش زیرکونیومی را در تست ضربه هم مثبت ارزیابی کرده است و البته مزیت عمده این محصول را کاهش هزینه‌های جانبی تولید و صرفه اقتصادی آن اعلام می‌کند.

اما بشنوید از شرکت آبسال که در زیرسازی رنگ بخاری‌ از نانوپوشش‌های زیرکونیومی استفاده می‌کند. مدیر برنامه‌ریزی شرکت آبسال: «عمده‌ترین مزیت این ماده کاهش قیمت تمام شده است؛ زیرا می‌توانیم آن را در دمای محیط بر روی سطح اعمال کرده و نیاز به تجهیزات گرمایشی نداریم؛ همچنین هزینه تجهیزات دفع رسوبات نیز با این روش از بین می‌رود، در مجموع مزایای محصول، به لحاظ کمی و کیفی در بهبود تولیدات شرکت آبسال تاثیر مثبت داشته و با توجه به اینکه مدت کوتاهی است که خط تولید را به استفاده از این ماده اختصاص دادیم، در سال جاری بین ۲ تا ۳ تن از نانوپوشش زیرکونیوم استفاده کردیم و همچنان در سال آینده نیز علاقمند به استفاده از آن خواهیم بود.»

 

  • حمایت از کیفیت

خاطرتان هست که در یکی از همین بسته‌های خبری اشاره‌ای به تغییر رویکرد ستاد نانو در حمایت از انتشار مقالات کرده‌ بودیم؟ خب، حالا اصل خبر هم رسید: «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اعلام اسامی حدود ۹۰۰ نشریۀ علمی باکیفیت، از ابتدای سال ۱۳۹۷ طبق آیین‌نامه جدید، صرفاً از مقالات منتشر شده در این فهرست حمایت می‌کند.»
آن طور که پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو خبر داده است، «طبق این آیین‌نامه، نشریات علمی بر اساس شاخص‌های کیفی شامل ضریب تاثیر (Impact Factor) و ضریب ایگن (Eigen Factor) در چهار گروه دسته‌بندی شده‌اند و مبلغ حمایت از هر مقالۀ فناوری نانو که در این نشریات منتشر شود، بر اساس سطح کیفی نشریه، بین ۱۵ تا ۴۰۰ میلیون ریال خواهد بود.»
اگر دانشجو یا پژوهشگر حوزه فناوری نانو هستید، خوب است سری به صفحه اینترنتی www.nano.ir/hrdc بزنید و با «آیین نامه حمایت از انتشار مقالات در نشریات منتخب فناوری نانو» بیشتر آشنا شوید.

 

  • محصولات ایرانی در چین صاحبِ خانه شدند

حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید از این به بعد در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای در کشور چین، کشور ما یک بخش دائمی با نام غرفه ملی ایران (Iran National Pavilion) خواهد داشت؛ غرفه‌ای به وسعت ۵۴۰۰ متر برای توسعه صادرات محصولات ایرانی. اما در این غرفه کدام محصولات ایرانی حضور دارند؟ طیف گسترده‌ای از محصولات. از مواد معدنی گرفته تا صنایع غذایی، توریسم، فرش و صنایع دستی و البته کالاهای مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته.
صحبت از فناوری‌های پیشرفته شد و حتما الان دنبال نام محصولات فناوری نانو می‌گردید! بله، درست است، در میان محصولات حاضر در غرفه ملی ایران، نام ۲۰ محصول نانویی هم به‌ چشم می‌خورد: داروهای ضدسرطان سینادوکسوزوم و سیناکورکومین، پماد سیناآمفولیش، سیلوسپت زخم، آمیزه‌های نانوکامپوزیتی لوله و اتصالات بی‌صدا، افزودنی‌های UPVC، دستگاه همگن‌ساز التراسونیک، دستگاه تولید نانوالیاف، انواع دستگاه‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی و آزمایشگاهی.
امیر قربانعلی – مدیر مرکز فناوری نانو ایران در چین – معتقد است: «غرفه ملی ایران شاهراهی برای توسعه تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری، مبادلات فرهنگی، اجتماعی و همچنین ارائه خدمات در چین محسوب می‌شود و برای مردم چین و سایر کشورهای جهان امکان آشنایی با بازار ایران را فراهم می‌سازد.»
ما هم امیدواریم و منتظر خبرهای خوب بیشتر.