محصولات ایرانی، «به توانِ نانو» متحول می‌شوند!

محصولات ایرانی، «به توانِ نانو» متحول می‌شوند!

هوا گرم است و خبر هم زیاد! اما طبق معمول پیشنهاد ما بسته خبری فناوری نانو است. پس با ما همراه شوید تا سری به دنیای فناوری نانو بزنیم.

 

  • محصولات نانوی ایرانی در گوانجو صاحب خانه شدند

در هفته‌ای که گذشت، دفتر مرکز نانوی ایران و چین در شهر گوانجو چین آغاز به کار کرد تا همکاری‌های مشترک میان ایران و چین در حوزه‌ی فناوری‌نانو را تسریع کند و تعاملات شرکت‌های ایرانی و چینی در حوزه فناوری نانو را افزایش دهد.
این دفتر که در جنوب کشور چین – در منطقه هوانگپو درگوانجو – واقع شده، با حضوردبیر ستاد ‌نانو، سرکنسول کشورمان در گوانجو و نمایندگانی از سازمان‌ها و شرکت‌های چینی به صورت رسمی افتتاح شده است.
البته برای تاسیس این دفتر، کمیسیون صنعت و فناوری شهرداری گوانجو، اتاق بازرگانی گوانجو و شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP هم با ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانو ایران همکاری داشته‌اند. این را هم بدانید که هوانگپو یکی از مناطق محوری توسعه‌ فناوری در شهر گوانجو است.
اما بشنوید از آقای هوادونگ یه -رئیس دفتر صنایع کوچک و متوسط شهرداری گوانجو- که در مراسم افتتاح این دفتر گفته است: «من به ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانو ایران و تمام کسانی که برای راه‌اندازی دفتر مرکز نانوی ایران و چین در شهر گوانجو تلاش کردند، تبریک می‌گویم. این دفتر موجب افزایش همکاری‌ها میان دو کشور می‌شود. فناوری‌نانو امروز در تمام جنبه‌های زندگی وارد شده و در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی چین محسوب می‌شود. این فناوری موجب رقابت‌پذیرتر شدن صنایع خواهد شد.»
شوکیان راو، که به عنوان قائم‌مقام شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP در این مراسم حضور داشته هم حرف‌های امیدوارکننده‌ای زده است: «راه‌اندازی دفتر مرکز نانوی ایران و چین در گوانجو موجب خرسندی است چرا که فرصت‌های تازه‌ای برای ما ایجاد می‌کند. کار ما ایجاد ارتباط میان گروه‌های فعال در گوانجو با منابع نوآوری در جهان است تا توسعه‌ی فناوری تسریع شود. ما از طریق برنامه مچ‌میکینگ همکاری نزدیکی با ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانو ایران داشتیم به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰ برنامه همکاری مشترک در حال شکل‌گیری است. رویدادهایی این چنین موجب می‌شود تا ما با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه‌ی فناوری‌نانو بیشتر آشنا شویم. راه‌اندازی این مرکز جدید نیز می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای افزایش دامنه ی همکاری‌ها ایجاد کند.»
ناگفته نماند که در حاشیه‌ی برنامه افتتاح دفتر نانوی ایران و چین، سمپوزیوم نیم‌روزه‌‌ی توسعه و تجاری‌سازی فناور‌ی‌های نو در ایران و چین هم برگزار شد و سند همکاری راهبردی میان انجمن ارتقاء و توسعه‌ی مواد جدید صنعتی گوانجو و مرکز نانوی ایران وچین امضاء شد.
ما هم امیدواریم افتتاح این مرکز که به نوعی دومین خانه محصولات فناوری نانو ایرانی در چین به حساب می‌آید، روند صادرات و تبادل فناوری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی سرعت ببخشد.

 

  • یک خبر برای ۲۵۷۹ نفر!

یک راست برویم سر اصل مطلب: «ستاد توسعه فناوری نانو در ۴ تیرماه ۱۳۹۷، بیش از ۲۲ میلیارد ریال حمایت‌تشویقی به ۲۵۷۹ محقق نانو پرداخت کرده است».
این مرحله از پرداخت حمایت تشویقی شامل این موارد بوده:
• مقالات ISI تایید شده تا انتهای سال ۱۳۹۵؛
• آیین‌نامه گام‌به‌گام تایید شده تا انتهای سال ۱۳۹۶ (شامل شاخص‌های پایان‌نامه به نمونه رسیده، مبتنی بر نیاز صنعت، مطالعه مروری پتنت، ساخت تجهیزات، استقرار در مرکز رشد و…)
• پروپوزال و پایان‌نامه ارشد و دکتری تایید شده تا آخر شهریور ماه ۱۳۹۶ (سهم استاد راهنما)؛
• نشریات فناوری نانو تایید شده تا انتهای سال ۱۳۹۶؛
• سایر موارد (افرادی که شماره حساب خود را اصلاح یا فعال کرده‌اند)
ستاد ‌نانو برنامه حمایت تشویقی از فعالیت‎‌های پژوهشی فناوری‌نانو را از سال ۱۳۸۳ شروع کرده است. این برنامه در راستای اهداف سند راهبرد فناوری ‌نانو با هدف ترغیب و تشویق محققان برای ورود به حوزه فناوری‌نانو و پرورش سرمایه‌های انسانی متخصص برای توسعه این ‌فناوری در کشور انجام شده ‌است.
همان‌طور که پیش از این هم خبر داده بودیم، آیین‌نامه‌ّ‌های حمایت تشویقی در سال جاری دستخوش تغییراتی شده است. اطلاعات بیشتر در این خصوص را اینجا ببینید.

 

  • داستان یک همکاری موفقیت‌آمیز

همکاری دکتر علی اسفندیار، از دانشگاه صنعتی شریف و پروفسور آندره گایم، از دانشگاه منچستر انگلستان (برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰)، منجر به چاپ مقاله در مجلات Science و Nature شد. گفتن ندارد که این مجلات از معتبرترین‌ها در دنیا هستند.
اگر موضوع برایتان جالب است، اطلاعات بیشتری در خصوص این همکاری در این مطلب دست‌گیرتان می‌شود!

 

  • چالش تمدید شد!

خیلی کوتاه بگوییم که مهلت ثبت‌نام در چالش نوآوری «ساخت جوهر رسانا یا نیمه رسانا برای کاربردهای الکترونیک چاپی» تمدید شده است. اگر شما هم قصد شرکت در این رقابت را داشتید ولی وقت کم آورده‌اید، خودتان را ناراحت نکنید، برای ثبت‌نام تا هفت مرداد فرصت دارید! اطلاعات بیشتر را اینجا ببینید.

 

  • محصولات ایرانی، «به توان نانو» متحول می‌شوند!

چند وقتی است که مجموعه کلیپ‌هایی با عنوان «به توان نانو» توسط ستاد توسعه فناوری نانو تولید و منتشر می‌شود. در این کلیپ‌های ویدیویی کوتاه و جذاب، قابلیت‌ها و مزایای محصولات ایرانی تولید شده با فناوری نانو به نمایش گذاشته شده و کارایی این محصولات با نمونه‌‌های غیرنانویی مقایسه می‌شود.
خبر خوب اینکه این مجموعه کلیپ در کانال آپارات نانو در ایران هم در دسترس قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم شما هم این کانال را در آپارات دنبال کنید؛ ویدیوها را ببینید و منتظر ویدیو‌های جدید‌تر هم باشید.

 

  • شما می‌توانید بسته‌بندی مواد غذایی را هوشمند کنید؟

اگر در زمینه بسته‌بندی‌های هوشمند مواد غذایی صاحب ایده هستید، بی‌خبر نمانید که «شرکت بسپار پیشرفته شریف با همکاری شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات، نانو (شزان) به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه بسته‌بندی هوشمند مواد غذایی هستند» و به همین دلیل «فراخوان جذب ایده‌های نوآورانه برای برنامه شتابدهی – نوآوردگاه بسته بندی هوشمند مواد غذایی» را منتشر کرده‌اند.
رویداد نوآوردگاه بسته‌بندی هوشمند رویدادی است که حلقه ارتباطی بین تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده است. تمامی افراد صاحب ایده و طرح و علاقمندان به این حوزه می‌توانند در این نوآوردگاه شرکت کنند و از این فرصت برای ارائه‌ی ایده‌های خود، تجاری‌سازی آنها و راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید بهره‌مند شوند.
محورهای پذیرش ایده به این ترتیب است:
– نمایش تازگی محصول غذایی بسته‌بندی شده
– نمایش سلامت محصول غذایی بسته‌بندی شده
– هشدار زمان انقضاء محصول غذایی بسته‌بندی شده
– هشدار خارج شدن محصول از زنجیره سرد
قصد ثبت‌نام دارید؟ به اطلاعات بیشتر نیاز دارید؟ به www.noavardgah.ir سر بزنید.