به عمل کار برآید؛ به سخندانی نیست!

به عمل کار برآید؛ به سخندانی نیست!

اینجا نانوسان است و شما اولین بسته خبری فناوری نانو در مردادماه ۱۳۹۷ را مطالعه می‌کنید. در روزهای گذشته رویدادهای زیادی در دنیای فناوری نانو اتفاق افتاده است. بیایید با هم نگاهی به این اخبار بیاندازیم.

 

  • به عمل کار برآید؛ به سخندانی نیست!

طبیعتا سعدی شیرازی را می‌شناسید و حتما می‌دانید که این شاعر بلند‌آوازه قرن هفتم، اشعار بسیاری در باب تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات دارد. مثلا در جایی می‌گوید:
ایهاالناس جهان جای تن آسانی نیست / مرد دانا، به جهان داشتن ارزانی نیست
و اینکه:
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی / به عمل کار برآید به سخندانی نیست

حکایت این روزهای کشور ما هم همین است. مثلا در خصوص همین بحران کم‌ آبی، انگار تعداد کسانی که در این مورد سخنرانی و اعلام نظر می‌کنند از کسانی که دست‌به‌کار می‌شوند تا گره‌ای از این کلاف پیچیده باز کنند بیشتر شده است.
هفته گذشته خبر امیدوار‌کننده‌ای در زمینه تامین آب آشامیدنی شنیدیم: «با نصب و راه‌اندازی سامانه‌ تصفیه آب با فناوری نانو به ظرفیت هزار مترمکعب در روز، ۵۵۰۰ نفر در شهرستان هشترود از آب آشامیدنی عاری از آرسنیک بهره‌مند خواهند شد. این فناوری توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت و همکاری شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز نصب و راه‌اندازی شده‌است.»
این سیستم کاویتاسیون پلاسمایی، به صورت پکیج کامل تصفیه آب آشامیدنی و با هدف حذف فلزات سنگین (آرسنیک) با هزینه‌ تقریبی ۱۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده‌ است و نتایج به‌دست آمده نشان از‌ توانایی آن در کاهش فلزات سنگین به کمتر از میزان استاندارد و همچنین حذف میکروارگانیسم‌های موجود در آب تا ۹۹٪ دارد.
این را هم بدانید که نتایج موفقیت‌آمیز این پروژه باعث شده‌ است تا این شرکت در حال مذاکره با شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی برای پیاده‌سازی این سیستم در سایر مناطق مورد نیاز باشد.

 

  • یک سفر امیدبخش به شرق آسیا

در هفته گذشته دو خبر شنیدنی از توسعه فعالیت فناوران ایرانی در کره‌جنوبی منتشر شد.
اول اینکه ۱۰ شرکت ایرانی به دعوت مؤسسه‌ی علم و فناوری کره (KIST) به این کشور سفر کردند تا نشست دو روزه‌ای با شرکت‌های کره‌ای داشته باشند. هدف از این نشست بررسی و شناخت فرصت‌های تحقیق و توسعه، تولید محصول، سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک در بازارهای جهانی بوده است.
و خبر دوم اینکه ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری‌ نانو به همراه چهار شرکت نانویی با هدف معرفی محصولات ایرانی در شانزدهمین نمایشگاه ‌فناوری‌ نانو کره (Nano Korea 2018) حضور یافت. شرکت‌های آریا پلیمر پیشگام، شیلر فرآیند پارس، فناوران نانومقیاس، به‌فرآوران نوین آریا سرمد در این نمایشگاه شرکت داشتند.
ناگفته نماند نمایشگاه ‌فناوری‌ نانو کره که در روزهای ۱۹ تا ۲۲ تیرماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کینتکس کره‌جنوبی برگزار شد رویدادی پیشرو و تخصصی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو است و بازاری جهانی برای تجاری‌سازی، توسعه و تحقیق در این حوزه به‌شمار می‌رود. شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ و ال‌جی هم در این نمایشگاه حضور داشتند.
امیدواریم به‌زودی خبرهای خوبی از شکل‌گیری همکاری‌‌های فناورانه‌ با این کشور صاحب سبک در فناوری‌های نوین به گوش برسد.

 

  • تابستان تعطیل نیست!

این طور که از خبر‌ها برمی‌آید برای دانش‌آموزان و البته مسئولان آموزش و پرورش که به فناوری نانو علاقمند هستند، تابستان تعطیل نیست. این چند خط را بخوانید:
– مرحله دوم نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، روز ۲۲ تیرماه به‌صورت هم‌زمان در ۷ شهر برگزار شد. ۴۳۷ برگزیده مرحله اول این دوره از المپیاد نانو در قالب یک آزمون تستی- تشریحی به رقابت با یکدیگر پرداختند. شهرهای تهران، سنندج، مشهد، بوشهر، شیراز، بابل و تبریز شهرحوزه‌های محل برگزاری آزمون مرحله دوم نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو بودند. مرحله سوم این المپیاد با حضور افرادی که موفق به کسب حدنصاب لازم از مرحله دوم شوند، به صورت یک اردوی علمی، آموزشی و رقابتی در دهه اول شهریور ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.
– آزمایشگاه آموزشی نانو در آموزشکده‌ی فنی و حرفه‌ای سمای تبریز با حضور مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی، افتتاح شد. تجهیزاتی نظیر دستگاه الکتروریسی، اسپاترینگ رومیزی، همگن‌ساز فراصوت، لایه‌نشانی دورانی، طیف‌سنج مرئی-فرابنفش(اسپکتروفتومتر) و دستگاه رسوب شیمیایی بخار (CVD) در آزمایشگاه نانو مستقر در مرکز سمای تبریز برای ارائه‌ی خدمات آزمایشگاهی به دانش‌آموزان و دانشجویان آماده فعالیت هستند.
– اولین دوره‌ی آموزش آشنایی با علوم و فناوری نانو برای ۲۸ نفر از دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کرمان برگزار شد. مباحثی از قبیل مبانی علوم و فناوری نانو، سنتز نانوذرات (کار با هیتر استیرر و کوره)، معرفی و کار با دستگاه‌های الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، پوشش‌دهی دورانی، التراسونیک، دستگاه اسپاترینگ رومیزی در این دوره مطرح می‌شود. همچنین موضوعات تجاری‌سازی نانو، آشنایی با وضعیت علم و فناوری نانو در ایران، چگونگی ثبت اختراع و ثبت شرکت، مراحل تجاری‌سازی محصول و معرفی شرکت‌های موفق در تولید محصولات نانو از جمله مباحثی هستند که در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شوند.

 

  • «استراتژی‌های حذف نیترات از آب» در ماهنامه فناوری نانو بررسی شد

ماهنامه فناوری نانو در آخرین شماره خود به موضوع تامین آب آشامیدنی توجه کرده است. در این شماره از ماهنامه (۲۴۸- خرداد ۱۳۹۷) گزارشی صنعتی با عنوان «مروری بر استراتژی‌های حذف نیترات از آب با استفاده از فناوری نانو» منتشر شده که اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه می‌کند.
سایر بخش‌های این نشریه از جمله «نانو در ایران»،‌ «پژوهش‌ در ایران»، «مقالات»، «گزارش‌های صنعتی»، «اخبار تجاری سازی»، «اخبار مدیران» و «اخبار پژوهشگران» به قوت خود باقی هستند.

 

  • این کاشی‌ها با ویروس‌ و باکتری‌ کنار نمی‌آیند!

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران خبر داده که فناوران شرکت تانیا سرام موفق به تولید کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات شده‌اند. این محصول با توجه به قابلیت ویژه خود در حوزه کنترل عوامل بیماری‌زا (ویروس‌ها و باکتری‌ها) می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. هدف اصلی از تولید این نوع کاشی و سرامیک به‌کارگیری آن در مراکز بهداشتی و بیمارستانی است اما خواص آنتی‌باکتریالی بالای نانوذرات مورد مصرف در این محصول باعث شده، این کاشی‌ها علاوه بر مراکز درمانی و بهداشتی در مدارس و مهدکودک‌ها نیز کاربرد داشته باشد. ماندگاری خواص آنتی‌باکتریال در طولانی‌مدت از جمله مهم‌ترین مزایای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه است. شرح کامل خبر را اینجا بخوانید.
حالا که صحبت از کاشی و سرامیک شد، خوب است این ویدیویی کوتاه از مجموعه به‌توان‌نانو را هم ببینید!