آمار فناوری نانو دقیق‌تر می‌شود!

آمار فناوری نانو دقیق‌تر می‌شود!

اینجا نانوسان است و شما بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید. پس بیایید بدون توضیح بیشتر با هم چند سرخط‌ خبری فناوری‌ نانو را مرور کنیم.

 

آمار فناوری نانو دقیق‌تر می‌شود!

هفته گذشته در خبرها خواندیم «با همکاری ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری‌ نانو و مرکز آمار ایران، جمع‌آوری آمار اقتصادی کارگاه‌های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر کشور که در حوزه‌ی فناوری‌ نانو فعالیت دارند، از نیمه‌ی دوم شهریور ۹۷ آغاز خواهد شد»
اما این اطلاعات آماری به چه دردی می‌خورد؟ در متن خبر آمده است: «ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از سال ۹۴ با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ ویژه‌ای برای تعیین سهم نانو از اقتصاد کشور را طراحی و پیاده‌سازی کرده است که جمع‌آوری آمار اقتصادی کارگاه‌های صنعتی کشور یکی از ملزومات این برنامه است. هم‌چنین این ستاد در نظر دارد تا در افق ۱۴۰۴، حساب اقماری اقتصاد فناوری نانو را تهیه کند. به پیشنهاد نظام حساب‌های ملی (SNA2008) برای اندازه‌گیری پدیده‌ها و بخش‌های اقتصادی که به وضوح در مجموعه‌ی اصلی حساب‌ها نشان داده نشده است، باید به سراغ تهیه حساب‌های اقماری رفت.»
شکی نیست که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هدفمند یک حوزه، پیش و بیش از هر چیز نیازمند اطلاعات و آمار دقیق‌ از وضعیت آن بخش است. می‌توان امیدوار بود با شکل‌گیری این همکاری جدید، ادامه مسیر توسعه فناوری نانو در کشورمان نیز به خوبی طراحی شود.

 

نانوسان؛ درجمع ۱۰ نهاد ترویجی برتر فناوری نانو

هفته گذشته مراسم اختتامیه هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم از برگزیدگان این رویداد در این سطوح تقدیر شد: ۱۰ نفر برتر کل کشور، ۱۰ نفر برتر مقطع کارشناسی، ۳ نفر برتر رشته‌های تحصیلی و نهاد‌های ترویجی برتر فناوری نانو.
نانوسان هم برای چندمین بار در جمع ۱۰ نهاد ترویجی برتر کشور قرار گرفت. بر ما و شما مبارک!

 

بدون توقف به پیش!

بشنوید از پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران (نانوپروداکت) که در مطلبی با عنوان با «نانورنگ ضدخوردگی» ساخت ایران؛ بدون توقف به‌ پیش! به معرفی رنگ‌های ضدخوردگی نانویی پرداخته است.
در بخشی از این مطلب آمده است: خوردگی واکنشی نامطلوب است که سبب تخریب قطعات می‌شود. هنگامی‌که مواد فلزی در محیط خورنده قرار می‌گیرند، تمایل به واکنش‌های شیمیایی با هوا و یا آب از خود نشان می‌دهند و اثرات خوردگی بر روی سطوح این مواد نمایان می‌شود. در بسیاری از صنایع، خوردگی به‌عنوان یک مشکل اساسی درنظر گرفته می‌شود؛ زیرا دلیل اصلی خرابی‌ها و صرف سالانه میلیاردها دلار برای نگهداری پیشگیرانه، تعمیر و بازسازی قطعات فلزی است. به همین خاطر رنگ‌ها و پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی موردتوجه قرار گرفته‌اند. شرکت نانوآریسا پوشش، با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت توانسته رنگ‌های آلکیدی و اپوکسی مقاوم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش خوردگی سطوح معرفی کند.
اصل مطلب را اینجا بخوانید.

 

یک پیشنهاد دیدنی، یک پیشنهاد خواندنی!

احتمالا شما هم مجموعه کلیپ‌های به‌توان‌‌نانو را دیده‌اید و می‌دانید که در هر قسمت از این ویدیوهای کوتاه و جذاب به معرفی یکی از محصولات فناوری نانو و مقایسه آن با نمونه‌های غیرنانویی پرداخته می‌شود. در آخرین کلیپ منتشر شده از مجموعه به‌توان‌نانو به معرفی عایق صوت نانویی ایرانی پرداخته شده است. این محصول توسط مجتمع صنایع نساجی نگین رز سپاهان تولید و به بازار عرضه شده است و آن‌طور که مشخص است مزایای بیشتر و عملکرد بهتری در مقایسه با با پشم سنگ (عایق صوت رایج) دارد. این کلیپ را در کانال آپارات نانو در ایران ببینید.
اگر هنوز شماره ۲۴۹ ماهنامه فناوری نانو را مطالعه نکرده‌اید؛ بدانید که این نشریه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! از جمله دو مقاله مفید با عناوین «پیشرفت فناوری نانو در درمان افت شنوایی» و «مطالعات بیوفیزیک سرطان با دقت تک سلول» و چهار گزارش کاربردی با موضوعات «فناوری نانو؛ نقش و کاربرد آن در دندان پزشکی»، «کاربردهای فناوری نانو در تصفیه آب ورودی و پساب معادن»، «پوشش‌های خود تمیز شونده» و «فرآیند هیبریدی پاشش پلاسمایی و رسوب نشانی فیزیکی از فاز بخار».
این شماره از مجله در بخش محصولات فناوری نانو ایرانی هم به معرفی «شکمبند بارداری ضدامواج» پرداخته و این محصول فناورانه ایرانی را روی جلد برده است. شما می‌توانید نسخه الکترونیکی این نشریه را به صورت رایگان از اینجا دریافت کنید.