با فناوری نانو؛ کاشی ایرانی بیشتر می‌درخشد!

با فناوری نانو؛ کاشی ایرانی بیشتر می‌درخشد!

کاشی‌کاری یکی از اشکال قدیمی هنر در جهان است که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال می‌رسد. نمونه‌های بسیاری از کاشی‌کاری‌ تزیینی و خلاقانه در آثار باستانی بر جای مانده است. استفاده از کاشی در معماری کهن ایرانی نیز رواج داشته و هنر دست ایرانیان در کاشی‌کاری زبانزد جهانیان است.

گرچه هم‌اکنون مصالح جدید فراوانی پا به عرصه‌ طراحی داخلی گذاشته‌اند اما کاشی همچنان جایگاه ارزنده‌ خود را در معماری بناها حفظ کرده است و هنوز می‌توان کاشی‌کاری‌های چشم‌نوازی را دکوراسیون‌ داخلی یا زیباسازی‌ فضای شهری دید.

با پیشرفت فناوری، رنگ‌آمیزی و طراحی کاشی‌ها نیز با تجهیزات و روش‌های مدرن‌تری انجام می‌شود. یکی از روش‌های جدید تولید کاشی‌ها استفاده از پوشش‌های بادوام نانوساختار به روش PVD است. پوشش‌های ایجاد شده به این روش ماندگاری بسیاری خوبی دارند و از جلا و درخشانی چشمگیری برخوردارند.

چگونه پوشش‌های نانوساختار موجب افزایش زیبایی کاشی و سرامیک می‌شوند؟

این کاشی‌ها با پوشش‌های نانو‌ساختار به روش PVD یا Physical Vapor Deposition (رسوب فیزیکی از فاز بخار) پوشش‌دهی تحت خلا تولید می‌شوند. طی این فرآیند فلزهایی مانند تیتانیوم با گازهایی همچون نیتروژن ترکیب و در خلا در ابعاد نانو و میکرو لایه‌نشانی می‌شوند.

ابتدا کاشی و سرامیک، تمیز و چربی‌زدایی شده و در داخل محفظه خلا قرار می‌گیرد. سپس گازهای نیتروژن و آرگون به محفظه خلا تزریق می‌شوند. این گازها طی فرآیند شیمیایی ترکیب شده و پوشش‌های TiN را می‌سازند و در ادامه فرآیند با ضخامت‌های خیلی کمی روی سطوح کاشی و سرامیک لایه‌نشانی می‌شوند؛ در بازه نیم‌ساعته فرآیند دستگاه کامل می‌شود و این پوشش روی سطوح ایجاد می‌شود.

هدف اصلی این پوشش‌ها، زیبایی و تزیین کاشی‌ها است اما در سطوح نانویی، مقاومت‌هایی نیز نسبت به سایش و فرسایش ایجاد می‌کند و خواص فیزیکی‌شان را بهبود می‌بخشد. معمولا این پوشش‌ها بسیار شفاف بوده و براقیت چشمگیری دارند که نسبت به نمونه‌های دیگر که رنگ کوره‌ای یا رنگ رزی دارند، قابل شناسایی هستند.

همچنین این کاشی‌ها ضمن ماندگاری، دوست‌دار محیط‌زیست هستند. پوشش‌های PVD و نانویی تقریبا هیچ‌گونه ضایعات و پساب‌ صنعتی ندارند بنابراین آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند. ترکیبات این پوشش‌ها کاملا تجزیه‌پذیرند.

با کاشی‌های نانویی ایرانی بیشتر آشنا شوید!

این فناوری چند سال است که در ایران بومی‌سازی شده است. یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه، شرکت نگار گستر جاوید است که با بهره‌برداری از دستگاه PVD محصولاتی متمایز با نام کاشی و سرامیک نگارستان را روانه بازار کرده است.

این نوع کاشی‌ها می‌توانند در هتل‌ها، سالن‌های زیبایی و منازل، روی دیوار یا کف کاربرد داشته باشند. پوشش‌های رایج و مورداستفاده این کاشی‌ها به رنگ طلایی و نقره‌ای هستند.

این محصولات از کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی برخوردارند و با این وجود از نظر قیمت نسبت به نمونه‌های مشابه چینی و اروپایی انتخاب اقتصادی‌تر هستند.

گفتنی است شرکت نگار گستر جاوید علاوه‌بر تولید کاشی با پوشش نانوساختار، خدمات استفاده از این پوشش‌ها را به سایر تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت نگار گستر جاوید، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.