با فناوری نانو؛ نمای ساختمان‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم‌تر می‌شوند

با فناوری نانو؛ نمای ساختمان‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم‌تر می‌شوند

ناپایداری و تخریب دیوارپوش‌های پلیمری از جمله PVC در شرایط جوی و به خصوص تابش اشعه ماوراءبنفش باعث تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن و تخریب آن‌ها می‌شود، بنابراین پایدار کردن آن‌ها در مقابل اثرات جوی امری ضروری است.

روش متداول حفاظت از این دیوارپوش‌ها استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم در آن‌ها است. این روش محدودیت‌هایی در پی دارد از جمله آنکه دی‌اکسید تیتانیوم باید به کل توده پلیمری پانل PVC وارد شود که میزان مصرف بالای آن را در پی دارد. همچنین فام نهایی غالباً به صورت سفید ارائه نمی‌شود و عموماً روکشی (از جنس PVC) به صورت لمینیت بر روی پانل PVC اعمال می‌شود. لذا استفاده صرف از دی‌اکسید تیتانیوم در پانل PVC منجر به حفاظت این دیوارپوش‌ها از عوامل خارجی متفاوت مانند اشعه ماوراءبنفش نمی‌شود.

در گذشته نیز از جاذب‌های آلی اشعه ماوراءبنفش در سامانه‌های پوششی جهت حفاظت در برابر اشعه ماوراءبنفش استفاده شده است. این مواد عموماً بر پایه تری‌آزین‌ها، بنزوتری‌آزول‌ها، بنزوفنون‌ها و اکسانیلیدها هستند. این مواد به دلیل هزینه بالا و امکان رهاسازی جاذب در پوشش در طی زمان، کم‌کم کارایی خود را از دست می‌دهند.

از این رو به‌مرورزمان مواد بلوکه‌کننده اشعه فرابنفش معدنی مانند TiO2، ZnO و CeO2 جایگزین مواد جاذب اشعه ماوراءبنفش شدند که با خاصیت شبه‌رسانایی و ضریب شکست بالای خود منجر به جذب، انعکاس یا انتشار اشعه مخرب ماوراءبنفش می‌شدند؛ اما استفاده از آن‌ها مشکلاتی به دنبال دارد از جمله پخش نامناسب در ماتریس پلیمری و نیز قابلیت جذب هیدروکسیل که در نهایت موجب افت خواص و تخریب آن‌ها می‌شوند.

 

نانوپوشش‌هایی با محافظت کامل‌تر

در این میان شرکت اطلس پوشش محافظ توانسته محصولی تولید کند که قابلیت حفاظت از زیرلایه‌ها در برابر اشعه UV را دارد. این محصول که با عنوان لاک اکریلات یورتان حاوی اجزای نانومتری با خواص آنتی‌باکتریال معرفی شده، پوششی مقاوم در برابر تابش اشعه ماوراءبنفش جهت دیوارپوش‌های پلیمری است.

از جمله موارد کاربرد این محصول در دیوارپوش‌های نمای ساختمان، سطوح داخلی بیمارستان‌ها و سرویس‌های بهداشتی، مبلمان‌های شهری بر پایه چوب پلاست‌ها و ژئوممبران‌ها را نام برد.

 

در این محصول از جزء نانویی جهت بهبود خواص محافظتی پوشش در برابر تابش اشعه فرابنفش استفاده شده است.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به ضدخش بودن، مقاومت در برابر خراش، خواص آنتی‌باکتریال، درخشش کم، انعطاف‌پذیری بالا و چسبندگی بالا به سطوح مختلف پلیمری اشاره کرد.

این روکش نانوکامپوزیتی را می‌توان در انواع مختلف غلتک، برس و اسپری (ترجیحاً غلتک) با ضخامت‌های مختلف روی سطوح پلیمری اعمال کرد.

از مزایای این محصول، استفاده از جزء نانویی جاذب اشعه ماوراءبنفش جهت حفاظت از پانل‌های PVC در برابر تابش اشعه ماوراءبنفش و در نتیجه پایداری مناسب این پانل‌ها در شرایط تشدید یافته است. این پانل‌ها بدون اعمال پوشش نانویی قابلیت استفاده در محیط‌های بیرونی را نخواهند داشت.

همچنین، پوشش تهیه شده به دلیل استفاده از پوشش تابش پخت دوست‌دار محیط‌زیست است و قیمت تمام شده نهایی پوشش اصلاح شده نیز بسیار مناسب است.

 

با شرکت اطلس پوشش محافظ بیشتر آشنا شوید

گفتنی است شرکت اطلس پوشش محافظ به عنوان یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه رنگ، در سال ۱۳۹۶ توسط جمعی از اساتید و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پلیمر گرایش رنگ تأسیس شد. اصلی‌ترین محصولات این شرکت، مواد اولیه و افزودنی‌های نوین در صنعت رنگ و پوشش و ارائه فرمولاسیون‌های متنوع با فناوری بالا است. این شرکت با پنج نفر پرسنل تاکنون چهار گواهی‌نامه نانومقیاس از جمله برای محصول لاک اکریلات یورتان حاوی اجزای نانومتری دریافت کرده است.

شرکت اطلس پوشش محافظ این محصول را برای دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی در جغرافیای کشور ایران به صورت انحصاری برای شرکت آذران فضا نما تولید می‌کند و برای سایر سطوح پلیمری مانند ورق‌های فومیزه، ژئوممبرین‌های پلیمری و پلی‌اتیلن نیز به نتایج بسیار خوبی رسیده و شرکت‌های مختلفی برای خرید محصول اعلام آمادگی کرده‌اند.

با توجه به توانایی تولید ۱۰ تن از محصول در شرکت اطلس پوشش محافظ تلاش‌هایی برای فروش محصول به کشورهای چین، ترکیه، هندوستان و اندونزی توسط دفاتر ستاد توسعه فناوری نانو انجام پذیرفته است.

گفتنی است تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تولید صنعتی این محصول در داخل کشور وجود ندارد. در خارج از کشور شرکت‌های رنولیت، هون شوخ و ال‌جی از تولیدکنندگان این محصول هستند که محصول شرکت اطلس پوشش محافظ از لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با تولیدات این شرکت‌ها را دارد و از لحاظ قیمت یک‌دهم نمونه‌های مشابه است.

به گفته مسئولان شرکت اطلس پوشش محافظ تنها مانع پیش روی این شرکت در روند تجاری‌سازی این محصول، کیفیت مواد اولیه است.

در پایان گفتنی است که تولید این محصول با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و در راستای رفع نیاز صنعتی شرکت آذران فضا نما انجام پذیرفته و شرکت اطلس پوشش محافظ پس از ثبت آن به عنوان یک اختراع در داخل کشور و دریافت گواهینامه نانومقیاس ستاد توسعه فناوری نانو، در پی ثبت آن به عنوان اختراع خارجی در کشورهای مختلف است.