چطور می‌توانیم ویروس کرونا را از هوای محیط کار و زندگی‌مان حذف کنیم؟

می‌دانیم که کرونا یک بیماری واگیردار تنفسی است، پس اصلی‌ترین راه انتقال آن ورود هوای آلوده به ویروس به سیستم تنفسی ماست. به همین خاطر است که مهم‌ترین توصیه نهاد‌های بهداشتی برای کنترل این بیماری استفاده از ماسک‌های تنفسی است. اما آیا می‌توانیم هوای محیط کار و زندگی‌مان را عاری از ویروس کنیم؟ یا اینکه میزان ویروس موجود در هوا را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم و با خیالی آسوده‌تر نفس بکشیم؟ در این مطلب به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید!
به طورکلی سه نوع دستگاه برای افزایش کیفیت هوای محیط وجود دارد:
دسته اول که بسیار رایج و شناخته‌شده هستند؛ «دستگاه‌های تهویه هوا» نام دارند. این دستگاه‌ها در واقع با انجام فرآیند مکش یا دمش موجب گردش هوا در محیط می‌شوند. هود‌های آشپرخانه (خارج‌کننده هوای نامطبوع) و کولرهای خانگی (واردکننده هوای مطبوع) دو نمونه ساده از دستگاه‌های تهویه هوا هستند.
دسته دوم «دستگاه‌های تصفیه هوا» هستند که با آلوده‌تر شدن هوای شهرها و بحران‌هایی نظیر ریزگردها، مورد توجه قرار گرفتند. این نوع دستگاه‌ها عموما با استفاده از فیلتر، ذرات معلق و آلاینده‌های موجود در هوا را تصفیه می‌کنند.
اما دسته سوم «دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا» هستند که از فناوری پیچیده‌تری بهره می‌گیرند و‌ می‌توانند میکروارگانیسم‌ها و عوامل‌بیماری‌زا (مانند ویروس‌ها، ‌باکتری‌ها و قارچ‌ها) را از میان ببرند. برخی از مدل‌های دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا می‌توانند تا ۹۹ درصد ویروس‌ها را از هوای محیط حذف کنند. طبیعی است که در زمان بروز بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا، می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند. به همین خاطر در ادامه این مطلب به بررسی این نوع دستگاه‌ها می‌پردازیم.

 

دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا چطور عمل می‌کنند؟

دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا از فناوری پیچیده‌تری نسبت به دستگاه‌های تهویه و تصفیه هوا برخوردار هستند و ممکن است از روش‌های متفاوتی برای این منظور بهره بگیرند، پس برای بررسی عملکرد فنی به سراغ یکی از دستگاه‌های معتبر موجود در بازار ایران می‌رویم (دقت کنید همه دستگاه‌های مدعی ضدعفونی هوا فناوری و بازدهی یکسان ندارند)

 

دستگاه تصفیه و ضد‌عفونی‌کننده هوا با تکنولوژی پلاسمای سرد (غیر‌حرارتی) – مدل AiroSun Y300

همان‌طور که از نام دستگاه مشخص است، ایروسان دو کارکرد اصلی دارد:
– تصفیه هوا
ایروسان (Y300) با بهره‌گیری از یک مرحله فیلتراسیون (پیش فیلترG4 ) کار تصفیه هوا را انجام می‌‌دهد و بر همین اساس قابلیت جذب ریزگرد‌ها، ذرات معلق تا ۰.۳ میکرون، آلاینده‌های گازی و بوهای نامطبوع را دارد.

– ضدعفونی هوا
ایروسان (Y300) برای مبارزه با ویروس‌ها و عوامل‌بیماری‌زا به «لامپ ماوراء‌بنفش»، «صفحات فتوکاتالیستی با نانو ذرات TiO2» و «فناوری پلاسمای سرد» مجهز است و با این فرآیند سه‌گانه ضدعفونی‌ هوا، حذف ۹۹ درصد از ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در هوای محیط را تضمین می‌‌کند.

ناگفته نماند دستگاه‌ ایروسان (Y300) به امکانات جالب توجه و کاربرپسندی مجهز شده است که از این میان می‌توان به مواردی اشاره کرد:
– بخور سرد
– صفحه کنترل لمسی (Touch panel)
–سنسور دما و رطوبت
– امکان اتصال دستگاه به UPS و برق اضطراری
– قابلیت کنترل از راه دور دستگاه و اتصال به شبکه
– قابلیت برنامه‌ریزی جهت استفاده در زمان‌های مختلف از طریق تایمر داخلی

احتمالا سوالات زیادی درباره این دستگاه در ذهن شما وجود دارد، در ادامه به سه سوال مهم و پرتکرار در خصوص دستگاه ایروسان پاسخ می‌دهیم.

 

این دستگاه چه مجوزهایی دارد و مورد تایید چه سازمان‌‌هایی قرار گرفته است؟

۱- پروانه ساخت (تولید) تجهیزات پزشکی از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۲- گواهینامه ارتباط با فناوری نانو از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
۳- تاییدیه اثربخشی دستگاه (باکتری) از شرکت هوای پاک اندیشان پیشگام
۴- تاییدیه اثربخشی دستگاه (باکتری) از گروه تخصصی شهید زین‌الدین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۵- تاییدیه اثربخشی دستگاه (ویروسی) از پژوهشکده زیست فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان
۶- تاییدیه اثربخشی دستگاه (باکتری) از گروه تخصصی شهید زین‌الدین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۷- تاییدیه حد مجاز گاز ازن از شرکت هوای پاک اندیشان پیشگام
۸- تاییدیه ایمنی الکتریکی تجهیزات پزشکی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
۹- تاییدیه سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۱۰- ثبت اختراع داخلی؛ مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

این دستگاه توان ضدعفونی محیط تا چه ابعادی را دارد؟

مدل Y300 دستگاه ایروسان، قابلیت تصفیه و ضد‌عفونی کردن ۵۰۰ مترمکعب هوا در یک ساعت را دارد و برای محیطی تا اندازه ۱۵۰ مترمربع مناسب است.

آیا برای پشتیبانی فنی این دستگاه مشکلاتی مثل عدم وجود لوازم به دلیل تحریم‌ها و… وجود دارد؟

این دستگاه تولید یک شرکت دانش‌بنیان معتبر ایرانی است و از دانش فنی داخلی بهره می‌گیرد بنابراین برای سرویس‌های دوره‌ای یا تامین فلیتر‌ها و… محدودیتی وجود ندارد.

ناگفته نماند که Y300 یکی از اعضای خانواده تصفیه‌کننده‌ و ضدعفونی‌کننده ایروسان است و مدل‌های Y110 و Y110n هم با تفاوت‌هایی در ظرفیت، عملکرد و برخی امکانات جنبی در دسترس قرار دارد.

با نگاهی به جدول زیر تفاوت‌های اصلی این سه مدل دستگاه قابل مشاهده است:

مدل Y110 مدل Y110n مدل Y300
مراحل تصفیه هوا ۳ مرحله فیلتراسیون، پیش فیلتر G4، هپا و نانوکربن فعال ۳ مرحله فیلتراسیون، پیش‌فیلتر G4، هپا و نانوکربن فعال یک مرحله فیلتراسیون، پیش فیلترG4
مراحل ضدعفونی هوا  ۱ مرحله با پلاسمای سرد ۲ مرحله با لامپ ماوراء بنفش و پلاسمای سرد ۳ مرحله با لامپ ماوراء‌بنفش، صفحات فتوکاتالیستی با نانوذرات TiO2 و پلاسمای سرد
قابلیت تصفیه و ضد‌عفونی هوا (برحسب مترمکعب در یک ساعت)  ۲۰۰مترمکعب در یک ساعت  ۲۰۰مترمکعب در یک ساعت ۵۰۰ مترمکعب در یک ساعت
مساحت تحت پوشش (برحسب متر مربع) ۷۵ متر مربع ۷۵ متر مربع ۱۵۰ متر مربع
امکان اتصال دستگاه به UPS و برق اضطراری دارد دارد دارد
قابلیت برنامه‌ریزی جهت استفاده در زمان‌های مختلف از طریق تایمر داخلی دارد دارد دارد
اعلام هشدار در صورت وقوع عیب یا خرابی در یک بخش از مدار یا اجزا دارد دارد دارد
صفحه کنترل لمسی (Touch panel) ندارد دارد دارد
سنسور دما و رطوبت ندارد دارد دارد
بخور سرد ندارد ندارد دارد

در مورد دستگاه ایروسان سوالات بیشتری دارید؟ این صفحه را مطالعه کنید.