نمایشی از نانوپوشش‌های فوق آب‌گریز در سخنرانی Mark Shaw

نمایشی از نانوپوشش‌های فوق آب‌گریز در سخنرانی Mark Shaw

در دنیای امروز کاربردهای متنوع نانوپوشش‌‌ها در صنایع گوناگون اثبات شده است. اهمیت و ارزش افزوده این نوع از پوشش‌ها به حدی رسیده است که در کشورهای مختلف برای توسعه آن و جذب بازارهای بین‌المللی، نهادها تخصصی در حوزه نانوپوشش‌ها تشکیل شده است و شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا با فروش فرمولاسیون، تجهیزات پوشش‌دهی یا محصولات خود به شرکت‌ها و صنایع گوناگون، سهم بیشتری از این بازار را در اختیار خود بگیرند. کافی است جستجوی مختصری با کلمه کلیدی NanoCoating یا نانوپوشش در گوگل داشته باشید؛ شرکت‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد که در بخش‌های مختلف این صنعت فعال شده‌اند. در کشور ما هم شرکت‌های متعددی روی موضوع پوشش‌دهی نانومتری فعالیت می‌کنند و محصولات و تجهیزات مختلفی هم در این حوزه تولید کرده‌اند که فهرست آنها را می‌توانید از طریق این لینک مشاهده کنید. همچنین ستاد توسعه فناوری نانو از سال ۱۳۹۲ با هدف توسعه این فناوری در صنایع گوناگون و شناسایی پتانسیل‌های صنعتی داخلی «مرکز توسعه نانوپوشش» را راه‌اندازی کرده است.

در یکی از سخنرانی‌های TED که چند سال پیش توسط Mark Shaw، مدیرعامل شرکت UltraTech در TED انجام شده است، برخی از کاربردها پوشش‌های ابرآب‌گریز به نمایش درآمده است. Mark Shaw که در حوزه مواد پیشرفته فعالیت می‌کند و بیش از ۵۰۰ محصول و اختراع را به نام خودش ثبت کرده است، در این ویدیو با آزمایش‌های ساده‌ای عملکرد برخی از محصولات شرکتشان را که قابلیت ابرآب‌گریزی به سطوح می‌بخشد را به نمایش گذاشته است. مدیرعامل شرکت UltraTech در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید:

«اَبَرآب‌گریزی بستگی به رفتار قطره‌ی آب بر روی یک سطح دارد. هر چه گردتر باشد، سطح آب‌گریزتر است و اگر کاملاً گرد باشد، آن سطح ابرآب‌گریز است. بر روی یک ماشین تازه پولیش شده، ملکول‌های آب در زاویه‌ای حدود ۹۰ درجه قرار می‌گیرند. بر روی محافظ شیشه‌ی ماشین این زاویه در حدود ۱۱۰ درجه است. و چیزی که شما در این جا می‌بینید بین ۱۶۰ تا ۱۷۵ درجه است، و طبق تعریف ما هر زاویه‌ای بالاتر از ۱۵۰ درجه ابر‌آب‌گریز است.»

پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوع نانوپوشش علاقمند هستید حتما این ویدیو را مشاهده کنید: