گفتگو با رتبه نخست کشوری ششمین مسابقه ملی فناوری نانو

گفتگو با رتبه نخست کشوری ششمین مسابقه ملی فناوری نانو

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبردی فناوری نانو، هر سال در فصل بهار اقدام به برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو می‌نماید. مسابقات ملی فناوری نانو هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقمندان به فناوری نانو برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگ‌ترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی – آموزشی کشور و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است.

در ششمین مسابقه ملی فناوری نانو که ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در سراسر کشور برگزار شد،‌ آقای عباس رستمی موفق به کسب رتبه نخست این دوره شد. به منظور آشنایی بیشتر با این برگزیده کشوری گفتگوی کوتاهی با وی ترتیب داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای رستمی، لطفا خودتان را به خوانندگان مجله اینترنتی نانوسان معرفی کنید.
عباس رستمی هستم و در حال حاضر در مقطع دکتری رشته نانوالکترونیک دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستم. در دوره‌های چهارم و ششم مسابقه ملی فناوری نانو موفق به کسب رتبه نخست شدم. ابتدا دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی معدن دانشگاه پلی‌تکنیک بودم که بعد از علاقمندی به رشته نانو، تغییر رشته دادم و در این حوزه مشغول به تحصیل شدم.

در حال حاضر آیا علاوه بر تحصیل علم، در حوزه فناوری نانو فعالیت دیگری هم دارید؟ در چه زمینه‌ای و چه سازمانی؟
همکاری‌های مختصری با کارگروه‌های ترویج و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو انجام می‌دهم. ارتباطی هم با سایت آموزش ستاد نانو دارم و در بخش مقالات سایت آموزش و طراحی سوال برای این واحد فعالیت‌هایی انجام داده‌‌ام. همچنین با همکاری گروهی، پروژه‌ای برای ساخت کوانتوم‌دات در دست اجرا داریم و در تلاش هستیم بعد از تکمیل مراحل ابتدایی پروژه بحث‌های تجاری‌سازی آن را نیز به انجام برسانیم.

شما سال گذشته در مسابقه ملی فناوری نانو موفق به کسب رتبه نخست کشوری شدید. کسب این رتبه چه کمکی به شما کرده است؟
راستش کسب این رتبه کمک زیادی به من نکرده است؛ چه به لحاظ مادی و یا معنوی، امتیاز ویژه‌ای تا امروز برای من نداشته است. تنها کمک مالی اندکی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو صورت گرفت؛ اما این رتبه در سایر نهادها ارزش چندانی ایجاد نمی‌کند.

آیا برای کسب این رتبه برنامه مطالعاتی داشته‌اید؟ بیشتر چه منابعی را مطالعه کرده‌اید؟
برنامه مطالعاتی من برای شرکت در این مسابقه مطالعه روزانه ۵ تا ۶ ساعته مطالب سایت آموزش فناوری نانو در یک ماهه منتهی به مسابقه بود. با توجه به جامع و کامل بودن مطالب سایت اگر شخصی برای شرکت در این مسابقه مطالب سایت را با دقت زیاد بخواند به راحتی متوجه مباحث مهم مورد استفاده در سوالات آزمون خواهد شد و این موضوع کمک زیادی به موفقیت در آزمون خواهد کرد.

آیا شرکت در این رقابت علمی را به دانشجویان این حوزه پیشنهاد می‌کنید؟
بله، فکر می‌کنم دانشجویان با شرکت در این رقابت علمی می‌توانند سطح دانش خود در این حوزه را به خوبی ارزیابی کنند. به نظر من شرکت در این مسابقه برای افرادی که در رشته‌های شیمی، فیزیکی و پزشکی مشغول به فعالیت هستند هم بسیار مفید خواهد بود.

نقاط قوت این مسابقه را چه می‌دانید؟
از نظر من نظم برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو در سطح قابل قبولی است، همچنین زمان‌بندی آزمون، نوع برگزاری و اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه مسابقه خیلی خوب است. مکان‌های برگزاری این مسابقه نیز در دفعاتی که من شرکت کردم امکانات خوبی در اختیار شرکت‌کنندگان آزمون قرار می‌دادند.

نقاط ضعف این مسابقه را چه می‌دانید؟
حمایت از برگزیدگان این مسابقه از جانب ستاد توسعه فناوری نانو و سایر نهادهای ذیربط بسیار کم است و باید فکری برای آنها بشود.