اگر در دههای گذشته «دسترسی به منابع طبیعی و فروش محصولات فرآوری شده بر پایه این منابع»، عامل کلیدی برای توسعه اقتصادی کشورها به شمار میرفت؛ امروز «توسعه دانش و فناوریهای نوین و فروش محصولات و خدمات دانشبنیان» است که قدرت اقتصادی کشورها را تعیین میکند.
اهمیت کسبوکارهای دانشبنیان و فناورانه به ابعاد اقتصادی آن محدود نیست. واقعیت آن است که کسبوکارهای دانشبنیان میتوانند پاسخگوی بسیاری از چالشهای پیشروی بشر، از محیطزیست گرفته تا غذا، دارو، بهداشت، حملونقل و… باشند و مسیر توسعه پایدار برای کشورها را هموار کنند. حتی در زمان بروز بحرانهای پیشبینی نشده، مثل بیماریهای اپیدمی، محصولات دانشبنیان هستند که میتوانند راهحلهایی برای کنترل یا درمان آنها ارائه کنند.
بسیاری از کشورهای پیشرو در جهان با درک این واقعیت، اقدام به سرمایهگذاری گسترده و اجرای سیاستهای حمایتی برای توسعه کسبوکاری دانشبنیان و فناورانه کردهاند. در کشور ما نیز با فعالیت نهادهایی چون «معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری»، «صندوق نوآوری و شکوفایی» و «ستادهای توسعه فناوریهای راهبردی»، «شتابدهندهها و مراکز رشد» و… زیرساختهای مناسبی برای شکلگیری شرکتهای دانشبنیان ایجاد شده است و در نتیجه آن صدها محصول و خدمت مبتنی بر دانش و فناوریهای نوین توسعه یافته است.
باید توجه داشت که معرفی و عرضه محصولات و خدمات دانشبنیان به بازارهای هدف، با ملاحظات و پیچیدگیهایی همراه است. بهویژه بخشی از این محصولات که ویژگیها و خواص جدیدی را ارائه میکنند باید به صورت اصولی به مصرفکننده معرفی شوند و نمیتوان صرفا به روشهای مرسوم بازاریابی برای توسعه بازار این محصولات دلخوش بود. این موضوع در مورد محصولاتی که قرار است با محصولات سنتی و رایج جایگزین شوند نیز صادق است.
با این نگاه ایده «بازار محصولات و خدمات دانشبنیان ایران» در زمستان سال ۱۳۹۸ توسط شرکت توسعه فناوری مهرویژن شکل گرفت و از ۱ اسفند ۱۳۹۸ فعالیت خودش را به شکل رسمی آغاز کرده است و تلاش میکند تا گامهایی موثر در مسیر توسعه بازار محصولات و خدمات دانشبنیان ایرانی بردارد.
برندهای همکار بازار دانشبنیان
افتخاراتِ تیم بازار دانشبنیان
تا پیش از آغاز بهکار بازار دانشبنیان ایران خدمات متنوع علمی و آموزشی در این وبسایت که با نام نانوسان فعالیت میکرد به مخاطبان و علاقمندان فناوری نانو ارائه میشد و به لطف همراهی کاربران قدرشناس توانسته بود عناوین و افتخارات متعددی را در زمینه دانش و فناوری کسب کند، از این بین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– کسب عنوان برترین نهاد ترویجی در دومین جشنواره فناوری نانو – سال ۱۳۸۸
– ثبت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – سال ۱۳۸۸
– کاندیدا در گروه دانش و فناوری در سومین جشنواره وب ایران – سال ۱۳۸۹
– کاندیدا در گروه علمی در پنجمین جشنواره وب ایران – سال ۱۳۹۱
– دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت – ۱۳۹۲
– کاندیدا در گروه علم و دانش در ششمین جشنواره وب ایران – سال ۱۳۹۲
– نامزد دریافت «جایزه اجلاس جهانی جوانان» عضو سازمان ملل متحد – سال ۱۳۹۳
– کاندیدا در گروه علم و دانش در هفتمین جشنواره وب ایران – سال ۱۳۹۳
– نهاد ترویجی تقدیر شده در پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو – سال ۱۳۹۵
– مقام نخست نهادهای ترویجی فناوری نانو در ششمین مسابقه ملی فناوری نانو – سال ۱۳۹۵
– نهاد ترویجی تقدیر شده در هفتمین مسابقه ملی فناوری نانو – سال ۱۳۹۶
– نهاد ترویجی تقدیر شده در هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو – سال ۱۳۹۷
کارنامه تیم بازار دانشبنیان
– کارگزار طرح گردآوری و ارائه کتابهای فناوری نانو از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (این طرح امروز در قالب پروژه بزرگتری در فروشگاه اینترنتی واوک مدیریت میشود)
– برگزاری دورههای آموزشی فناوری نانو در دانشگاههای آزاد اسلامی، الزهرا، علم و صنعت، شهید عباسپور و…
– برگزاری دورههای آموزشی عمومی و تخصصی فناوری نانو با همکاری مجتمع فنی تهران
– راهاندازی و مدیریت فروشگاه آنلاین محصولات علمی و آموزشی فناوری نانو
– برپایی نمایشگاه عرضه کتاب و محصولات علمی و آموزشی فناوری نانو در جشنوارههای فناوری نانو، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و دانشگاههای سراسر کشور
– همکاری در برگزاری مسابقات ملی فناوری نانو
– و امروز… راهاندازی بازار محصولات و خدمات دانشبنیان ایران