کتاب‌های فناوری نانو در عمران و معماری

معرفی کتاب‌های فناوری نانو در عمران، معماری و مهندسی ساختمان

دستاوردهای حاصل از فناوری نانو، نوید‌دهنده ایجاد تحولات اساسی در صنعت «ساخت‌و‌ساز» است. ساخت‌و‌ساز‌های سریع‌تر، مطمئن‌تر، مطلوب‌تر، پایدارتر و مقرون‌‌به‌صرفه‌تر؛ از جمله تحولاتی‌ است که با کمک فناوری نانو در این صنعت به وقوع می‌پیوندد.
فناوری نانو تقریبا در تمام بخش‌های ساختمان شامل اسکلت، نما، سیستم‌های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد.
استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان موجب تولید مصالح ساختمانی چند ‌منظوره با کارایی بالا شده و ضمن ایجاد ارزش افزوده، باعث افزایش دوام و کیفیت مصالح ساختمانی می‌شود.
فناوری نانو از دو جهت به صنعت ساختمان کمک می‌کند: نخست، بهینه‌سازی و ارتقای عملکردی فناوری‌های موجود؛ و دوم، ارائه گروه جدیدی از فناوری‌ها و عملکردها که بدون فناوری نانو ممکن نبوده است.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر برخی کاربرد‌های فناوری نانو در صنعت ساخت‌وساز؛
– رنگ‌های «خود‌تمیز‌شونده»، «ضدباکتری»، «ضد‌الکتریسیته‌ی ساکن» و «مقاوم به خراش»، از جمله محصولاتی است که بر پایه فناوری نانو تولید شده است. این رنگ‌ها، در بخش‌های مختلف ساختمان به کار گرفته می‌شوند و به طول عمر، سهولت در کاربری و زیبایی آن می‌افزایند.
– با استفاده از فناوری نانو، شیشه‌های هوشمندی تولید شده است که میزان جذب نور در آن قابل تغییر است. شیشه‌های هوشمند توانایی کنترل نور و گرما را دارند. شیشه‌های ضد‌انعکاس، شیشه‌های ضدمه و ضد‌غبار و شیشه‌های ضدآتش از دیگر محصولات ساختمانی به شمار می‌روند که با کمک فناوری نانو تولید و به بازار عرضه شده‌اند.
– نانومواد، بازده‌ عایق‌های حرارتی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. عایق‌های حرارتی مبتنی بر فناوری نانو، مقاوم، سبک و با طول عمر بیشتر هستند و نسبت به عایق‌های سنتی قابلیت بیشتری در کاهش اتلاف انرژی دارند. همچنین با کمک این فناوری، عایق‌های صوتی و رطوبتی با توانایی بالاتری جهت مصارف ساختمانی تولید شده است.
– فناوری نانو این پتانسیل را دارد که با ورود به صنعت سیمان، مشکلاتی مانند انتشار دی‌اکسید‌کربن، مقاومت کم در برابر ترک‌خوردگی، زمان عمل‌آوری طولانی، استحکام کششی کم، جذب زیاد آب، قابلیت چکش‌خواری کم و بسیاری از عملکردهای مکانیکی دیگر را بهبود بخشد. بتن‌ سبک،‌ بتن خودترمیم شونده و نانوبتن هوشمند گرمازا، از دیگر محصولات قابل توجه فناوری نانو در صنعت ساختمان است.
– لوله‌های انتقال فاضلاب موجب ایجاد صدا‌های نامطلوب در محیط ساختمان می‌شوند. با کمک فناوری نانو، محصولاتی با عنوان لوله‌های بی‌صدا به بازار عرضه شده‌ است. این سیستم متشکل از لوله‌ها و لوازم جانبی است که به‌منظور کاهش سروصدای ناشی از تخلیه فاضلاب و آب باران طراحی شده است. در لوله‌های بی‌صدا، صدای حاصل از جریان آب به گونه‌ای موثر، جذب نانو‌مواد ‌موجود در لایه میانی شده و از انتقال صوت به بیرون از لوله جلوگیری می‌شود.
– استفاده از نانوذرات در تولید صنعتی محصولات پی‌وی‌سی سخت، افزایش قابل توجه در استحکام ضربه این محصولات را به دنبال داشته است. استحکام ضربه لوله‌های UPVC، با استفاده از نانوذرات، تا بیش از 4 برابر استاندارد افزایش یافته است. بهره‌مندی از فناوری نانو آستانه‌ی انرژی شکست لوله‌های پی‌وی‌سی سخت را افزایش داده و منجر به بهبود خواص قطعه‌ی نهایی می‌شود. همچنین خواص حرارتی مناسب در کنار کاهش قیمت تمام شده‌ی محصول نهایی، از جمله دستاوردهای استفاده از فناوری نانو در تولید این محصول است.
– استفاده از فناوری نانو در ساخت کفپوش‌ها نیز باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی و ایجاد ویژگی‌های جدیدی در این کفپوش‌ها می‌شود. به‌عنوان نمونه، خاصیت آنتی‌باکتریال نانوکفپوش‌های اپوکسی بیش از ۹۹ درصد است و مقاومت به سایش این نانوکفپوش‌ها ‏حدود ۱۰ برابر نسبت به کفپوش‌های معمولی بیشتر است.

آنچه گفته شد، تنها مروری مختصر بر کاربردهای متنوع فناوری نانو در صنعت ساخت‌وساز بود. اگر زمینه تحصیلی، پژوهشی و یا شغلی شما با صنعت بزرگ ساخت‌وساز مرتبط است؛ بد نیست که فهرست کتاب‌های منتشر شده در خصوص تعاملات فناوری نانو با صنعت ساخت‌و‌ساز را بررسی کنید.

ناگفته نماند، شما می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از عناوین زیر، اطلاعات بیشتری در خصوص کتاب مورد نظر بدست بیاورید. همچنین امکان ثبت سفارش اینترنتی این کتاب‌ها از طریق فروشگاه اینترنتی واوک فراهم است: