پیشرفت‌های ایران در زمینه نانوپزشکی و نانوداروها

پیشرفت‌های ایران در زمینه نانوپزشکی و نانوداروها

فناوری نانو یکی از مهمترین فناوری‌هایی است که بشر به آن دست یافته و عمر کوتاهی از کشف و پیدایش آن می‌گذرد اما در همین مدت اندک توانسته به مدد تلاش محققان جهان پیشرفت بسیار خوبی کند و فراورده های بسیاری با استفاده از این فناوری تولید شود.
به عقیده کارشناسان حوزه فناوری نانو، فناوری جدیدی است که تمام دنیا را فرا گرفته است و به تعبیر دقیق‌تر «فناوری نانو بخشی از آینده نیست بلکه همه‌ی آینده است.»
فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم‌های جدید با در­دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. از همین تعریف ساده برمی­آید که فناوری نانو یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته‌­هاست. برای فناوری نانو کاربردهایی را در حوزه­‌های مختلف از غذا، دارو، تشخیص پزشکی و بیوتکنولوژی تا الکترونیک، کامپیوتر، ارتباطات، حمل­و­نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمرده­‌اند. کاربردهای وسیع این عرصه به همراه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فناوری را به­‌عنوان یک زمینه­‌ی فرا­رشته‌­ای و فرابخش مطرح نموده است.
امروزه در ایران شاهد تولید محصولات نوینی هستیم که براساس فناوری نانو تولید شده و در دسترس مردم قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می توان به نانوداروها اشاره کرد که ایران توانسته موفقیت‌هایی را در این زمینه بدست بیاورد. در این برنامه می‌توانید شنونده صحبت‌های دکتر سید مهدی رضایت رئیس کمیته نانوفناوری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باشید و از پیشرفت‌های ایران در این حوزه بیشتر آشنا و مطلع شوید.