آیا تا ۱۰ سال آینده دو درصد از بازار جهانی حوزه فناوری نانو در اختیار ایران خواهد بود؟

آیا تا ۱۰ سال آینده دو درصد از بازار جهانی حوزه فناوری نانو در اختیار ایران خواهد بود؟

اینجا نانوسان است و این اولین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید.

 

  • ماجرای مسابقه ملی و المپیاد نانو جدی‌تر شد!

اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید و به فناوری نانو هم علاقه دارید حتماً مسابقه ملی و المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو را می‌شناسید. مسابقه ملی فناوری نانو برای هشتمین سال و المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو برای نهمین سال پیاپی در سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شوند، با این تفاوت که بنیاد ملی نخبگان این رویدادها را در شمار رویدادهای مورد حمایتش قرار داده است. حتماً می‌دانید که بنیاد ملی نخبگان تسهیلات و فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار برگزیدگان المپیادها و رقابت‌های علمی کشور قرار می‌دهد؛ با این حساب باید منتظر باشیم که این دو رقابت نانویی، سال آینده پرمخاطب‌تر و جدی‌تر از گذشته برگزار شوند. در حال حاضر ثبت‌نام در مسابقه ملی فناوری نانو و المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو در جریان است.

 

  • آیا تا ۱۰ سال آینده دو درصد از بازار جهانی حوزه فناوری نانو در اختیار ایران خواهد بود؟

در ایران مثل بیشتر کشورهای پیشرو در فناوری نانو، یک برنامه جامع – سند – برای حرکت هماهنگ در مسیر توسعه فناوری نانو تنظیم می‌شود. به‌طور معمول در این اسناد مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقداماتی که باید در یک بازه زمانی مشخص توسط سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با فناوری نانو انجام شود، ذکر می‌شود. دومین سند توسعه فناوری نانو در ایران به تازگی به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شده و حرف حساب آن هم یک جمله است: «صنعتی‌سازی و توسعه بازار محصولات نانویی ساخت داخل». اگر این سند به‌خوبی اجرا شود باید تا سال ۱۴۰۴ کشورمان دو درصد از بازار جهانی در حوزه فناوری نانو را در اختیار داشته باشد و هشتاد هزار شغل تخصصی در این حوزه ایجاد کند. اما آیا این اهداف تحقق می‌یابد؟ شاید اگر بدانیم اهدافی که در سند ده ساله اول برای توسعه فناوری نانو در کشور پیش‌بینی شده بود، تحقق یافته و حتی برخی شاخص‌ها- مرتبط با تولید علم- از آنچه در سند پیش‌بینی شده بود نیز فراتر رفته است، با نگاهی خوش‌بینانه اجرای سند دوم را دنبال کنیم.

 

  • تولیدکنندگان پوشاک نانویی علیه متقلب‌ها متحد شدند!

داستان از این قرار است که در سال‌های گذشته بازار روی خوشی به پوشاک بهینه شده با فناوری نانو نشان داده و محصولات ضدبو، آنتی‌باکتریال و… مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. اما آیا من و شما در زمان خرید می‌توانیم تشخیص دهیم که محصولی که می‌خریم واقعاً از این ویژگی‌ها برخوردار است؟ پاسخ روشن است: خیر! و این یک فرصت درست‌وحسابی برای تقلبی‌فروش‌هاست تا جنس بی‌کیفیتشان را که به قول معروف «مفت هم گران است»، به اسم محصول نانویی، بفروشند.
حالا تولیدکنندگان پوشاک مبتنی بر فناوری نانو با هم متحد شدند و تصمیم گرفته‌اند که محصولات باکیفیت و اصلی را با برند «هاینو» عرضه کنند و بازار را از تقلبی‌فروش‌ها پس بگیرند. آیا موفق به این کار می‌شوند؟

 

  • دویست‌وچهل‌ودومین شماره از ماهنامه فناوری نانو منتشر شد

شماره ۲۴۲ ماهنامه فناوری نانو با تصویری از یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر بر روی جلد، توجه مخاطب را به مطلبی با عنوان «مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در ابزارهای مورد استفاده در صنعت هوایی» جلب کرده است. این نشریه که شانزدهمین سال انتشار خود را سپری می‌کند مطابق معمول با اخباری از ایران و جهان،‌ گزارش‌های صنعتی و مقالات، منتشر شده است.

 

  • فناوران ایرانی، چینی‌ها را با مفهوم «واردات» آشنا کردند!

چینی‌ها که از شیرِ مرغ تا جانِ آدمیزاد را به سراسر جهان صادر می‌کنند،‌ حالا متقاعد شده‌اند که از فناوران ایرانی تجهیزات پیشرفته فناوری نانو بخرند. شرکت فناوران نانومقیاس دو خط تولید صنعتی تولید نانوالیاف به روش الکتروریسی را به یک شرکت چینی فروخته است و این تازه بخشی از توافق صورت گرفته بین طرف ایرانی و چینی است. آن طور که نادر نادری، مدیرعامل این شرکت می‌گوید، پس از صادرات موفق خط تولید صنعتی نانوالیاف به کره‌جنوبی، شرکت چینی هم برای خرید این تجهیزات با شرکت فناوران نانومقیاس وارد مذاکره شده و بعد از چندین ماه بررسی، خردادماه امسال توافق نهایی برای خرید پنج خط تولید ایرانی نانوالیاف صورت گرفته است.
به نظر می‌رسد اقدام ستاد نانو در راه‌اندازی «دفتر فناوری نانو ایران و چین»، فضای خوبی را برای مبادلات تجاری میان شرکت‌های دو طرف فراهم آورده است.