ایمنی فناوری نانو

«ایمنی فناوری نانو» به وقت تهران

اینجا نانوسان است و این دومین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • «ایمنی فناوری نانو» به وقت تهران

«ایمنی» پاشنه آشیل توسعه بسیاری از فناوری‌های نوین است. در سراسر جهان منتقدان توسعه فناوری‌های نوین بر طبلِ عدمِ ایمنی محصولات مبتنی بر این فناوری‌ها می‌کوبند تا حرفشان را به کرسی بنشانند. اما حقیقت آن است که استفاده ایمن از هر فناوری درگرو رعایت ملاحظات و دستورالعمل‌های حرفه‌ای است. به همین خاطر است که نهادهای متولی توسعه فناوری‌های نوین همواره بخشی از منابع خود را به موضوع ایمنی و ملاحظات زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند. فناوری نانو هم از این قاعده مستثنا نیست. در کشور ما فعالیت‌هایی منسجم و جدی در حوزه ایمنی فناوری نانو در سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.
در ادامه این فعالیت‌ها، «نشست آسیا-اروپا در زمینه ایمنی و گواهی دهی محصولات فناوری نانو» روز سه‌شنبه ۷ آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این نشست متخصصانی از ۱۲ کشور جهان شامل: ایران، اتریش، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه،پرتغال، اسلونی، تایلند و تایوان حضور داشتند و به تبادل‌نظر در خصوص قوانین، مقررات و برنامه‌های کشورهایشان در زمینه ایمنی و گواهی‌دهی به محصولات حوزه نانو پرداختند.
این نشست توسط ستاد توسعه فناوری نانو و با مشارکت شبکه ایمنی نانو ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجمع نانوی آسیا (ANF)، مرکز تایکس کمیسیون اروپا (TAIEX) برگزار شده است.

 

  • رقابت نانوحسگرها بر سر تشخیص دیابت

این‌طور که آمارهای رسمی می‌گویند، در کشور ما «دیابت» ۵ میلیون نفر را درگیر کرده و ۹ میلیون نفر را هم مثل سایه دنبال می‌کند! مسئله از آنجا مهم می‌شود که بدانیم این بیماری، احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی را هم افزایش می‌دهد. با این حساب غربالگری و تشخیص زودرس دیابت اهمیت زیادی دارد.
حالا ۳۵ طرح مفهومی در رقابتی فناورانه با عنوان «چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکز خون (برون تنی)» شرکت کرده‌اند تا به حل این مشکل کمک کنند.
در حال حاضر مهلت شرکت در این رقابت تمام شده و باید منتظر طی شدن فرآیند ارزیابی طرح‌ها باشیم تا منتخبان مرحله اول این چالش را بشناسیم. ناگفته نماند به منتخبان مرحله اول تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرحشان تعلق می‌گیرد. برگزیدگان طی مرحله دوم باید یک «نمونه آزمایشگاهی» از طرح پیشنهادی خود ارائه کنند و درنهایت طرح برتر، علاوه بر دریافت جایزه نقدی به ارزش ۲۵ میلیون تومان، از تسهیلات تجاری‌سازی برای محصول خود برخوردار می‌شوند.

 

  • این پنج نکته را درباره المپیاد نانو بدانید

یک؛ ثبت‌نام در نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، از یک‌ماه پیش شروع شده و تا ۱۵ بهمن‌ماه ادامه دارد.
دو؛ برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو علاوه‌بر دریافت لوح تقدیر، همانند برندگان بخش دانش‌آموزی جشنواره خوارزمی و طبق شیوه‌نامه بنیاد ملی نخبگان از امتیاز فعالیت‌های نخبگانی و جوایز نقدی نیز برخوردار خواهند شد.
سه؛ المپیاد امسال در ۳ مرحله برگزار می‌شود به این ترتیب که سیصد نفر از آزمون اول انتخاب می‌شوند و در آزمون دوم شرکت می‌کنند تا ۳۰ نفر به مرحله نهایی راه یابند.
چهار؛ دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و پیش‌دانشگاهی همه رشته‌های تحصیلی می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.
پنج؛ کتاب‌های علوم و فناوری نانو (جلد یک و دو) و کتاب مجموعه مقالات سایت باشگاه نانو به‌عنوان منابع آزمون این المپیاد معرفی شده‌اند.

 

  • مُرکب ایرانی، حریف می‌طلبد!

تجهیز گاما یک شرکت ایرانی تولیدکننده انواع مرکب‌های جوهرافشان است. این شرکت که مرکب‌های پایه‌آب جوهرافشان حاوی نانورنگدانه تولید می‌کند؛ مدعی است که محصولاتش کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد. افزایش سرعت خشک شدن جوهر روی کاغذ و بهبود قدرت چسبندگی هم مشتری را بیشتر به انتخاب این محصول ترغیب می‌کند.
این‌طور که از صحبت‌های مدیران این شرکت برمی‌آید، این محصول به بازار کشورهای مجارستان، ترکیه، عراق، مالزی، افغانستان هم راه یافته است.