فناوری نانو به «رفاه» رسید!

فناوری نانو به «رفاه» رسید!

اینجا نانوسان است و در حالی که باران‌های روح‌افزای بهاری حال‌وهوای ما و شما را در بسیاری از شهر‌های این کشور پهناور خوب‌تر کرده؛ با هم سری به چند سرخط‌ خبری از دنیای فناوری نانو می‌زنیم.

 

  • چرا ورود «کاشی آنتی‌باکتریال» به «فهرست بها» اتفاق خوبی است؟

شاید خبردار شده باشید در فهرست بها که سازمان مدیریت و برنامه برای سال ۹۷ منتشر کرده است نام کاشی‌های آنتی‌باکتریال هم به چشم می‌خورد و این یک خبر خوب برای تولیدکنندگان این محصول نانویی ایرانی است. اما چرا درج نام این محصول در یک فهرست می‌تواند تا این اندازه مهم باشد؟
بیایید از «فهرست بها» شروع کنیم؛ فهرست بها کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن‌ها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند. هر ساله فهرست‌های بهای پایه تمامی رشته‌های عمرانی به‌وسیله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و به مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ می‌شود. این فهرست مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور است. بنابراین درج نام این نانومحصول امکان استفاده از آن را در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم می‌کند.
شرکت‌های نانوپیشتاز پارس و مهندسی آرمان مواد صبا از جمله تولیدکنندگان کاشی‌های آنتی‌باکتریال هستند که برای نانومحصولات خود گواهینامه نانومقیاس نیز دریافت کرده‌اند. رییس هیئت مدیره شرکت مهندسی آرمان مواد صبا، معتقد است «درج این محصول در لیست فهرست بها می‌تواند گامی به سوی توسعه این محصول در صنعت ساختمان باشد» و مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس تاکید می‌کند که «استفاده از این کاشی‌ها می‌تواند موجب کاهش هزینه و افزایش ضریب اطمینان پاکیزگی محیط‌های بیمارستانی شود و این موضوع درباره رستوران‌ها نیز صادق است.»

 

  • نکاتی برای تشخیص کالای اصل از تقلبی

«شرکت‌های تولیدکننده محصول‌های سلامت‌محور مبتنی بر فناوری نانو باید از سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را اخذ کنند، مجوزهایی که شناسایی محصول‌های تقلبی از غیرتقلبی را هموار می‌کند.» این یک خبر امیدبخش برای مصرف‌کنندگان محصولات نانویی است. اما چطور باید از اصل یا تقلبی بودن یک محصول مطلع شویم؟ پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو، در گفت‌وگو با رییس کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو به این سؤال و سؤالات دیگری در این زمینه پاسخ داده است. در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم: «برای کسب اطلاع از داشتن مجوز یک محصول (اعم از نانو یا غیر نانو) از سازمان غذا و دارو، درج لوگوی سازمان به همراه درج شماره پروانه ساخت (پروانه واردات) روی محصول اجباری است. همچنین برای اطمینان از صحت آن می‌توان به پایگاه اینترنتی سازمان غذا و دارو مراجعه کرد. در این سایت اطلاعات کاملی ازجمله نام تولیدکننده، محل تولید، تاریخ صدور پروانه و مدت‌زمان اعتبار آن وجود دارد. در صورت مشاهده هرگونه تقلب در درج لوگوی سازمان به روی محصول‌های بدون مجوز، می‌توان به بخش‌های بازرسی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور اطلاع داد. البته بازرسان معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور بر بازار مناطق تحت پوشش خود نظارت دارند.»

 

  • فناوری نانو به «رفاه» رسید!

دیروز خبردار شدیم که «تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به امضاء رسید تا محصولات نانو ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه عرضه شوند.»
ظاهراً قرار بر این است که ستاد نانو شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه معرفی کند و علاوه بر کنترل کیفیت محصولات، بر قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه هم نظارت داشته باشد. روشن است که فروشگاه زنجیره‌ای رفاه هم محصولات این شرکت‌ها را در بخش مرتبط با محصولات نانو تبلیغ و عرضه می‌کند. اما فروشگاه رفاه چه هدفی را از این همکاری دنبال می‌کند؟
فرشید گلزاده – مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه – این‌طور پاسخ می‌دهد: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با هدف تأمین زندگی سالم برای ۵ میلیون مشتری وفادار خود تلاش دارد تا محصولات مرغوب برای آن‌ها تأمین کند. رفاه به عنوان یک برند معتبر، باید اصل بودن کالا را برای مشتریان تأیید کند و این همکاری مشترک نه‌تنها کیفیت محصول نانو را تضمین می‌کند بلکه منجر به توسعه بازار این محصولات و محافظت از فناوری نانو در برابر تقلب در بازار می‌شود» و ادامه می‌دهد که «نگاه ما در این پروژه سودآوری نیست و قصد داریم بستر انتقال محصولات نانو به مردم را فراهم کنیم. همچنین در نظر داریم که با ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به توسعه کشور در رقابت‌های جهانی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر کمک کنیم.»
به نظر شما عرضه محصولات فناوری نانو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، می‌تواند این محصولات را در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار دهد؟

 

  • بیشترین محصولات در بانک محصولات فناوری نانو مربوط به کدام حوزه است؟

پایگاه اینترنتی استت‌نانو به تازگی در گزارشی اعلام کرده صنعت الکترونیک بیشترین سهم را در میان محصولات فناوری نانو ثبت شده در بانک NPD دارد و حسگر و لیزر سهم غالب را در محصولات صنعت الکترونیک دارند.
آن طور که در این گزارش آمده، تا پایان ماه مارس ۲۰۱۸، حوزه الکترونیک با ۲۰۲۷ محصول بیشترین سهم را در میان کل محصولات این بانک به خود اختصاص داده است. در صنعت الکترونیک، بیشترین محصولات مربوط به بخش حسگری (۹۰۷ محصول) بوده و بعد از آن لیزر (۲۷۳ محصول) در رتبه دوم قرار دارد. مدارهای مجتمع (۲۷۱ محصول)، پردازشگر (۲۲۸ محصول) و حافظه (۱۳۷ محصول) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
جزئیات بیشتر این گزارش را اینجا بخوانید.