رونمایی از «رقیبِ آلمانی‌ها»

رونمایی از «رقیبِ آلمانی‌ها»

اینجا نانوسان است و شما برای مطالعه بسته خبری فناوری نانو مهمان ما شده‌اید. پس بدون مقدمه، با هم سرخط‌هایی از دنیای فناوری نانو را مرور می‌کنیم.

 

  • زبان مشترک برای فناوری نانو

برداشت‌های متفاوت از معنای یک واژه می‌تواند دردسر‌ساز باشد؛ به ویژه اگر قصد حساب‌وکتاب کردن و آمار گرفتن داشته باشیم، چون «بخش مهمی از اختلاف‌های موجود در نتایج طرح‌ها و گزارش‌های آماری در کشور، ناشی از یکسان نبودن تعاریف و مفاهیم آماری مورد استفاده در دستگاه‌های تولید‌کننده‌ آمار است که این موضوع موجب بروز مشکلات متعددی از قبیل مقایسه‌ناپذیری و جمع‌ناپذیری آمارها در سطح ملی و بین‌المللی، اتلاف منابع مالی و انسانی و در نهایت کاهش اعتماد عمومی نسبت به آمار منتشره می‌شود. علاوه بر این تغییر تعاریف متوالی واژه‌های اقلام آماری موجب مقایسه‌ناپذیری در طول زمان و ناپیوستگی در سری زمانی اقلام آماری می‌شود.»
خب ظاهرا قرار است از این به بعد این مشکلات را دست‌کم در بخش فناوری نانو نداشته باشیم. آن‌طور که در خبرها آمده است «مرکز آمار ایران، همگام با توسعه‌ی فناوری‌ نانو در کشور، اقدام به درج این مفاهیم در فهرست مفاهیم مورد استفاده این مرکز، کرده‌است. قرار گرفتن این عبارات و مفاهیم در فهرست مرکز آمار، ضمن ایجاد برداشت مشترک از مفاهیم و اصطلاحات نانو، مقایسه‌پذیری داده‌ها و آمار حوزه‌ی فناوری‌ نانو را در سطح ملی و برای تمامی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها فراهم می‌کند.»
برای شما هم جالب است که بدانید کدام عبارت و اصطلاحات مرتبط با فناوری نانو در فهرست مرکز آمار ایران درج شده است؟ گواهینامه‌ نانومقیاس، نشان نانونماد، کالای فناوری‌ نانو، خدمت فناوری‌ نانو، کارگاه فناوری‌ نانو، ابزار فناوری‌ نانو، فناوری‌ نانو و نانومواد.
ناگفته نماند این کار با همکاری سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، پژوهشکده‌ مطالعات فناوری و ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری‌ نانو به عنوان متولی تهیه آمار و داده‌های حوزه‌ فناوری‌، انجام شده‌است.

 

  • رونمایی از «رقیبِ آلمانی‌ها»

خبردار شدیم که «شرکت دانش‌بنیان سوین پلاسما، از تجهیزات جدید اعمال نانوپوشش‌های سخت بر ابزارهای صنعتی، با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد نانو رونمایی کرد.»
این طور که مشخص است این تجهیز تازه رونمایی شده مشتری خارجی هم دارد و به‌زودی یک دستگاه از آن به چین صادر می‌شود و البته رایزنی‌ها برای فروش ۸ دستگاه‌ دیگر میان سوین پلاسما و شرکت چینی در جریان است.
اما قسمت جذاب ماجرا را به نقل از حسن جهدی، مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی سطح سوین پلاسما، بخوانید: «پوشش‌های اعمال شده توسط تجهیزات ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، به‌نحوی‌که می‌توانند با محصولات تولیدی کشورهای پیشرفته از جمله سوئیس و آلمان رقابت کند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که قیمت تمام شده‌ی ساخت این دستگاه یک سوم تجهیزات مشابه آلمانی است. در ساخت این تجهیزات تا آن جایی که امکان داشته از قطعات تولید داخل استفاده شده‌است»
ناگفته نماند، سوین پلاسما تا کنون تفاهم‌نامه‌های همکاری را با ۵ شرکت چینی به امضا رسانده و با یک شرکت از کشور سوئیس نیز همکاری مستمر دارد.

 

  • صبح جمعه با نانو!

اگر جمعه پیش دانش‌آموزان مشغول آزمون المپیاد بودند، این جمعه نوبت دانشجویان بود که در هشتمین دوره‌ مسابقه‌ی ملی فناوری‌ نانو شرکت کنند. دبیرخانه مسابقه اعلام کرده که از میان ۱۵۶۲ داوطلب حاضر در این مسابقه، ۶۳۴ نفر موفق به کسب حد نصاب لازم در آزمون‌های آنلاین شده و مجوز حضور در آزمون روز جمعه را کسب کرده‌ بودند. این مرحله از مسابقه در قالب یک آزمون کتبی چهارگزینه‌ای با ۱۰۰ سوال برگزار شد. سؤالاتی که شامل مفاهیم پایه، نانوساختارها، روش‌های ساخت و سنتز نانوساختارها، روش‌ها و تجهیزات شناسایی و آنالیز، کاربردهای فناوری نانو، تجاری‌سازی فناوری نانو و توانمندی‌های فناوری نانو در ایران بود.
اما شرکت‌کنندگان در این مسابقه دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ اول اینکه برگزیدگان این مسابقه از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برخوردار می‌شوند و دوم، امکان حضور در دوره‌ نانواستارتاپ را خواهند داشت. به جز این‌ها از برگزیدگان این مسابقه با اعطای اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و جوایز نقدی هم تقدیر می‌شود.

 

  • کدام کشورها در برنامه‌ صادرات محصولات نانو ایرانی قرار دارند؟

حتما شما هم به تازگی اخبار زیادی از همکاری‌های فناوری و صادرات محصولات و تجهیزات نانویی ایرانی به کشور چین شنیده‌اید. به نظر می‌رسد افزایش میزان تبادلات تجاری میان کشور ایران و چین در حوزه فناوری نانو در ادامه سیاست‌های ستاد نانو برای ایجاد بسترهای معرفی کالاها و فناوری‌های ایرانی در دیگر کشورها صورت گرفته باشد. دبیر ستاد نانو در خصوص برنامه‌های این ستاد نانو در این زمینه این‌طور توضیح داده است: «ستاد نانو تلاش دارد با ایجاد پلتفرم‌هایی در خارج از کشور، بسترهای مناسبی را برای صادرات تجهیزات صنعتی فراهم کند. در این راستا، اولین پلتفرم را در سال گذشته در کشور چین ایجاد کردیم که در این بستر رقمی بالغ بر شش میلیون دلار قرارداد صادراتی به امضا رساندیم و با توجه به اقداماتی که جهت فروش فناوری ایرانی به این کشور انجام داده‌ایم، امیدواریم در سال جاری این رقم به بیست میلیون دلار افزایش یابد. پلتفرم دوم را نیز در کشور اندونزی ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم به همین میزان موفقیت دست یابیم» و البته ادامه داده که «در مرحله‌ی بعد، چهار کشور روسیه، هند، برزیل و مکزیک جزء اهداف ما جهت ایجاد بسترهای صادراتی هستند؛ چراکه این کشورها اشتها و ظرفیت بالایی برای جذب فناوری دارند و معتقدیم که اگر بستر مناسبی برای شرکت‌های فناور ایرانی فراهم شود، قادر خواهند بود محصولات خود را بازار این کشورها به فروش برسانند.»