یک رقابت فناورانه برای نجات ویتامین D3

یک رقابت فناورانه برای نجات ویتامین D3

اینجا نانوسان است و شما بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید. بیاید باهم سرخط‌های خبری فناوری نانو در هفته اول خردادماه ۱۳۹۷ را مرور کنیم.

 

  • ANF این بار به میزبانی تایوان

در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه، تایوان میزبان یک رویداد مهم در حوزه فناوری نانو بود. فروم نانو آسیا، که با نام اختصاری ANF شناخته می‌شود، در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در تایوان برگزار شد و هیئت اعزامی از ستاد توسعه فناوری نانو کشورمان هم به همراه یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نانودارو در این نشست شرکت کردند.
کارگاه یک روزه تجاری‌سازی فناوری نانو، از برنامه‌های روز اول این رویداد بوده که در آن دکتر علی بیت‌الهی به نمایندگی از ایران، به ارائه برنامه صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) پرداخته است. مدیر دفتر همکاری‌های صنعتی آسیا پاسیفیک، نمایندگان مالزی، تایلند و فیلیپین از دیگر سخنرانان این برنامه بوده‌اند. اما در جلسه بعدازظهر، فرصت در اختیار شرکت‌های نانوفناور از کشورهای ایران، تایوان، مالزی و تایلند قرار گرفته است،‌ جایی که دکتر جعفری به نمایندگی از شرکت نانواکسیر سینا محصولات نانوداروی این شرکت را معرفی کرده است.
اما بشنوید از روز دوم این برنامه که با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، تایوان، ژاپن، کره‌جنوبی، فیلیپین، تایلند، استرالیا، اتریش و مالزی برگزار شده و طی آن تصمیمات مجمع سالانه و گزارش کشورها بررسی شده است.
نکته جالب‌توجه اینکه نمایندگان ایران در این نشست به توضیح برنامه دیالوگ اروپا-آسیا در حوزه ایمنی نانو – که اولین دوره آن به ابتکار ایران در پاییز سال ۹۶ برگزار شد – پرداختند. برنامه‌ای که نماینده اتریش از آن استقبال کرده و اعلام شده که دور دوم این برنامه در پاییز ۹۷ در وین برگزار می‌شود.

 

  • صدای‌تان را به گوش سرمایه‌گذاران برسانید!

شما با برنامه طرح‌های نوآورانه -که بیشتر آن را با نام نانومچ می‌شناسیم- آشنایی دارید؟ داستان از این قرار است که «ستاد توسعه فناوری نانو باهدف حمایت از تجاری‌سازی دستاوردهای این حوزه، تولید ثروت و گسترش تفکر کارآفرینی در کشور، از فناوران و شرکت‌های فعال در قالب برنامه طرح‌های نوآورانه (Nano Match) حمایت می‌کند.»
در واقع نانومچ یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌های حوزه فناوری نانو است. فناوران، شرکت‌های نوپا و پژوهشگران به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل به‌عنوان طرف تقاضا، مخاطبان این برنامه هستند.
در این برنامه طرح‌هایی پذیرفته می‌شود که نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، نسبت به آن کیفیت و خواص بهتر یا هزینه کمتری داشته باشند. درخواست‌های دریافتی بر اساس معیارهای مختلفی از جمله قابلیت تجاری شدن، قابلیت فنی، نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طرح‌های پذیرفته‌شده در برنامه، فرصت استفاده از امکانات، خدمات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت.
در جریان باشید که در روزهای گذشته سومین فراخوان ششمین دوره نانومچ منتشر شد و امکان ارسال طرح برای این دوره تا ۱۰ خردادماه فراهم است. اگر قصد شرکت در برنامه را دارید و یا به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستید، وب‌سایت www.nanomatch.ir را ببینید.

 

  • از «پلاسمادژ» بیشتر بدانید

اگر به خاطر داشته باشید، اسفندماه سال گذشته از رونمایی دستگاهی با نام «پلاسمادژ» خبر دادیم؛ دستگاهی که برای ایجاد خاصیت ضدآب و ضدلک در طیف وسیعی از محصولات از جمله کفش، منسوجات، سیستم‌های الکترونیکی و پزشکی به‌کار می‌رود. در هفته گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران در خبری با عنوان «پلاسما دژ» به محصولات خاصیت ضدآب و ضدلک می‌بخشد جزئیات بیشتری در خصوص فرآیند ساخت و ویژگی‌های این دستگاه منتشر کرد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
در بخشی از این خبر آمده که «این دستگاه لایه‌ای پلیمری با ضخامت نانومتری و در حد چند لایه مولکولی بر روی محصولاتی که در آن قرار می‌گیرد، مانند کفش یا لباس، ایجاد می‌کند و این لایه بدون این که هیچ تأثیری در ویژگی‌های ظاهری و مکانیکی محصولات ایجاد کند به آن‌ها خاصیت ضدآب و ضدلک می‌بخشد. این لایه پلیمری مانند یک شبکه نایلونی نیست که منافذ را پوشانده و تنفس‌پذیری محصولاتی مانند کفش یا لباس را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه این لایه دور تک‌تک نخ‌ها غلاف شده و به دلیل کشش سطحی بسیار پایینی که دارد، درصورتی‌که آب روی آن قرار بگیرد، قطرات آب از روی آن لغزیده و مانع جذب آب در محصول می‌شود.»

 

  • یک رقابت فناورانه برای نجات ویتامین D3

چالش نوآوری نانو که برای چهاردهمین بار برگزار می‌شود، این‌بار به دنبال یافتن راهکاری برای افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی است.
اما چرا حفظ پایداری این ویتامین در روغن‌های خوراکی مهم است؟ ویتامین D یکی از موثرترین گروه ویتامین‌ها در سلامت بدن است. منبع اصلی تأمین این ویتامین در انسان، تابش پرتو فرابنفش به پوست است که به‌دلیل اثرات مضر پرتو فرابنفش، با آسیب‌هایی همراه است. ویتامین D در منابع حیوانی نظیر تخم‌مرغ، شیر، کره و روغن کبد ماهی هم پیدا می‌شود، اما منابع غذایی گیاهی از نظر ویتامین D فقیر هستند و به دلیل محلول بودن در چربی، این ویتامین در مواد غذایی کم‌چرب و بدون چربی وجود ندارد. یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکل، غنی‌سازی مواد غذایی اصلی و پرمصرف نظیر روغن‌ها با این ویتامین است. اما چالش اصلی این فرآیند، ناپایداری ویتامین‌ها در دماهای بالاتر از دمای محیط است.
و حالا نوبت شرکت‌های خلاق و نوآور، پژوهشگران و فناوران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان است که دست به کار شوند و برای رفع این مشکل راهکاری ارائه دهند.
بنابر اعلام فراخوان دبیرخانه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو، علاقمندان با شرکت در این برنامه می‌توانند از تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی، شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو برای ساخت نمونه آزمایشگاهی در مرحله اول چالش و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی برای طرح برگزیده نهایی بهره‌مند شوند! البته برگزیدگان مرحله دوم برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه، فرصت همکاری با شرکت فریکو را خواهند داشت.
اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این چالش به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت nanochallenge.ir بزنید.

 

  • همه آنچه در اصفهان گذشت به روایت «نانووصنعت»

حتما خبر دارید که شرکت دانش‌بنیان سوین پلاسما، چند هفته پیش، با حضور مسئولان کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، از تجهیزات جدید اعمال نانوپوشش‌های سخت بر ابزارهای صنعتی رونمایی کرد. اگر علاقمند هستید که جزئیات بیشتری درباره این دستگاه پیشرفته ایرانی و آنچه که در مراسم رونمایی از آن گذشته است بدانید؛ پیشنهاد می‌کنیم ویژه‌برنامه‌های نانووصنعت در این خصوص را ببینید:
رونمایی از تجهیز پیشرفته نانویی با حضور مسئولان کشور
با افتخار؛ ساخت ایران!
تجهیز ایرانی؛ ابزارهای صنعتی را سخت تر از قبل می کند!