کدام شرکت‌های ایرانی به آکواتک ۲۰۱۸ رفتند؟

کدام شرکت‌های ایرانی به آکواتک ۲۰۱۸ رفتند؟

اینجا نانوسان است و شما بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید؛ پس بیاید در این آخرین روزهای بهار، چند سرخط خبری از دنیای فناوری نانو را با هم مرور کنیم:

 

  • شاید شما بتوانید «الکترونیک چاپی» را متحول کنید!

دو هفته پیش خبر انتشار فراخوان چهاردهمین چالش نوآوری نانو را دادیم. بی‌خبر نباشید که پانزدهمین دوره این برنامه هم چند روز پیش فراخوان داده است. این چالش را ستاد نانو با همکاری مرکز الکترونیک چاپی و شرکت رویال توسعه‌ی پایدار، برگزار می‌کند. چالشی که با عنوان «ساخت جوهر رسانا یا نیمه‌رسانای مناسب برای چاپگرهای جوهرافشان به منظور استفاده در کاربردهای الکترونیک چاپی» معرفی شده است.
بیاید کمی بیشتر درباره الکترونیک چاپی بدانیم. «الکترونیک چاپی یکی از فناوری‌های نوظهور است که در زمینه‌ها‌ی مختلف از بهداشت و سلامت تا تبلیغات، خودروسازی، حمل‌و‌نقل، انرژی و الکترونیک کاربردهای فزاینده‌ای دارد. روش متعارف، ارزان و سریع ایجاد مدارهای الکترونیکی چاپی، استفاده از چاپ جوهرافشان است و برای این منظور به طور معمول از جوهرهای رسانا و نیمه‌رسانا استفاده می‌شود. اما ساخت جوهری با ابعاد ذرات بهینه، پایدار توام با عدم تجمع ذرات که علاوه بر تامین هدایت و استحکام مناسب، قابلیت بکارگیری در چاپگرهای جوهرافشان را دارا باشد و باعث صدمه به هد چاپگر نشود، یک چالش جدی است.»
خب حالا که در جریان ماجرا قرار گرفتید این را هم بدانید که مهلت ثبت‌نام در این برنامه تا ۱۵ تیرماه است و ۲ جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی برای برندگان نهایی بخش جوهرهای رسانا و نیمه‌رسانا به همراه تسهیلات تجاری سازی تا سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال، در انتظار برگزیدگان این چالش است! پس بد نیست سری به وب‌سایت nanochallenge.ir بزنید.

 

  • کدام شرکت‌های ایرانی به آکواتک ۲۰۱۸ رفتند؟

سه شرکت نانویی ایرانی با حضور در نمایشگاه آکواتک ۲۰۱۸ چین، محصولات و توانمندی‌های خود را معرفی کردند. کدام شرکت‌ها؟ «پیام آوران نانوفناوری فردانگر»، «دانش پژوهان صنعت نانو و پالایش پلاسما صنعت». همین اول کار بدانید که این نمایشگاه یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه‌ی فناوری‌آب در چین است و حضور در آن یعنی یک فرصت طلایی برای شرکت‌های ایرانی که بازار خود را در شرق آسیا به ویژه چین گسترش دهند.
اما این سه شرکت ایرانی دقیقا چه خدماتی و محصولاتی را ارائه می‌کنند؟
شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر در حوزه‌ ساخت نانوسامانه‌های تصفیه آب فعالیت دارد. ساخت دستگاه‌های تولید نانوپودر و تولید نانو کلوئیدهای فلزی با استفاده از روش انفجار الکتریکی سیم انجام از جمله دستاوردهای این شرکت است. شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، دارای خط تولید غشاهای سرامیکی نانوساختار است. این غشاها برای کارکرد در دماها و فشارهای مختلف طراحی و ساخته شده که کاربرد زیادی در بخش تصفیه‌ی آب دارد. در حال حاضر شرکت‌های لبنی، پالایشگاه و و صنایع مختلف داخلی از این فناوری استفاده می‌کنند. پالایش پلاسما صنعت هم سیستم‌های پیشرفته‌ پلاسمای صنعتی را طراحی و به بازار عرضه می‌کند. سیستم تصفیه و پیش تصفیه‌ی آب و پساب عنوان محصولی است که با استفاده از فناوری پلاسما طراحی شده‌است.
ما و شما می‌دانیم که کارهای زیادی از دست فناوری نانو ساخته است، اما بدون شک یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های این فناوری تصفیه پساب و تامین آب مورد نیاز بشر است. چقدر خوب است اگر خبر موفقیت‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این زمینه بیشتر شنیده شود.

 

  • این ۲۵ نفر!

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در هفته گذشته اسامی ۲۵ برگزیده نهایی هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو را اعلام کرد؛ خبری که خیلی‌ها منتظرش بودند!
طبق اعلام دبیرخانه این مسابقه، از میان ۶۳۴ داوطلب حاضر در مرحله دوم این رقابت علمی، ۲۵ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی شدند: ۱۰ داوطلب به عنوان نفرات برتر کل مسابقه‏، ۱۰ داوطلب به عنوان برگزیدگان مقطع کارشناسی و ۵ داوطلب نیز به عنوان نفرات برتر رشته‌هایی که بیش از ۲۰ نفر از داوطلبان آنها در جلسه آزمون حضور داشته‌اند.
اگر برایتان جالب است که درباره این ۲۵ نفر بیشتر بدانید؛ مثلا اینکه در چه رشته و مقطعی تحصیل می‌کنند و یا از کدام شهر در این مسابقه شرکت کرده‌اند؛ این خبر را بخوانید.

 

  • فناوری نانو روی میز غذاخوری!

در هفته گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران خبری با موضوع تولید ظروف مقاوم در برابر خوردگی و سایش با کمک فناوری نانو، منتشر کرد؛ ظروفی که توسط شرکت ایرانی تک استیل پایا، به بازار عرضه شده است. در بخش‌هایی از این خبر آمده که «استفاده از فلزها برای تولید انواع ظروف غذاخوری و لوازمی مانند شمعدان‌ها و… به‌دلیل زیبایی و استحکام مناسب، همواره مورد توجه قرار داشته‌اند. اما اغلب این فلزها در معرض شست‌وشو و همچنین سایش ناشی از قرار دادن سایر وسایل روی سطح آن‌ها، دچار خوردگی، خراش و لکه می‌شوند و به همین دلیل ظروف فلزی زیبایی و کاربرد اولیه خود را با گذشت زمان از دست می‌دهند بنابراین لازم است با استفاده از پوشش‌‌دهی مناسب، مقاومت آن‌ها را افزایش داد. یکی از انواع این پوشش‌ها، TiN است که به دلیل رنگ زیبای طلایی، کاربرد زیادی در پوشش‌های ابزارهای تزیینی دارد و آسیب‌های ناشی از خوردگی و سایش را کاهش می‌دهد.»
در متن کامل این خبر توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شده که می‌توانید در اینجا بخوانید.

 

  • ۸۰۰ تاجر بین‌المللی به تهران دعوت شدند

داستان از این قرار است که «سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۸ مهرماه تا ۱ آبان ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران برگزار می‌شود.» این نمایشگاه که نام کوتاه‌‌تر آن IRAN EXPO 2018 است، با هدف شناساندن هرچه بیشتر کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور به تجار و بازرگانان برگزار می‌شود. به همین خاطر است که ستاد برگزاری نمایشگاه از حدود ۸۰۰ تاجر از کشورهای مخلتف برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده است.
البته این همه ماجرا نیست، این نمایشگاه خدمات دیگری هم ارائه می‌کند، مثل دعوت از تاجر یا بازرگان مورد نظر خود شرکت‌ها. شرکت‌هایی که برای فروش محصولات خود نیاز به دعوت از فرد خاصی دارند، می‌توانند از تسهیلاتی مثل پرداخت هزینه سفر و اقامت تاجر یا بازرگان مورد نظر را استفاده کنند.
اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز داشتید، با دبیرخانه نمایشگاه به شماره ۰۲۱۷۷۶۹۵۴۶۱ و ۰۹۳۶۹۸۶۹۸۰۹۷ تماس بگیرید.