جبران هزینه‌های درمان ناباروری

ناتوانی زوجین در باردار شدن پس از یک‌سال ازدواج و داشتن رابطه زناشویی کامل، بدون جلوگیری از بارداری را «ناباروری» می‌گویند.
%۱۵ ازدواج‌ها با این مشکل رو به رو هستند و علت آن ممکن است در زن، مرد یا هر دو باشد. علت این مشکل حدودا ۴۰% مربوط به زنان و %۴۰ مربوط به مردان گزارش شده است و حدود ۱۰% هم مربوط به هر دو و ۱۰% نیز ناشناخته است. در سال‌های اخیر با پیشرفت دانش در حدود ۶۵% زوجین، این ناتوانی با پیشرفت علم پزشکی برطرف شده است.
علل ناباروری گذشته از مشکلات هورمونی، چاقی، غیرطبیعی بودن سلول‌های جنسی همگی می‌توانند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشند.
گاهی معاینات پزشکی زن و شوهر را کاملا سالم تشخیص می‌دهد، اما به علل ناشناخته‌ای بارداری رخ نمی‌دهد اگرچه معمولا بعد از ۲ سال تعداد زیادی از این زوج‌ها بچه‌دار می‌شوند، اما تعدادی از آن ها حتی بعد از گذشت سه سال هم بچه‌دار نمی‌شوند. در این صورت باید تحت درمان قرار بگیرند.
از علائم ناباروری در زنان می‌توان به مورد عفونت و فیبروئید اشاره کرد که از علائم آن درد شدید در لگن و در پشت است.

هزینه‌های درمان ناباروری چقدر است؟

بعضی از بیمه‌ها هزینه‌های ناباروری را پوشش نمی‌دهند، بنابراین وظیفه دولت است که به آن توجه کند. به گزارش مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا، هزینه درمان این مشکل در ایران کمتر از دیگر کشورها است و به سه قسمت هزینه سونوگرافی، دارو و اتاق عمل تقسیم می‌شود.
کلا هزینه ناباروری از ۶ میلیون شروع و تا ۱۲ میلیون یا بیشتر در داخل کشور تمام می‌شود. البته هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است قیمت را بالاتر ببرد.

بیمه شدن برای پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری

وظیفه شرکت‌های بیمه باید پرداخت هزینه درمان ناباروری نیز باشد، اما تعدادی از آن‌ها این مسئولیت را قبول نمی‌کنند.
این مشکل را نباید با جراحی‌های زیبایی یا لاکچری مقایسه کرد. با وجود این، شرکت‌هایی وجود دارند که ناباروری را نیز بیمه می‌کنند که شرایط خاصی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.
بیمه‌نامه‌هایی که برای زوجین صادر می‌شود به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد که زمان آن از زمان خرید بیمه توسط بیمه‌گذار شروع می‌شود و در انتهای سال دهم یا تولد اولین فرزند (هر کدام زود تر رخ دهد) به پایان می‌رسد.
شرکت‌هایی که این نوع بیمه را به‌عنوان مثال در قالب طرح بیمه سازمانی متعهد می‌شوند، تمام هزینه‌های سرپایی یا بستری علل نازایی را تا سقف ۴ میلیون تومان، درمان عیوب مادرزادی را که منجر به ناباروری قابل درمان باشد تا سقف ۲ میلیون تومان و همچنین هزینه‌های بیمارستان و آمبولانس را پرداخت می‌کنند.
حق بیمه پایه این بیمه‌نامه ۱۹۸ هزار تومان و ۴% مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. شروطی برای استفاده از بیمه برای جبران هزینه‌های درمان ناباروری وجود دارد که توضیح می‌دهیم.

زمان ازدواج و سن بیمه گذار

اگر زوجی برای اولین‌بار است که ازدواج کرده‌اند، قبل از این که ۴ ماه از عقد آن ها گذشته باشد و سن بیمه گذار کمتر از ۴۰ سال باشد، می توانند اقدام به دریافت بیمه نامه ناباروری بکنند. این شرایط شرکت بیمه را ملزم به پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری خواهد کرد.

مدت انتظار

مدت زمان این نوع بیمه را بیمه‌گر تعیین می‌کند و معمولا بین ۹ ماه تا یکسال طول می کشد تا به دستتان برسد.
نکته مهمی که وجود دارد این است که فرد برای استفاده از بیمه ناباروری باید از یک سال پیش اقدام کند. همچنین در نظر داشته باشید که بیمه ناباروری شامل سقط جنین نمی‌شود. مفهوم دوره انتظار را در کرونا هم داریم.

سلامت بیمه گذار

هنگامی‌که فردی می خواهد بیمه شود، باید بیماری خاصی نداشته باشد، زیرا اگر بیماری داشته باشد پوشش آن بیماری از بیمه‌نامه حذف می‌شود. اما پس از بیمه شدن، در زمان مدت قرارداد اگر ناباروری او تشخیص داده شود می‌تواند از شرکت بیمه هزینه‌های لازم را دریافت کند.

باردار نشدن در حین بیمه شدن

همان‌طور که می دانید بیمه تکمیلی ناباروری برای افراد نابارور است، بنابراین برای گرفتن این بیمه نباید هنگام بیمه گرفتن باردار باشید. زیرا برای شما کاربردی نخواهد داشت.
در پایان همانطور که در بالا توضیح دادیم، برای گرفتن بیمه برای درمان ناباروری باید در ابتدای ازدواج اقدام شود. در غیر این صورت بیمه‌گذار چنین تعهدی را نمی‌تواند بپذیرد.