آینده فناوری نانو از زبان یکی از مدیران IBM

آینده فناوری نانو را از زبان یکی از مدیران IBM بشنوید

یکی از مدیران شرکت IBM در سخنرانی اخیر خود در برنامه TED درباره آینده فناوری‌ نانو صحبت کرد. او از فرصت‌های این فناوری در توسعه محصولات جدید و کاهش ابعاد تراشه‌ها سخن گفت. او معتقد است که ترکیب شیمی، مهندسی و فناوری‌ نانو می‌تواند به تولید محصولات جدیدی ختم شود.

به گزارش پایگاه خبری ستاد توسعه فناوری نانو، جرج تولسکی (George Tulevski) در برنامه TED یک سخنرانی با موضوع «The Next step in nanotechnology» داشته که در آن درباره توسعه این فناوری و استفاده از آن در حوزه محاسبات، مباحثی را مطرح کرده است.
در این سخنرانی جرج از فعالیت‌های خود در IBM پیرامون استفاده از نانولوله‌های کربنی در ساخت قطعات الکترونیکی صحبت کرد. ظاهراً تیم تحقیقات جرج تولسکی موفق به استفاده از نانولوله‌ها در بخش محاسبات شده است. در صورت پیاده‌سازی این ایده و عملکرد صحیح آن، کارایی قطعات الکترونیک ده برابر افزایش می‌یابد. او از چالش‌های این کار گفت؛ این که برای توسعه محصولات جدید باید از ترکیب شیمی، مهندسی و فناوری‌ نانو استفاده کرد.
برای حل برخی چالش‌ها، لازم است که ذرات بسیار کوچک کنار هم قرار گیرند و به گونه‌ای مهندسی شوند که وظیفه ویژه‌ای را انجام دهند. این کار بسیار دشوار و چالش برانگیز است. برای حل این مشکل می‌توان از طبیعت الهام گرفت. طبیعت معمولاً از روش پایین به بالا برای ایجاد ساختارهای متنوع استفاده می‌کند.
جرج می‌گوید که شیمی به تیم IBM کمک کرد تا میلیاردها ذره را به شکل مدار در آورند. او تمرکز خود را روی محاسبات اعلام کرد، اما گفت که دستاوردهای آن‌ها در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، پزشکی و مواد ساختاری نیز قابل استفاده است.
جرج از کوچک‌سازی قطعات کامپیوتر با کمک فناوری‌ نانو گفت که این فناوری به آن‌ها کمک می‌کند تا تراشه‌های کوچکتری تولید کنند. در این سخنرانی، جرج به تشریح این مسئله پرداخت که اگر بخواهیم روند کوچک سازی و متراکم‌سازی تراشه‌ها را برای چند دهه آینده ادامه دهیم چه باید کرد. او معتقد است که راهکار این روش بسیار ساده است. نانولوله‌های کربنی گزینه مناسبی برای این کار است؛ چیزی که نتایج و پیشرفت‌های آن در ۵ سال آینده دیده خواهد شد.

ویدیو سخنرانی جرج تولسکی را با زیر نویس فارسی می‌توانید از طریق این لینک مشاهده کنید: