شماره ۲۳۴ ماهنامه فناوری نانو

نسخه الکترونیکی شماره ۲۳۴ ماهنامه فناوری نانو را رایگان دانلود کنید

شماره ۲۳۴ ماهنامه فناوری نانو فروردین ماه سال جاری منتشر شده است. تصویر روی جلد این شماره از یک ساختمان مدرن و تصاویری از محصولات تجاری‌شده صنعت ساختمان تشکیل شده است تیتر اصلی آن «محصولات فناوری نانو ایرانی در صنعت ساختمان» است. در بخش «محصولات فناوری نانو ایرانی» محصولات داخلی حوزه صنعت ساختمان از جمله «لوله و اتصالات فاضلابی سه‌لایه بی‌صدا»، «پروفیل نانوکامپوزیت UPVC»، «پروفیل در و پنجره UPVC حاوی نانوذرات»، «اتصالات PVC»، «شیشه کنترل‌کننده انرژی»، «نانوامولسیون ایجادکننده پوشش آب‌گریز»، «نانوبتن سبک‌سازی»، «کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال» و «نانوکف‌پوش اپوکسی مقاوم به سایش» معرفی شده‌اند. در این شماره گزارش جامعی از عملکرد کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۹۵ و گزارشی از یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو منتشر شده است. در چکیده گزارش برترین‌های فناوری نانو آورده شده است:

«یکی از برنامه‌های ستاد وسژه توسعه فناوری نانو، ارززیابی و رتبه‌بندی افراد و نهادهای موثر در توسعه علم و فناوری است. این ارزیابی به صورت سالانه و در راستای چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌های سند راهبرد آینده فناوری نانو است؛ از جمله اهداف این ارزیابی ایجاد رقابت در بین نهادهای فعال فناوری نانو، سوق دادن حرکت نهادها در جهت برنامه‌های ستاد، همسوسازی فعالیت‌ها و هم‌افزایی دستاورد نهادها است. در این برنامه دستاوردها و فعالیت‌های سالانه افراد و نهادها در بخش‌های مختلف از جمله موسسات پژوهشی و متخصصان، محصولات، مراکز رشد، آزمایشگاه‌ها و رسانه‌ها ارزیابی می‌شوند. تا کنون در ۱۰ سال پیاپی این ارزیابی‌ها انجام و برترین‌های آن در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ مشخص شده اند و…»

علاوه بر گزارش‌هایی که به آنها اشاره کردیم، در این شماره مقاله‌ای با عنوان «نانودرمانی در اتحادیه اروپا بررسی وضعیت موجود و مسیرهای آتی» توسط عبدل محمدی (دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه تهران) ترجمه و منتشر شده است. در چکیده این مقاله می‌خوانیم:

«تصور بر این است که استفاده از فناوری نانو در حوزه‌های دارورسانی و درمان تاثیر زیادی بر سلامت عمومی خواهد داشت. قابلیت روش‌های نانودرمانی در فراهم کردن سامانه دارورسانی هدفمند، افزایش حلالیت دارو، افزایش نیمه‌عمر دارو، ارتقای شاخص درمان‌گری دارو و کاهش ایمنی‌زایی دارو پنانسیل ایجاد یک تغییر اساسی و بنیادین را ایجاد کرده است. در این مقاله روش‌های درمانی بر پایه لیپوزوم، نانوبلور، ویروزوم، درمانگر پلیمری، نانوامولسیون و نانوذرات مرور می‌شود که از موفق‌ترین و تجاری‌ترین گروه‌های در حوزه نانودارو هستند. ما مسیرهای نظارتی و آغازگری را با تلاش برای کسب اطمینان از استفاده بالینی ایمن و به موقع از روش‌های نانودرمانی نوظهور و تشخیص مزایای مراقبت سلامت مورد بحث قرار می‌دهیم. انتظار می‌رود که روندهای در حال ظهور این مفهوم را که نانو می‌تواند تاثیرات بزرگی در جهت منافع بیمار، گزینه‌های درمان و اقتصاد اروپا داشته باشد، تایید کند.»

این مقاله را از صفحه ۳۷ تا ۴۹ شماره فروردین ماهنامه نانو می‌توانید مطالعه کنید. بلافاصله بعد از این مطلب، مقاله «تصویربرداری؛ حرکت در مرز فمتو» که توسط زهرا ناظمی (دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی بیومتریال دانشگاه سمنان) ترجمه شده است را می‌توانید مطالعه کنید. در چکیده این مقاله نیز آمده است:

«میکروسکوپ نوری روبشی میدان نزدیک در ترکیب با طیف‌سنجی پمپ پروبی، می‌تواند حرکت‌های فوق سریع در ابعاد نانو را تفکیک کند. حداکثر قدرت تفکیکی که می‌توان در یک دستگاه تصویربرداری با نورهای خطی متداول به آن دست یافت، تقریبا یک دوم طول موج نور تابشی است. این اصل تحت عنوان «حد پراش» از سال ۱۸۷۳ که ارنست آبه (Ernst Abbe) آن را فرمول‌نویسی کرد، یک اصل فیزیکی شناخته شده است. روش‌های مبتکرانه‌ی طیف‌سنجی تک‌مولکولی تا حدود ۱۳۰ سال پس از آن توسعه یافتند تا به تصویربرداری نوری فراتر از حد پراش دست یابند. این روش‌ها با دریافت یک جایزه نوبل به رسمیت شناخته شدند.»

علاوه بر مطالب فوق، اخبار داخلی و خارجی متعددی در بخش‌های «نانو در ایران»، «پژوهش در ایران»، «اخبار تجاری‌سازی»، «اخبار مدیران» و «اخبار پژوهشگران» منتشر شده است .
نسخه الکترونیکی شماره ۲۳۴ ماهنامه فناوری نانو را که فروردین ماه سال جاری منتشر شده است را از طریق پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو یا لینک زیر می‌توانید رایگان دانلود کنید.
شایان ذکر است، این ماهنامه شانزده سال است که با هدف بیان آخرین دستاوردها، تحولات و رویدادهای علمی و تجاری خارجی و داخلی حوزه فناوری نانو و انتشار مقالات پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی کشور توسط ستاد توسعه فناوری نانو منتشر می‌شود.