گزارش کوتاه صنعتی «کاربرد فناوری نانو در صنعت چوب»

گزارش کوتاه صنعتی «کاربرد فناوری نانو در صنعت چوب» را دانلود کنید

فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم‌های جدید با کنترل سطوح مولکولی و اتمی برای استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است. نانو‌مواد به موادی گفته می‌شود که حداقل یکی از ابعاد آنها در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ نانومتر باشد. چوب، کامپوزیت طبیعی است که به دلیل ضعف خود در برابر برخی عوامل نظیر رطوبت و آتش، حمله باکتری‌ها و قارچ‌ها، دوام طبیعی و مقاومت‌های فیزیکی و مکانیکی، نیازمند اعمال اصلاحاتی به منظور بهبود ویژگی‌های خود می‌باشد.
صنعت چوب با توجه به نیازهای خود از استفاده‌کنندگان مواد نانو ساختار به شمار می‌رود. تدابیری که به کمک فناوری نانو برای چوب اندیشیده شده است، در مراحل آغازین پیشرفت قرار دارد و در آینده می‌تواند صنایع چوب کشور را با تحول زیادی روبه‌رو کند. از جمله کاربردهای فناوری نانو در این زمینه استفاده از نانوپوشش‌های چوب در جهت بهبود خواص و افزایش عمر چوب است. مزایای نانو‌پوشش‌های چوب عبارتند از پایداری در برابر رطوبت، اشعه فرابنفش، فساد میکروبی و مقاومت در برابر آتش.

در این گزارش انواع نانوپوشش‌های چوب و کاربردهای هرکدام به تفصیل معرفی شده‌اند. نسخه الکترونیکی این گزارش را در ادامه می‌توانید دانلود کنید.