ورود به دنیای فناوری نانو را از کجا شروع کنم؟

ورود به دنیای فناوری نانو را از کجا شروع کنم؟

همه ما در مواجهه با یک فضای جدید با سوالی تکراری روبه‌رو می‌شویم: «از کجا شروع کنم؟».
بسیاری از کسانی که قصد دارند رشته تحصیلی آینده خود را انتخاب کنند، یا برای دست‌یابی به شغل مطلوب‌شان به دنبال کسب دانش و مهارت در حوزه‌ی جدیدی هستند؛ همین‌طور متخصصانی که می‌خواهند با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید کسب‌و‌کارشان را توسعه دهند، یا افرادی که به واسطه علاقه‌مندی شخصی،‌ به سراغ حوزه‌های جدید علم و فناوری می‌روند؛ به احتمال زیاد سری هم به دنیای فناوری نانو می‌زنند تا بررسی کنند این فناوری تا چه حد می‌تواند پاسخگوی نیاز‌هایشان باشد.
اگر شما هم در یکی از این شرایط قرار دارید، مطالعه این مطلب ‌می‌تواند به شما برای انتخاب شیوه صحیح ورود به دنیای فناوری نانو کمک کند.
اجازه بدهید اول از خبر خوب شروع کنم! در سال‌های اخیر منابع فارسی متنوع و پرتعدادی در حوزه فناوری نانو منتشر شده است. بنابراین شما دانش‌آموز باشید یا دانشجو؛ مدیر یک کسب‌و‌کار باشید یا متخصص در یک رشته صنعتی و حتی اگر صرفا یک علاقمند به حوز‌ه علمی و فناوری –بدون پیش‌زمینه مطالعاتی و تحصیلی مرتبط- باشید حتما می‌توانید منابع مناسبی را پیدا کنید که اطلاعات مورد نظرتان را در زمینه فناوری نانو در اختیار شما بگذارند.
اما همین تنوع و تعدد منابع – که برخی آن را حتی عاملی بازدارنده در آموزش می‌دانند – ممکن است شما را برای انتخاب درست به دردسر بیاندازد. شما در ادامه این مطلب با برخی از منابع مفید و کارکرد‌های آنها بیشتر آشنا خواهید شد تا بتوانید برای کسب اطلاع از دنیای فناوری نانو مسیر مناسبی را انتخاب کنید.

پایگاه‌های اینترنتی؛ همه‌جا در دسترس
در حال حاضر چندین پایگاه اینترنتی در حوزه فناوری نانو فعالیت می‌کنند و تولید و انتشار مستمر محتوا را در برنامه خود دارند.
پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو؛ به عنوان مرجع انتشار اخبار و محتوای علمی،‌ پژوهشی و صنعتی فناوری نانو با چندین زیر‌مجموعه به صورت مستمر به‌روزرسانی می‌شود و طیف گسترده‌ای از محتوای مرتبط با این حوزه را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. بنابراین شما به هر عنوان و با هر هدفی که قصد فعالیت در حوزه فناوری نانو را داشته باشید، حتما بخشی از محتوای مورد نظر خود را در این پایگاه اینترنتی خواهید یافت.
پایگاه اینترنتی آموزش فناوری نانو؛ این پایگاه اینترنتی که توسط ستاد توسعه فناوری نانو مدیریت می‌شود به صورت مشخص آموزش فناوری نانو را در دستور کار دارد. محتوای موجود در این سایت برحسب موضوع و همچنین سطح علمی دسته‌بندی شده و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. امکان دانلود منابع آموزشی و همچنین برگزاری آزمون‌های آزمایشی آنلاین از امکانات مفید این پایگاه اینترنتی است.
پایگاه اینترنتی باشگاه دانش‌آموزی نانو؛ این پایگاه اینترنتی به صورت ویژه به آموزش و ترویج فناوری نانو در مقطع دانش‌آموزی می‌پردازد. علاوه بر محتوای مفیدی که در قالب مقالات از طریق این پایگاه اینترنتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، سایر برنامه‌های باشگاه نانو از جمله المپیاد دانش‌آموزی، برنامه‌های استانی و… هم روی همین سایت اطلاع‌رسانی می‌شود.
پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران؛ این پایگاه اینترنتی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، اطلاعات مفیدی در خصوص محصولات تجاری‌ شده فناوری نانو و کارکرد‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با بررسی این سایت از قابلیت‌ها و ویژگی‌های محصولات فناوری نانو ساخت داخل اطلاع پیدا کنید.
– متناسب با نیاز شما پایگاه‌های اینترنتی «شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو»؛ «پایگاه اینترنتی اشتغال فناوری نانو»، «پایگاه اینترنتی فناوری نانو در صنایع»‌ و«رسانه تصویری فناوری نانو» هم می‌تواند برای شما مفید واقع شوند.

دوره‌های آموزشی؛ روشی قدیمی اما کارآمد
هرچند که حضور در زمان و مکانی مشخص برای شرکت در دوره‌های آموزشی کمی مشکل است اما به هر حال ممکن است شرکت در یک دوره‌ آموزشی عمومی یا تخصص کوتاه مدت و با کیفیت برای شما راهگشا باشد. در حال حاضر دوره‌های آموزشی زیادی توسط نهاد‌های ترویجی فناوری نانو برگزار می‌شود. شما می‌توانید اخبار برگزاری این دوره‌های آموزشی را از طریق وب‌سایت نهاد‌های ترویجی برگزارکننده یا بخش خبری سایت ستاد توسعه فناوری نانو دنبال کنید. برخی از این دوره‌های آموزشی که از نظر کیفیت برگزاری مورد تایید نانوسان هستند هم از طریق شبکه‌های اجتماعی (تلگرام + لینکدین + اینستاگرام) و خبرنامه اطلاع‌رسانی می‌شوند.

کتاب؛ یار مهربان!
خیلی از ما شیوه مطالعه کتاب برای یادگیری را با هیچ روش دیگری عوض نمی‌کنیم! یک کتاب می‌تواند همه‌جا همراه ما باشد و زمان‌های بی‌استفاده ما – نظیر طی مسیر با وسایل حمل‌ونقل عمومی، انتظار برای شروع یک جلسه کاری و… – را به یک فرصت آموزشی تبدیل کند. اگر شما هم کتاب را برای کسب اطلاع از دنیای نانو گزینه خوبی می‌دانید؛ می‌توانید روی این چند پیشنهاد فکر کنید. در ضمن فراموش نکنید که کتاب‌های فناوری نانو با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو با ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارایه می‌شوند.
کتاب مقدمه‌ای بر نانو فناوری
کتاب مجموعه مقالات سایت باشگاه نانو
کتاب مرجعی کامل برای خودآموز فناوری نانو
کتاب علوم و فناوری نانو ۱؛ مباحث عمومی
کتاب علوم و فناوری نانو ۲؛ روش‌های مشخصه‌یابی

نرم‌افزار‌های چندرسانه‌ای؛ دانشگاهی در خانه شما
نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای آموزشی یکی از کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین ابزار‌های آموزش هستند. شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار‌ها، خانه یا محل کار خود را به یک دانشگاه تبدیل کنید. محتوای ارایه شده در قالب ویدیو،‌ صدا و متن در یک نرم‌افزارآموزشی چندرسانه‌ای؛ همه‌ی آنچه را که برای آموزش نیاز است در اختیار شما می‌گذارد. اگر انتخاب شما برای آشنایی بیشتر با فناوری نانو نرم‌افزار‌های آموزشی است، مجموعه نرم‌افزارهای آموزشی میلیاردیم (تولید شده در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو) را به شما توصیه می‌کنیم.

پادکست گوش کنید و ویدیو ببینید!
با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و در دسترس قرار گرفتن گوشی‌های هوشمند، امروز هر جایی که باشیم می‌توانیم به راحتی فایل‌های صوتی گوش کنیم و ویدیوهای مورد علاقه خودمان را تماشا کنیم. ساعت‌هایی که در ترافیک، مترو یا اتوبوس هستیم، ساعت‌هایی هستند که به راحتی می‌توانیم به ساعات یادگیری تبدیلشان کنیم. در بخش «رادیو نانو»‌ سایت نانوسان چندین فایل صوتی در رابطه با موضوعات مختلف فناوری نانو منتشر شده است و در آینده نزدیک، پادکست‌های اختصاصی نانوسان – که در حال اماده‌سازی هستند- هم به این مجموعه اضافه خواهد شد. علاوه بر این با مراجعه به کانال آپارات نانوسان، می‌توانید ده‌ها ساعت آموزش ویدیویی را رایگان تماشا کنید.

در مسابقات و رقابت‌های علمی فناوری نانو ثبت‌نام کنید
چالشی که یک رقابت علمی برای یادگیری ایجاد می‌کند بسیار اثرگذار است. در حوزه فناوری نانو رقابت‌های علمی بسیار توسط نهادهای فعال برگزار می‌شود که از این میان می‌توان به مسابقه ملی فناوری نانو و المپیاد فناوری نانو اشاره کرد. با ثبت‌نام در این رقابت‌ها و مطالعه منابع و شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید سطح علمی خودتان را در حوزه فناوری نانو به طور ساختارمند بالا ببرید.

فراموش نکنید که ابزار‌ها و فرصت‌های آموزشی در دسترس همه قرار دارند؛ مهم این است که شما گزینه مناسب با نیاز و روحیات خود را انتخاب کنید و مسیر رشد و پیشرفت فردی خود را آغاز کنید. شما هم اگر منبع پیشنهادی برای یادگیری فناوری نانو دارید، در بخش نظرات این مطلب آن را ثبت کنید.