در ویترین دیجی‌کالا چه سرنوشتی در انتظار محصولات نانویی است؟

در ویترین دیجی‌کالا چه سرنوشتی در انتظار محصولات نانویی است؟

اینجا نانوسان است و این سومین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • در ویترین دیجی‌کالا چه سرنوشتی در انتظار محصولات نانویی است؟

آن‌طور که پایگاه اینترنتی صنعت‌وبازار نانو گزارش می‌کند «حدود ۹ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، قریب به ۸۰۰ محصول در حوزه B2C برای فروش دارند» و این یعنی چشم امید این تولیدکنندگان به خرید محصولاتشان توسط مصرف‌کننده نهایی است.
اما چه عواملی باعث می‌شود که من و شما این کالاها را بخریم. حتماً یکی از مهم‌ترین عوامل در دسترس بودن آنهاست! شرکت تولیدکننده باید بلد باشد که چه‌طور با مراکز پخش و عرضه کالا کنار بیاید و محصولات خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و اتفاقاً این نقطه ضعف بزرگ مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است که بیشتر سرشان به توسعه محصولاتشان گرم است و خیلی ادبیات بازار را نمی‌شناسند.
در خبرها آمده که کارگروه صنعت‌وبازار ستاد توسعه فناوری نانو دست‌به‌کار شده و پیگیری‌هایی را برای عرضه کالاهای تولیدشده مبتنی بر فناوری نانو از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر نزدیک به ۸۰ کالای نانویی در حوزه‌های مختلف ازجمله ابزار و لوازم خودرو، لوازم‌خانگی و بهداشت‌وسلامت در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا عرضه شده‌اند و قرار است ۱۴ محصول نانویی دیگر هم به این فروشگاه اینترنتی اضافه شود.
شکی نیست که عرضه محصولات فناوری نانو در مراکز شناخته‌شده فروش کالا گامی ضروری در مسیر توسعه بازار کالاهای مصرفی مبتنی بر این فناوری است، اما خیلی خوش‌بینانه است اگر فکر کنیم این اقدام به‌تنهایی می‌تواند بازار محصولات فناوری نانو را متحول کند. نباید فراموش کرد خریدار برای آنکه یک کالای مبتنی بر فناوری نانو را به کالاهای مشابه – و احتمالاً ارزان‌تر- ترجیح دهد باید دلایل کافی برای این انتخاب داشته باشد و این همان جایی است که فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و به تعبیر دقیق‌تر «بازاریابی محتوایی» می‌تواند مؤثر واقع شود.

 

  • آمریکا در ۲۰۱۸ چقدر خرج فناوری نانو می‌کند؟

«در بودجه سال ۲۰۱۸ ریاست‌جمهوری آمریکا، مبلغ ۱/۲ میلیارد دلار برای پیشگامی ملی فناوری نانو درخواست شده‌است که این بودجه برای تداوم سرمایه‌گذاری به‌منظور پشتیبانی از ترویج نوآوری در آمریکا هزینه خواهد شد که در نهایت منجر به رشد اقتصادی، امنیت ملی و رقابت‌پذیری می‌شود.»
اگر شما هم مثل من قصد دارید معادل ریالی این مبلغ را محاسبه و با بودجه کشورمان در زمینه توسعه فناوری نانو مقایسه کنید، کار سختی در پیش دارید!
آن‌طور که در خبرها آمده، در برنامه توسعه‌ای سال ۲۰۱۸ پیشگامی ملی فناوری نانوی آمریکا، تأکید زیادی روی تحقیقات پایه در بخش علم نانو به‌منظور تداوم تولید دانش انجام شده‌است تا با استفاده از این دانش تولید شده بتوان محصولات تجاری و خدمات بهتری ارائه کرد.

 

  • قطار فناوری نانو در ایستگاه حمل‌ونقل ریلی

در هفته گذشته مدیران حوزه حمل‌ونقل ریلی پای صحبت فناوران و کارشناسان فناوری نانو نشستند تا با پتانسیل‌های این فناوری برای رفع چالش‌های حوزه تحت مدیریتشان آشنا شوند. ظاهراً دست فناوران نانویی هم در حوزه حمل‌ونقل ریلی پُر بوده است. به عنوان مثال آن‌طور که فناور تولیدکننده افزودنی رنگدانه مقاوم در برابر خوردگی می‌گوید: «با فناوری نانو می‌توان بروز خوردگی را به تعویق انداخت و از خرابی سازه‌های ریلی جلوگیری کرد، افزودن تنها نیم‌درصد از این محصول دوست‌دار محیط‌زیست بر اساس تست‌های عملکردی می‌تواند تا ۳۵ درصد خوردگی و سایش قطعات ریلی در معرض نمک‌ها را، کاهش دهد.»
بیاید امیدوار باشیم، حالا که مدیران از پتانسیل‌های فناوری نانو ایرانی با خبر هستند، به استفاده از این فناوری در شبکه گسترده حمل‌ونقل ریلی کشور جدی‌تر فکر کنند.

 

  • شاید ثبت‌نام در این رویدادها برایتان مهم باشد

کنفرانس ملی میکرو و نانوفناوری با موضوع نانومواد، نانوبیوفناوری، نانوکامپوزیت‌ها، کاربردهای فناوری در انرژی‌های تجدیدپذیر و تجارت نانو، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی برگزار می‌شود. مهلت ارسال مقاله به این همایش تا ۱۵ اسفند سال جاری اعلام شده است.
– ثبت‌نام در هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو جریان دارد. شما هم می‌توانید با شرکت در این آزمون، میزان آشنایی‌تان را با فناوری نانو ارزیابی کنید. مسابقه ملی فناوری نانو در دو مرحله و به‌صورت تئوری برگزار خواهد شد و تمامی سؤالات آزمون به صورت چندگزینه‌ای است.
– متقاضیان شرکت در نهمین المپیاد ملی علوم و فناوری نانو هم در حال ثبت‌نام هستند. این رویداد امسال با تغییراتی برگزار می‌شود. خوب است توضیحات سرپرست اجرایی کارگروه المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو را در این خصوص بخوانید.