بازتاب دنیا در آینه نانویی ایرانی

بازتاب دنیا در آینه نانویی ایرانی

اینجا نانوسان است و این چهارمین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • بازتاب دنیا در آینه نانویی ایرانی

گروه صنعتی شیشه کاوه با استفاده از ذرات نانومتری کروم، آلومینیوم و نقره، آینه‌هایی با کارایی بهتر و کیفیت بالاتر تولید کرده است. آینه‌های نانوکرومی ساخت این شرکت مقاومت مکانیکی بالایی دارند و به همین خاطر در کشتی‌ها و ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. آینه‌های نانوذرات آلومینیوم هم در محیط‌های خشک و گرم و آینه‌های با نانوذرات نقره در منازل، باشگاه‌ها و مغازه‌ها و دکوراسیون لوکس مانند آینه‌کاری، معماری، پتینه کاری و تزئینات ساختمان کاربرد دارند. آینه‌های آلومینیومی که از اعمال یک روکش نانومتری آلومینیومی بر روی سطح شیشه تولید می‌شوند از قیمت پایین‌تری نسبت به آینه‌های با روکش نقره برخوردارند و برای کاربردهایی که حساسیت کاربری کمتری دارد، قابل استفاده هستند.
قسمت جالب ماجرا اینجاست که مدیران گروه صنعتی شیشه کاوه از صادرات محصولات نانویی این شرکت به ۳۵ کشور در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا خبر می‌دهند! کشورهای ایتالیا، آلمان،سوئد، کرواسی، لهستان، یونان، اسپانیا، امارات، آذربایجان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، برزیل و کانادا از جمله مقاصد صادراتی محصولات گروه صنعتی شیشه کاوه هستند.

 

  • نیازی نیست بین «استفاده از موبایل» و «سلامت جنین» یکی را انتخاب کنید

بسیاری از ما نمی‌توانیم زندگی بدون تلفن‌های همراه و تجهیزات اینترنت‌های بی‌سیم (WiFi) را تصور کنیم. وابستگی ما به این فناوری‌ها تا حدی است که حتی اخبار مرتبط با آثار زیان‌بار تماس زیاد با امواج الکترومغناطیس، نمی‌تواند در عزم ما بر استفاده مستمر از این تجهیزات ارتباطی خللی وارد کند! اما وقتی صحبت از سلامت فرزندانمان به‌ویژه در دروان جنینی به میان می‌آید، ماجرا به‌کلی متفاوت می‌شود. کم نیستند مادرانی که به خاطر سلامت فرزندشان حاضرند در دوره بارداری قید استفاده از تجهیزات ارتباطی را بزنند.
حالا خبر رسیده که «شرکت‌های تن‌سان طب هگمتانه و نانومادپارس که پارچه‌های ضدامواج الکترومغناطیس را تولید کرده بودند، موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اند» و این یعنی نیازی نیست بین «استفاده از موبایل» و «سلامت جنین» یکی را انتخاب کنید.
رضا احمدی، مدیرعامل شرکت تن‌سان طب هگمتانه در خصوص مزیت شکم‌بندهای بارداری ضد امواج ایرانی، این‌طور توضیح می‌دهد: «شکم‌بند بارداری ضدامواج ایرانی امواج الکترومغناطیس را دفع و منعکس می‌کنند؛ درحالی‌که مکانیسم حفاظتی محصولات مشابه خارجی جذب امواج الکترومغناطیس است که این موضوع موجب ایجاد گرما در شکم‌بند می‌شود.»
ناگفته نماند که پارچه ضدامواج الکترومغناطیس دارای تأییدیه از ستاد توسعه فناوری نانو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

  • پارسا پلیمرِ بسیار شریف!

شرکت پارسا پلیمر شریف سال‌هاست که با شعار «دوستدار محیط زیست» محصولات خود را روانه بازار می‌کند. اما به نظر می‌رسد حفاظت از محیط زیست برای مدیران و کارمندان این شرکت چیزی فراتر از یک شعار تبلیغاتی باشد.
حتماً برای شما هم جالب خواهد بود اگر بدانید که این شرکت با راه‌اندازی پویش پاکسازی محوطه درختان کهنسال در شهر قدس، یک اقدام عملی را هم به کارنامه محیط زیستی‌اش افزوده است. این پویش صبح روز جمعه ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۶، با هدف پاکسازی محوطه درختان کهنسال در محدوده یکی از ساختمان‌های این شرکت واقع در شهر قدس و با مشارکت تعدادی از مدیران و کارمندان پارسا پلیمر شریف اجرا شده است.

 

  • یک رویداد بین‌المللی در زمینه مستربچ و کامپاندهای پلیمری

در روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری، پژوهشگاه صنعت نفت میزبان سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری خواهد بود. رویدادی که به همت انجمن مستربچ و کامپاند و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه چالش نوآوری با عنوان «بهبود خواص مهندسی کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از فناوری نانو» و بخشی با عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نانوآمیزه‌های پلیمری و پلیمرهای پیشرفته» از برنامه‌های جنبی این کنفرانس هستند.
آن‌طور که دبیرخانه این کنفراس اعلام کرده، حضور شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی در زمینه تولید مستربچ و کامپاند، ماشین‌آلات و خطوط تولید و تجهیزات جانبی مرتبط در این کنفرانس و نمایشگاه قطعی شده است و شرکت‌های ایتالیایی PROMIXON،FILTEC، CT SYSTEMS و ICMA SAN GIORGIO و شرکت ECON از اتریش در این کنفرانس حاضر خواهند شد.

 

  • خبری که منتظرش بودید!

این هم یک خبر کوتاه و امیدبخش: «ستاد توسعه فناوری نانو در تاریخ یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۶ مبلغ ۳۴٬۴۵۵٬۰۲۰٬۰۰۰ ریال حمایت تشویقی به حساب ۵۵۵۳ نفر از محققان فناوری نانو واریز کرد.»
پایگاه ستاد توسعه فناوری نانو خبر داده این مرحله از پرداخت حمایت‌های تشویقی مربوط به این فعالیت‌های پژوهشی است:
– مقالات ISI تأییدشده در مرداد و شهریورماه ۱۳۹۵
– پایان‌نامه و پروپوزال کارشناسی ارشد؛ موارد تأییدشده تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶
– پایان‌نامه و پروپوزال دکتری؛ موارد تأییدشده تا پایان آخر اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶
– دستاورد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تا آخر آذرماه ۱۳۹۶، مطابق آیین‌نامه گام‌به‌گام

ستاد توسعه فناوری نانو در این خبر از محققان بابت وجود مشکلات مالی و تأخیر در پرداخت حمایت‌های تشویقی عذرخواهی کرده و تأکید کرده است که خود را متعهد به پرداخت درخواست‌های تأییدشده می‌داند.