ورود به بازی بزرگان با یک همکاری فناورانه

ورود به بازی بزرگان با یک همکاری فناورانه

اینجا نانوسان است و این پنجمین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • ورود به بازی بزرگان با یک همکاری فناورانه

در هفته گذشته خبری از همکاری دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی منتشر شد؛ شرکت زیست‌ابزار پژوهان که کیت‌های تشخیصی تولید می‌کند و شرکت فناوران نانومقیاس که تولیدکننده نام‌آشنای نانوالیاف و تجهیزات الکتروریسی است.
موضوع همکاری این دو شرکت «تولید غشاهای پوشیده شده با نانوالیاف گرید پزشکی» برای «ساخت کیت‌های تشخیص سریع» اعلام شده است و این یعنی تلاش برای ورود به زمین بازی هند و امریکا که انحصار تولید این محصولات را به دست دارند.
اما این کیت‌ها به چه کاری می‌آیند؟ کیوان دبیر، مدیر اجرایی شرکت زیست ابزار پژوهان این‌طور توضیح می‌دهد: «به طور مرسوم در دنیا کیت‌های تشخیص سریع در طیف وسیعی از کاربردهای کلینیکی و حتی خانگی کاربرد دارند، این ابزارها هرچند به صورت کمی میزان ماده مورد نظر را مشخص نمی‌کنند ولی به جهت کاربری آسان، اختصاصی بودن، دقت بالا در تشخیص، قابلیت حمل و صرفه اقتصادی برای کاربردهای غربالگری بهترین انتخاب هستند».
دبیر معتقد است همکاری دو شرکت زیست ابزار پژوهان و فناوران نانومقیاس، می‌تواند نیاز کشورمان را در زمینه انواع غشاهای پوشیده شده با نانوالیاف برای ساخت کیت‌های تشخیص سریع انواع بیماری‌ها، هورمون‌ها و مواد شیمیایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها، سموم باقیمانده در آب و… برطرف کند.
نباید فراموش کرد که این شروع یک همکاری برای تجاری‌سازی یک محصول فناورانه است و موفقیت در آن به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حساب باید منتظر باشیم تا حاصل همکاری این دو شرکت دانش‌بنیان در بازار مصرف محک بخورد.

 

  • ما که راضی هستیم!

پالایشگاه پنجم پارس جنوبی نزدیک به چهار ماه است که از نانوسیال خنک‌کننده ایرانی در برج تثبیت استفاده می‌کند. حالا مدیر این پالایشگاه از کاربرد این محصول ابراز رضایت کرده و می‌گوید با استفاده از این محصول «تاحدود زیادی بازده تولید افزایش یافته» و «میزان رسوبات در داخل بویلر کمتر شده».
البته فعلاً مدیران پالایشگاه میزان افزایش بازده را اعلام نکرده‌اند و اگر بخواهیم اطلاعات دقیق‌تری در خصوص عملکرد این نانوسیال داشته باشیم باید منتظر انتشار گزارش مهندسی در اردیبهشت سال آینده باشیم.
ناگفته نماند این محصول که توسط شرکت تأمین نانوساختار آویژه به تولید می‌رسد تاکنون در ۱۰ نیروگاه استفاده شده اما این برای اولین بار است که در مبدل‌های حرارتی یک پالایشگاه آزمایش می‌شود.

 

  • تهرانی‌ها پا روی نانوبتن ایرانی می‌گذارند

همین الان که شما این خبر را می‌خوانید، یک مجتمع تجاری دیگر در تهران در حال ساخت است. یک مجتمع بسیار بزرگ با نام ایران مال؛ آن هم در مجاورت بزرگراه‌های شهید همت و حکیم. این خبر دست‌کم برای کسانی که دلخوشی از ترافیک بزرگراه‌های تهران ندارند، خبر خوبی نیست. اما بیاید نیمه پر لیوان را هم ببینیم، بالاخره شهر هم باید توسعه پیدا کند، قدم زدن در مجتمعی که احتمالاً بزرگ‌ترین در خاورمیانه است و کم از نمونه‌های مشابه‌اش در دنیا ندارد، خالی از هیجان نیست. اما برای شما که موضوع فناوری نانو را دنبال می‌کنید این هیجان دوچندان خواهد شد، اگر بدانید: «شرکت مهندسی طرح وندیداد، تولیدکننده انواع بتن‌های خاص سازه‌ای، تأمین‌کننده نانوبتن‌های پرمقاومت به‌کاررفته در پروژه عظیم ایران مال است.»
موضوع برایتان جالب شد؟ پس در جریان باشید که «شرکت وندیداد با مشارکت در پروژه ساخت مجتمع اداری تجاری تفریحی ایران مال، چهل‌هزار قطعه صفحه زیرین بتنی سخت‌کننده نانویی پر مقاومت به ابعاد ۱۲۰۰ در ۶۰۰ میلی‌متر و به ضخامت ۴۶ میلی‌متر را به‌صورت پیش‌ساخته و در کمتر از سه ماه به کارفرمای این پروژه تحویل داده است. بتن‌های تحویل داده شده که از فناوری نانو بهره می‌برند، دارای مقاومت فشاری ۸۰ مگاپاسکال و جذب آب کمتر از ۵ درصد هستند.»
ای کاش این مجتمع جدید دسترسی‌های مناسب و پارکینگ کافی هم داشته باشد و گره ترافیک تهران را کورتر از این نکند، تا مردم هم از پا گذاشتن در این مجتمع مدرن که بر توان فناوران نانوی کشورمان استوار شده بیشتر لذت ببرند.

 

  • باز هم صحبت از «تقلب» است

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران (www.nanoproduct.ir) مصاحبه‌ای را با مدیر تحقیق‌وتوسعه شرکت تولیدی تهران زرنخ منتشر کرده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست. این شرکت محصولات متعددی از جمله نخ‌های نایلون و پلی‌استر، نخ‌های ضدمیکروب، خنک‌کننده، سلامتی بخش و ضدبو و همچنین منسوجات تهیه‌شده از نخ نایلون نانوآنتی‌باکتریال را به بازار عرضه می‌کند. همان‌طور که قابل پیش‌بینی است یکی از چالش‌های مهم این واحد صنعتی، محصولات تقلبی است که فقط اسم نانو را یدک می‌کشند و اعتماد و سلامت مصرف‌کننده را تهدید می‌کنند. به توضیحی که مدیر تحقیق‌وتوسعه شرکت تولیدی تهران در این خصوص داده توجه کنید: «در برخی از محصول‌های به‌اصطلاح نانو، به‌هیچ‌وجه از فناوری نانو استفاده نشده است و فقط برای جلب نظر مشتری از لفظ نانو استفاده می‌شود و در برخی از محصول‌ها هم از فناوری نانو به شیوه‌ای ناکارآمد استفاده شده است که عملاً محصول‌ها از کیفیت بادوامی برخوردار نیستند و حتی ممکن است برای سلامت فرد و محیط‌زیست زیان‌بار باشند»
این‌طور که پیداست ماجرای مشکلات تولیدکنندگان محصولات نانویی –به‌ویژه در حوزه منسوجات- با محصولات تقلبی موجود در بازار، ابعاد گسترده‌ای دارد. حالا باید دید اقداماتی که این شرکت‌ها و نهادهای دولتی نظارتی در دستور کار قرار داده‌اند تا چه حد مؤثر واقع می‌شود.

 

  • شماره دویست‌و‌چهل‌و‌سوم ماهنامه فناوری نانو منتشر شد

ماهنامه فناوری نانو در این شماره بیشتر به «کاربردهای عایق‌های حرارتی نانو ساختار در صنعت برق و انرژی» توجه کرده و البته در کنار این، به مقالات و گزارش‌های صنعتی دیگری مثل «راهکارهای مقابله با آلودگی هوا توسط فناوری نانو»، «کاربرد فناوری پلاسمای سرد در صنعت خودروسـازی» و «مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در سیل های مکانیکی» پرداخته است.
راستی خبر از «حضور دو طر ح نانومچ در مرحله ماقبل نهایی IPIEC2017 در کشور چین» دارید؟ این هم یکی از خبرهای بخش «نانو در ایران» شماره ۲۴۳ ماهنامه فناوری نانو است.