نانوفناوران جوان پای میز مذاکره با چرم‌سازان

نانوفناوران جوان پای میز مذاکره با چرم‌سازان

اینجا نانوسان است و این ششمین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • بر نیاز صنعت متمرکز شوید

بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران کشور، ستاد نانو را به واسطه حمایت‌های تشویقی می‌شناسند. این ستاد از سال ۱۳۸۳ با حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی زمینه فعالیت بیشتر محققان در این حوزه را فراهم کرده و این موضوع یکی از عوامل ارتقا رتبه جهانی کشورمان در شاخص‌های مرتبط با تولید علم نانو بوده است.
حالا دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفتگوی که در پایگاه اینترنتی این ستاد منتشر شده است، خبر از تغییراتی در روند این حمایت‌ها داده است؛ تغییراتی با هدف «ارتقای کیفیت تحقیقات» و «انجام تحقیقات مورد نیاز حال و آینده کشور».
دکتر سرکار می‌گوید: «با توجه به رویکردی که در سند ده سالهٔ دوم توسعه فناوری نانو داریم، نیاز است که اثرگذاری پژوهش‌های دانشگاهی ارتقا یابد و دستاوردهای محققان ایرانی بیشتر در مجلات تراز اول دنیا منتشر شود.»
دبیر ستاد نانو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است که «پایان‌نامه‌های دانشجویی باید بیش از گذشته بر نیازهای صنایع فعلی و آینده متمرکز شود، لذا تحقیقاتی که متقاضی صنعتی دارند باید از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار باشند.»
اگر شما دانشجو یا پژوهشگر فعال در حوزه فناوری نانو هستید و قصد استفاده از حمایت‌های تشویقی این ستاد را دارید در جریان باشید که «ستاد فناوری نانو از ابتدای سال آینده حمایت از فعالیت‌های پژوهشی را با تمرکز بر این دو رویکرد انجام خواهد داد و آیین‌نامه‌های مربوطه را به‌زودی اعلام خواهد کرد» و البته این را هم بدانید که «آیین‌نامه‌های فعلی حمایت تشویقی این ستاد و فرآیند ثبت درخواست توسط استادان و دانشجویان، طبق روال گذشته تا ۲۹ اسفند سال جاری معتبر است و حمایت‌های تشویقی آن‌ها طبق آیین‌نامه‌های فعلی پرداخت خواهد شد».

 

  • نانوفناوران جوان پای میز مذاکره با چرم‌سازان

در هفته گذشته مجله اینترنتی نانوسان در مطلبی با تیتر «سرگروه تیم نانیت از طرح برگزیده اولین دوره نانواستارتاپ می‌گوید!»، بخش‌هایی از گفتگو با سرگروه تیم برگزیده برنامه نانواستارتاپ را منتشر کرد.
این طرح مربوط به بازیابی و تصفیه سولفات کروم از پساب آلوده کارخانه‌های مختلف ازجمله کارخانه‌های چرم‌سازی است و هومن بخشی توضیحات جالبی در خصوص نحوه ارائه و وضعیت طرح‌شان داده است. مثل اینکه «مذاکراتی با کارخانجات مختلف تولیدکننده چرم مانند چرم مشهد، ورامین و تبریز انجام داده‌ایم و این طرح را برای این کارخانجات معرفی کرده‌ایم که با استقبال آن‌ها نیز مواجه شدیم» و «قرار است نمونه پایلوت دستگاه را برای شرکت طوس چرم بسازیم تا در صورت حصول نتایج رضایت‌بخش، در مباحث مربوط به تجاری‌سازی و فروش نیز ورود کنیم.»
پیگیر خبرهای موفقیت این دوستان در تجاری‌سازی طرح‌شان هستیم.

 

  • آرتمیا؛ سخت‌پوستی که پایش به استاندارد بین‌المللی باز شد!

احتمالاً می‌دانید که ایران در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو مشارکت فعالی دارد و جزو معدود کشورهایی است که توانسته چهار استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو را تدوین کند. بگذارید اول از چهارمی شروع کنیم! چهارمین استاندارد پیشنهادی کشورمان با عنوان «ارزیابی سمیت نانو مواد در دریاچه‌های آب شور با استفاده از ناپلی آرتمیا» به تازگی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تصویب شده است.
این استاندارد بر اساس دو سال پژوهش توسط پژوهشگران ایرانی از دانشگاه کردستان، علوم پزشکی ایران، علم‌وصنعت و همچنین پژوهشگران دانشگاه Hoseo کره‌جنوبی برای ارتقای سطح ایمنی استفاده از نانومواد برای اکوسیستم آب شور ابداع شده و در آن شیوه‌ای جدید برای سنجش اثر نانومواد بر روی محیط‌زیست با استفاده از یک گونه سخت‌پوست ساکن دریاچه‌های آبِ شور به نام آرتمیا (Artemia) ارائه شده است.
و این هم سه استاندارد دیگر که با پیشنهاد ایران در سطح بین‌المللی تصویب شده است:
– روش‌شناسی، طبقه‌بندی و رده‌بندی نانومواد
– سنجش مورامیک اسید به عنوان بیومارکر جهت ارزیابی فعالیت نانوذرات نقره
– تعاریف مربوط به شاخص‌های ارزیابی علوم و فناوری و نوآوری نانو

این را هم بدانید که ۳۵ کشور به همراه ایران عضو اصلی کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هستند، این کشورها حق رأی دارند و می‌توانند پیشنهادهای جدید استانداردسازی را ارائه کنند.

 

  • کارگرد «جاب‌میت» هم برگزار شد!

بیاید از اسم عجیب این برنامه بگذریم و به اصل خبر بپردازیم. داستان از این قرار است که برنامه‌ای با نام کارگرد «جاب‌میت» روز دوازدهم بهمن‌ماه در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی‌وحرفه‌ای برگزار شده است. این طور که پیداست این برنامه تلاش کرده تا مهارت‌های کلیدی و مهمی را به دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی که قصد ورود به بازار کار را دارند، آموزش دهد. در این برنامه به مباحثی پرداخته شده که در سرفصل‌های دانشگاهی خبری از آنها نیست ولی برای ورود به بازار کار مورد نیاز دانش‌آموخته‌گان هستند.
اما این همه ماجرا نیست. قسمت مهم این برنامه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه فرصت‌های شغلی و جذب نیروی انسانی متخصص بوده است. آن‌طور که در خبرها آمده «در طی برگزاری این رویداد ۳۰۰ مصاحبه شغلی به‌منظور جذب در ۵۰ فرصت شغلی در حوزه‌های مختلف انجام شده است».
به امید برگزاری کارگردهای جاب‌میت دیگر!