فناوران ایرانی در سرزمین آفتاب تابان

فناوران ایرانی در سرزمین آفتاب تابان

اینجا نانوسان است و این هشتمین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • چرا فقط ۱۳ روز؟

۳۳۶ روز از سال ۱۳۹۶ گذشته است. به نظر شما شهر تهران در ۱۱ ماه نخست سال چند روز هوای پاک داشته؟ فقط ۱۳ روز! و مابقی روزها در سه دسته «سالم»، «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «ناسالم برای همه» قرار می‌گیرند. وضعیت دیگر شهرهای بزرگ کشورمان هم خیلی بهتر از تهران نیست.

خب، حالا چه کمکی از دست فناوری نانو ساخته است؟ فناوری نانو دو راه حل برای کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ّهای هوا ارائه می‌کند. اول: استفاده از فیلترهای نانویی در صنایع آلاینده هوا. این فیلترها با به دام انداختن ذرات آلاینده در همان ابتدای تولید، یعنی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، جلوی ورود آلاینده‌ها را به هوای شهر می‌گیرند. و دوم: ماسک‌های تنفسی. ماسک‌های تنفسی ساخته شده با فناوری نانوالیاف، ذرات گرد و غبار کوچک‌تر از یک میکرومتر را که ماسک‌های معمولی قادر به جذب آن‌ها نیستند، به دام می‌اندازند و اجازه ورود آن‌ها را به دستگاه تنفس نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانوفناوران خاور (از تولیدکنندگان ایرانی فیلترهای صنعتی فناوری نانو) در مورد تفاوت‌های فیلترهای نانو با فیلترهای معمولی این طور توضیح می‌دهد: «استفاده از نانوالیاف در ساختار فیلترها موجب می‌شود که ذرات کمتری، توانایی عبور از روزنه‌های فیلتر را داشته باشند و این به معنی ارتقای عملکرد فیلتر، طول عمر آن و کیفیت هوای حاصل از آن است.»

ناگفته نماند این شرکت با اخذ پروانه بهره‌برداری، اقدام به تولید انبوه ماسک‌های تنفسی نانو و فیلترهای صنعتی نانو برای استفاده در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کرده است و ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار نانوفیلتر غیرخودرویی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار ماسک نانویی سوپاپ‌دار را دارد.

بیاید امیدوار باشیم صاحبان صنایع آلاینده هوا، مشتری این فیلترها شوند تا ما هم کمی عمیق‌تر نفس بکشیم و بیشتر زندگی کنیم.

 

  • فناوران ایرانی در سرزمین آفتاب تابان

«نانوپارس اسپادانا»، «نانوساختار مهرآسا»، «توسعه دانش و فناوری ایلیا» و «نانومادپارس»؛ چهار شرکت ایرانی حاضر در نانوتک ۲۰۱۸.

این کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی در روزهای چهاردهم تا هفدهم فوریه در شهر توکیو ژاپن برگزار شد و شمار زیادی از پژوهشگران، فناوران و فعالان فناوری نانو از سراسر جهان را به سرزمین آفتاب تابان آورد.

کاربرد فناوری نانو در زمینه فناوری اطلاعات، الکترونیک، دارو و سلامت، بیوتکنولوژی، مسائل محیط‌زیستی و انرژی از موضوعات مورد بررسی در این رویداد بین‌المللی بودند.

حالا که صحبت از ژاپن به میان آمد پیشنهاد می‌کنم سری به سایت استت نانو بزنید و ببینید ژاپنی‌ها چه جایگاهی در حوزه فناوری نانو دارند.

 

  • به خاطر یک لیوان آب!

از هوا گفتیم، از آب هم بگوییم. بدون مقدمه، در جریان باشید که شرکت سامان پالایش ایرانیان، مجری طرح نصب ۵۳ دستگاه تصفیه آب به مناطق محروم است. ۱۶ دستگاه برای کرمان، ۱۵ دستگاه برای آذربایجان غربی، ۸ دستگاه برای آذربایجان شرقی، ۹ دستگاه برای کردستان، ۲ دستگاه برای خراسان جنوبی، ۲ دستگاه خراسان رضوی و ۱ دستگاه برای استان گلستان.

این دستگاه‌های تصفیه آب در شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر – که بیشتر با نام اختصاری PNF شناخته می‌شود – ساخته شده است. مدیرعامل این شرکت درباره دستگاه حذف آرسنیک از آب آشامیدنی این طور توضیح می‌دهد: «با استفاده از فناوری نانو توانستیم جاذب‌هایی تولید کنیم که قدرت جذب آلاینده‌ها و طول عمر آن افزایش یابد، این دستگاه در مقایسه با نمونه‌ّ‌های غیرنانویی ۱۰ برابر کوچکتر و با پیچیدگی کمتر است و بدون افزودنی‌های شیمیایی عمل می‌کند.»

اگر دغدغه محیط‌زیستی هم دارید بدانید که «نانوجاذب‌های به کارگرفته شده در این روش به گونه‌ای طراحی شده که پس از اشباع، بدون ایجاد آلودگی در محیط می‌تواند مدفون شود.»

 

  • یک پیشنهاد دیدنی!

خاطرتان هست که در بسته خبری هفته پیش، از فن‌بازار نانوکامپوزیت‌های پلیمری گفتیم؟ همان برنامه‌ای که در آن پنج طرح نهایی چالش «بهبود خواص مهندسی کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از فناوری نانو» به سرمایه‌گذاران معرفی شدند تا مسیر تجاری‌سازی را طی کنند.

خبر خوب اینکه دوربین نانووصنعت هم در این رویداد حضور داشته و مستندی دیدنی با همین موضوع تولید کرده است. حیف بود اگر شما را به دیدن این مستند ویدیویی ۱۰ دقیقه‌ای با عنوان «در فن‌بازار نانوکامپوزیت چه گذشت؟» دعوت نکنیم!