گزارش کوتاه صنعتی «کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل و نقل ریلی» را دانلود کنید

گزارش کوتاه صنعتی «کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل و نقل ریلی» را دانلود کنید

حمل و نقل ریلی ارزان، ایمن و با صرفه است. آلودگی‌های زیست‌محیطی آن هم کمتر است تا جایی‌که از آن با نام حمل و نقل سبز و دوست‌دار محیط زیست یاد می‌کنند و از طرفی چون ایران در شاه‌راه شرقی-غربی و شمالی-جنوبی جهان واقع شده است و می‌تواند بار شرق آسیا به اروپا و از طرف دیگر، بار تحویل گرفته در بنادر جنوبی خود در خلیج فارس را به کشورهای آسیای میانه و قفقاز حمل کند، بهشت سرمایه‌گذاری در راه‌ آهن است. از این‌رو توجه به کیفیت تجهیزات و افزایش بهره‌وری صنعت حمل و نقل ریلی در کشور ما حائز اهمیت است.

طی سال‌های اخیر پلیمرها و کامپوزیت‌های زمینه پلیمری به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند، در صنعت حمل‌ و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته‌اند و در حال توسعه هستند. یکی از دلایل گسترش آن‌، خواص بی‌نظیر مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی این مواد است. پلیمرها اغلب با مواد آلی و معدنی تقویت می‌شوند و بر خلاف تقویت‌کننده‌های مرسوم که در مقیاس میکرون هستند‌، در نانوکامپوزیت‌ها تقویت‌کننده‌ها ذراتی در ابعاد نانومتری‌اند. با افزودن درصد کمی از نانوذرات به یک پلیمر خالص، استحکام کششی، استحکام تسلیم و مدول یانگ افزایش چشمگیری می‌یابد. این دسته از کامپوزیت‌ها به طور گسترده‌ای در صنایع خودرو، هوا-فضا و بسته‌بندی مواد غذایی گسترش یافته‌اند. نانوکامپوزیت های پلیمری عموماً دارای استحکام بالا، وزن کم، پایداری حرارتی، رسانایی الکتریکی و مقاومت شیمیایی بالایی هستند.

در گزارش کوتاه صنعتی «کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل و نقل ریلی» تعدادى از محصولات تجارى شده مبتنى بر فناوری نانو در حمل و نقل ریلى مانند چسب‌های اپوکسى، گریس و روانکار، نانوکامپوزیت‌هاى زمینه پلیمرى و انواع پوشش‌های ضد خراش و ضد نوشتارى بدنه واگن، پوشش‌های سخت PVD و PACVD در قطعات موتورهاى دیزلى قطار و پوشش DLC براى سیستم‌های متداول تزریق سوخت و همچنین محصولات داخلی مرتبط با صنعت حمل و نقل ریلی نیز توضیح داده و شرکت‌های سازنده آن‌ها معرفی می‌شوند.