سوپراستارهای فناوری نانو ایران در یک قاب

سوپراستارهای فناوری نانو ایران در یک قاب

اینجا نانوسان است و این نهمین بسته خبری فناوری نانو؛ اگر شما در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنید یا علاقمند به این فناوری هستید، خوب است که این چند خط را مطالعه کنید:

 

  • سوپراستارهای فناوری نانو ایران در یک قاب

سه‌شنبه؛ هشتم اسفندماه ۱۳۹۶؛ سالن همایش‌های پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران.

نتایج دوازدهمین دوره ارزیابی سالانه محققان و مؤسسات پژوهشی فعال در حوزه فناوری نانو اعلام و همزمان با افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها، از برگزیدگان تقدیر شد.

حتماً در جریان هستید که «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، عملکرد افراد و نهادهای فعال در فناوری نانو را به صورت سالانه ارزیابی می‌کند و از برگزیدگان در هر بخش تقدیر به عمل می‌آورد». امسال هم دوازدهمین دوره ارزیابی بر اساس فعالیت‌ها و دستاوردهای سال ۱۳۹۵ انجام شد و طی آن ۵ موسسه پژوهشی، ۱۰ محقق و یک محقق جوان، ۲ طرح نوآورانه و ۳ مجله، برگزیده شدند.

بدون مقدمه بیشتر با برگزیدگان دوازدهمین دوره برترین‌های فناوری نانو ایران آشنا شوید:

در بخش محققان برتر؛ مسعود صلواتی نیاسری و مهراورنگ قائدی به‌صورت مشترک در جایگاه اول ایستادند. این دوره رتبه دوم نداشت و رتبه سوم به محسن شیخ‌الاسلامی رسید. مرتضی محمودی در رتبه چهارم، علی مرسلی در رتبه پنجم، رضا انصاری خلخالی در رتبه ششم، محمد حقیقی پراپری در رتبه هفتم، علی‌مراد رشیدی در رتبه هشتم، محمد رمضانی در رتبه نهم و امید اخوان در رتبه دهم قرار گرفتند. از حسن کریمی هم به‌عنوان محقق جوان برتر تقدیر شد.

دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پنج موسسه پژوهشی برتر انتخاب شدند.

بشنوید از طرح‌های نوآورانه؛ دو طرح نوآورانه برگزیده این دوره «کامپاند کاهنده شرینکیج، اعوجاج و وزن» و «عایق صوتی» بودند و از سید یاسر دریاباری و زهرا مزروعی به‌عنوان مجریان این طرح‌ها تقدیر شد.

و این هم مجلات برگزیده: International Nano letters, International journal of Nano Dimension و Nano medicine Journal

محققان برتر،‌ مدیران مؤسسات برتر، صاحبان طرح‌های نوآورانه و دست‌اندرکاران مجلات فناوری نانو؛ دستمریزاد! برای شما و همه آنانی که برای اعتلای نام ایران در عرصه علم و فناوری تلاش می‌کنند، آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

برترین‌های فناوری نانو

 

  • «پلاسما دژ» وارد می‌شود!

چند وقتی است که خبرهای بیشتری از فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری پلاسما به گوش می‌رسد و تازه‌ترین این خبرها هم مربوط است به ساخت دستگاهی به نام «پلاسما دژ». این دستگاه توسط شرکت بسافن (بسا فن‌آوران نصیر) و به منظور ایجاد خاصیت آبگریزی برروی کفش تولید شده است.

قرار است این دستگاه روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی –که بیشتر آن را با نام ICAN می‌شناسیم- رونمایی شود. البته این همه ماجرا نیست! آن‌طور که برگزارکنندگان برنامه اعلام کرده‌اند در این مراسم علاوه بر رونمایی از «پلاسما دژ»، اولین قرارداد فروش این دستگاه میان شرکت بسافن و گروه تولید کفش سپنتا هم منعقد می‌شود.

امیدواریم این رویداد که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود، زمینه‌ساز ورود به سالی پردستاورد برای این شرکت‌ها باشد.

 

  • وقتی خاک هم «مسئله‌دار» می‌شود!

بگذارید همین اولِ‌کار با خاک «مسئله‌دار» آشنا شویم! علیرضا طبرسا، عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه گرگان: «در طبیعت خاک‌هایی یافت می‌شوند که با کوچک‌ترین تغییری در ساختار و بافت آن تحت شرایط مختلف محیطی یا بارگذاری، مقاومت و پیوند بین ذرات آن کاهش یافته و دچار نشست می‌شوند؛ به این نوع خاک‌ها اصطلاحاً خاک‌های مسئله‌دار گفته می‌شود.»

خب حالا با این خاک‌های «مسئله‌دار» چه کنیم؟ در حال حاضر از سیمان جهت بهسازی این خاک‌ها استفاده می‌شود که روشن است این روش آلودگی زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد. اما اگر به‌جای سیمان از نانورس استفاده کنیم علاوه بر اینکه آلودگی محیطی ایجاد نخواهد شد، بازدهی بهسازی خاک هم افزایش پیدا می‌کند.

حالا پژوهشگران دانشگاه گلستان با انجام یک طرح پژوهشی – با حمایت شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان- بهسازی خاک استان گلستان به کمک فناوری نانو را مورد بررسی قرار دادند. عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه گرگان در خصوص این طرح این طور توضیح داده است: «به‌منظور بررسی و امکان‌سنجی تثبیت خاک با استفاده از فناوری نانو و ارائه راهکارهای کاربردی در اراضی زه‌دار استان گلستان، دو منطقه اینچه برون در شمال استان و شبکه بوستان در شرق گنبد انتخاب شد. در این دو منطقه حفاری، نمونه‌برداری و آزمون‌های صحرایی و آزمایشگاهی انجام و سپس ویژگی‌ها و رفتار ژئوتکنیکی خاک شناسایی شد.»

نتیجه این طرح پژوهشی می‌تواند مبنای استفاده عملیاتی از این فناوری برای بهسازی خاک باشد که نقش مهمی در سرعت بخشیدن به عملیات عمرانی مثل راه‌سازی، پل‌سازی و… دارد.

 

  • نانومچ را فراموش نکنید

ما هم می‌دانیم که در اسفندماه روزهای شلوغ و پرکاری دارید، اما خب چاره‌ای نیست! اگر قصد شرکت در نانومچ را دارید یک کار دیگر هم به کارهای این ماهتان اضافه کنید: «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ششمین دوره برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو موسوم به نانومچ را اجرا می‌کند و فناوران از تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه لغایت ۱۵ اسفندماه سال جاری می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را در سامانه بارگذاری نمایند.»

اگر با این برنامه آشنایی ندارید بدانید که «برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌های حوزه فناوری نانو است. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل به‌عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه هستند.» و فراموش نکنید که «در این برنامه طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند، انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.»

شما می‌توانید با مکاتبه با ایمیل info@nanomatch.ir و یا تماس با شماره تلفن ۴۴۲۷۳۶۵۲(۰۲۱) با دبیرخانه این برنامه در تماس باشید.