سالِ چهار شرکت نانویی در جاکارتا تحویل شد!

سالِ چهار شرکت نانویی در جاکارتا تحویل شد!

اینجا نانوسان است و شما اولین بسته خبری فناوری نانو در سال ۱۳۹۷ را مطالعه می‌کنید. احتمالاً در این بیست‌وچند روزی که از سال جدید گذشته، شما هم مثل ما بیشتر با اخبار بالا رفتن – و تلاش برای پایین آوردن! -‌ دلار مواجه بوده‌اید. اما حالا وقت آن رسیده که سری هم به اخبار دنیای دوست‌داشتنی فناوری نانو بزنیم…

 

سالِ چهار شرکت نانویی در جاکارتا تحویل شد!

نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو موسوم به INAPA در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مارس ۲۰۱۸ در جاکارتا برگزار شد، تا نمایندگان چهار شرکت فناوری نانو ایرانی، نخستین روزهای سال جدید را در اندونزی سپری کنند.

آن‌طور که در خبرها آمده نمایشگاه قطعات خودرو جاکارتا بزرگ‌ترین جایگاه تجارت بین‌المللی ASEAN (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در صنعت خودرو است. این رویداد، گردهمایی و بازاری برای تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان بین‌المللی است تا آخرین قطعات خودرو، تجهیزات، ابزار، فناوری‌ها و روش‌های فناورانه خود را به مخاطبان و تعمیرکاران حرفه‌ای از سراسر آسیا و کشورهای دیگر ارائه کنند.

«پارسا پلیمر شریف» یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بود و با مستربچ‌ها و کامپاندهای پلیمری پیشرفته مانند مستربچ نانویی ضدخش برای داشبورد خودرو و مستربچ‌های آنتی‌باکتریال برای قطعات تریم داخلی به جاکارتا رفت. «نانوآریسا پوشش» هم برای آن دسته از قطعات خودرو که در تماس مستقیم با رطوبت هستند، رنگ‌های نانویی ضدخوردگی‌اش را به بازدیدکنندگان معرفی کرد. شرکت‌های «مهندسی سطح سوین پلاسما» و «سیمین مهر توس» هم به ترتیب با فناوری نانوپوشش‌های سخت برای پوشش‌دهی قطعات موتور خودرو – مانند سوپاپ و شفت – و فناوری نانوپوشش آنتی‌رفلکس به روش PVD برای آینه‌های بغل خودرو در این نمایشگاه حاضر شدند.

اگر بدانیم که اندونزی با تولید سالیانه یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو، بعد از تایلند بزرگ‌ترین خودروساز در جنوب شرق آسیاست، می‌توانیم امیدوار باشیم که این کشور بازار بزرگی برای تولیدات دانش‌بنیان کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله لوازم و قطعات خودرو باشد.

 

در سالی که گذشت، چند گواهی نانومقیاس صادر شد؟

حتماً درجریان هستید که «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو باهدف ایجاد شفافیت بازار، افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و ارتقای کیفی محصولات فناوری نانو واحد ارزیابی محصولات فناوری نانو را ایجاد کرده است.» و اینکه «مأموریت اصلی این واحد، ارزیابی خواص و ثبات مقیاس نانویی محصولات و اعطای گواهینامه نانومقیاس است.» خب حالا به نظر شما در سال ۱۳۹۶ چند محصول ایرانی موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده‌اند؟

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران گزارش داده که در سال ۱۳۹۶، پرونده ۲۹۱ محصول نانویی مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۸۳ محصول موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شدند. به این ترتیب تاکنون ۴۰۸ محصول شامل ۲۵۸ کالا و ۱۵۰ تجهیز حوزه فناوری نانو توانسته‌اند گواهینامه نانومقیاس خود را از این واحد دریافت کنند.

در این میان بخش‌های «بهداشت‌وسلامت» و «نساجی و پوشاک» بیشترین تعداد محصولات موجود در بازار را به خود اختصاص داده‌اند و محصولات مرتبط با بخش «عمران و ساختمان» هم در جایگاه بعدی ایستاده‌اند.

ناگفته نماند که پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران، اطلاعاتی مفید و کاربردی در خصوص محصولات نانویی را در شبکه‌های اجتماعی لینکدین و اینستاگرام منتشر می‌کند.

 

همسفرِ ظریف

۱۹ روز از آغاز سال جدید گذشته بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به همراه تیمی از مدیران دولتی و نمایندگان شرکت‌های خصوصی به سنگال سفر کرد. فعالان فناوری نانو هم با محمدجواد ظریف همسفر شدند تا فرصت‌های همکاری دو کشور در بخش توسعه زیرساختی و آموزش در حوزه فناوری نانو را بررسی کنند. در نهایت هم مقرر شد تا تفاهم‌نامه همکاری مشترکی برای بهره‌گیری از تجربه ایران در توسعه آزمایشگاه‌های فناوری نانو و آموزش نیروی جوان این کشور توسط اساتید ایرانی به امضاء برسد.

ظاهراً وزیر علوم سنگال هم از کمک ایران برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و همین‌طور استفاده از توانمندی اساتید ایرانی برای آموزش فناوری نانو در کشورش استقبال کرده است.

حالا باید دید این تفاهم‌نامه‌های همکاری با چه سرعتی عملیاتی می‌شوند و همکاری این دو کشور در حوزه فناوری نانو تا کجا پیش می‌رود.

 

رقابت نانوتکنولوژیست‌های جوان برای رفع چالش‌های جهان

نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری‌نانو که در طی پنج‌روز به میزبانی کشورمان برگزار شد، ۲۶ فروردین‌ماه با معرفی برگزیدگان پایان یافت. رسانه‌های گروهی (مثل مهر، ایرنا، ایسنا و دانشجو) اخبار مرتبط با این برنامه را به صورت گسترده‌ای پوشش دادند و نقطه‌نظرات بسیاری از مهمانان خارجی و داخلی و همین‌طور برگزیدگان این المپیاد را منتشر کردند؛ نانوسان هم گزارش مفصلی از مراسم اختتامیه این المپیاد منتشر کرده است. پس ما یک راست می‌رویم سر اصل مطلب: «چه‌کسانی برگزیده شدند و چه هدایای نصیبشان شد؟»

در بخش نوآوری ریچارد نوح از کره‌جنوبی اول شد و جایزه ۲۰۰۰ یورویی را دریافت کرد؛ در بخش علم و فناوری تیم مالزی رتبه اول را به دست آورد و ۲۰۰۰ یورو جایزه گرفت. تیم نانیت از کشورمان در بخش کسب‌وکار اول شد و جایزه ۲۰۰۰ یورویی را دریافت کرد. در بخش کلی هم تیمی از کشور تایوان اول شد و جایزه ۳۰۰۰ یورویی را به خانه برد.

البته حقیقت آن است که برای جوانانی که در این رویداد شرکت کردند بیش از آنکه مقام و هدیه ارزش داشته باشد، تلاش برای بازکردن گره‌ای از زندگی بشر با بهره‌گیری از فناوری نانو اهمیت داشته و دارد. این را به‌خوبی از لابه‌لای صحبت‌های آنان می‌تواند فهمید… «تونی بوریگداف از آلمان که تیم آنها موفق به دریافت رتبه‌ای در این رقابت‌ها نشد، معتقد است که آموزش‌های خوبی در این المپیاد دیده که برایش درس‌آموز بوده است. وی چالش‌های مطرح شده را دشوار خواند اما این که موضوعات آب و محیط‌زیست به‌عنوان هسته اصلی چالش‌ها انتخاب شده بود را ستود، چرا که این دو مسئله از جمله مسائل بسیار مهم جهانی است.»