دو صد گفته چون نیم ‌کردار نیست!

دو صد گفته چون نیم کردار نیست!

اینجا نانوسان است و شما بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید پس بدون توضیح بیشتر با هم سری به چند سرخط‌ خبری از دنیای فناوری نانو می‌زنیم.

 

  • دو صد گفته چون نیم ‌کردار نیست!

همه ما می‌دانیم که بحران کم‌آبی در کشورمان وارد مرحله جدیدی شده و تبعات آن دامن کشاورزان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته است، اما هنوز هم بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم بیشتر حرف بزنیم تا عمل کنیم! خب در این شرایط شنیدن این خبر حتما برای شما هم امیدوار کننده است: «یکی از کارواش‌های تهران با استفاده از فناوری نانو برای تصفیه‌ی آب خاکستری، ۷۰ درصد از پساب خود را دوباره به چرخه‌ مصرف باز می‌گرداند.»
آب خاکستری به پساب‌های خانگی (به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی) و همچنین پساب ایجاد شده در کارواش‌ها، سنگ‌بری‌ها، قالی‌شویی‌ها و… گفته می‌شود. خبر خوب اینکه شرکت دانش‌‌پژوهان صنعت‌ نانو، فناوری جدیدی ارائه کرده که می‌توان با استفاده از آن، آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه‌ مصرف باز گرداند. این سامانه‌ مبتنی بر میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون است و می‌تواند با تصفیه‌ی آب‌های خاکستری، ۷۰ درصد از آب مصرفی را بازیافت کند.
آن طور که در این خبر آمده این فناوری در یکی از کارواش‌های شهر تهران (حوالی میدان حر) پیاده‌سازی شده و مراحل نصب و راه‌اندازی آن نیز به اتمام رسیده‌است و ۵ شرکت دیگر در حوزه‌های رادیاتورسازی، قالی‌شویی و کارواش برای خرید این فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند.
اهمیت این فناوری زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در تهران، تبریز و اصفهان در مجموع بیش از ۸۰۰ کارواش وجود دارد و این فناوری می‌تواند روزانه ۵ مترمکعب آب را در هر یک از این کارواش‌ها تصفیه کند. بنابراین، درصورتی که این دستگاه در تمامی کارواش‌های این سه شهر نصب شود ۴۰۰۰ مترمکعب آب در روز تصفیه می‌شود.
اگر این سوال در ذهن‌ شما هم شکل گرفته که آیا این فناوری از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هست یا نه؛ بدانید که دکتر بابالو، مدیر این پروژه، معتقد است «اگر کارواشی از این فناوری برای تصفیه‌ی پساب‌های خود استفاده کند، مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده در مدت یکسال بازمی‌گردد»

 

  • داستان موفقیت یک نانوتکنولوژیست

مطالعه داستان موفقیت افراد ثروتمند برای بسیاری از ما جذابیت دارد. کتاب‌هایی که داستان زندگی چهره‌های موفق در عرصه اقتصادی را روایت می‌کنند چندین بار به چاپ می‌رسند و با استقبال زیادی همراه می‌شوند. اما به سختی می‌توان در میان این کتاب‌ها، داستان زندگی یک ایرانی را یافت. پس به ما حق بدهید که از انتشار کتابی که به داستان موفقیت و کسب ثروت یک ایرانی پرداخته است خوشحال باشیم، به ویژه‌ اینکه این فرد موفق یک نانوتکنولوژیست باشد!
کتاب روایت بی‌صدا که به تازگی منتشر شده است به زندگی دکتر رضا باقری می‌پردازد که او را به عنوان مؤسس یک شرکت دانش‏‌بنیان با ده‌ها میلیارد تومان گردش مالی می‌شناسیم.
خلاصه اینکه حیف بود اگر شما را به مطالعه این کتاب دعوت نکنیم!

 

  • جمعه‌ی نانویی برای ۱۸ هزار دانش‌آموز ایرانی

جمعه‌ای که گذشت برای ۱۸ هزار دانش‌آموز ایرانی و خانواده‌های آنها روز مهم و متفاوتی بود. صبح جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ آزمون مرحله اول نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو در ۱۲۸ شهرستان برگزار شد.
این آزمون ۴۵ سوال چهارگزینه‌ای داشته و دانش‌آموزانی که موفق به کسب سیصد رتبه برتر این آزمون شوند به مرحله دوم راه خواهند می‌یابند. البته مرحله دوم این رقابت‌ در تیرماه برگزار می‌شود تا مشخص شود چه کسانی راهی اردوی علمی، آموزشی و رقابتی این المپیاد می‌شوند.

شرکت در المپیاد دانش‌آموزی نانو چند سالی است که با استقبال شمار زیادی از دانش‌آموزان ایرانی همراه شده و البته این دوره از المپیاد جذابیت ویژه‌ای هم دارد، چون بنیاد ملی نخبگان هم امسال این رویداد را مورد تایید و حمایت قرار داده است.

 

  • واردکنندگان محصولات نانو به فکر نانومقیاس باشید!

طبق روال هر سال یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از چهاردهم تا هفدهم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (سالن خلیج‌فارس) برگزار می‌شود. این طور که پیداست امسال می‌توانیم شرکت‌های واردکننده‌ محصولات نانویی را هم در این نمایشگاه ببینیم اما به یک شرط! در خبرها آمده که دکتر سعید سرکار در گفتگو با روابط عمومی نمایشگاه نانو اعلام کرده شرکت‌های واردکننده‌ی محصولات نانویی در صورتی که برای محصولات خود گواهی نانومقیاس دریافت کرده باشند، می‌توانند در یازدهمین دوره‌ نمایشگاه فناوری نانو شرکت کنند.
در این خبر آمده که متقاضیان می‌بایست از طریق واحد ارزیابی محصولات و با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانوی ایران، نسبت به دریافت تأییدیه‌ی نانومقیاس برای محصول وارداتی خود اقدام کنند.