پلیمر ایرانی در مسیر جاده ابریشم

پلیمر ایرانی در مسیر جاده ابریشم

اینجا نانوسان است؛ اردیبهشت‌ماه از نیمه گذشته؛ دانش‌آموزان در انتظار نتایج مرحله اول المپیاد هستند؛ دانشجویان برای مسابقه ملی نانو آماده می‌شوند و شرکت‌ها تلاش می‌کنند بازار محصولات‌شان را توسعه دهند؛ ما هم چند سرخط خبری از دنیای فناوری نانو را برای شما مرور می‌کنیم.

 

مهمان داریم؛ چه مهمانی!

به قول مجریان برنامه‌های تلوزیونی: مهمان داریم؛ چه مهمانی! در هفته گذشته نمایندگانی از شرکت‌های کره‌ای فعال در حوزه فناوری نانو به تهران آمدند و در سالن همایش‌های کتابخانه‌ی ملی ایران با فناوران و نمایندگان شرکت‌های ایرانی پای میز مذاکره نشستند تا همکاری مشترک ایران و کره جنوبی در قالب برنامه‌ «باشگاه ایران و کره» وارد فاز عملیاتی شود.
اما این برنامه چه هدفی را دنبال می‌کند؟ مدیران ایرانی و کره‌ای این طور پاسخ می‌دهند:
پاتریک ج، مدیر مرکز بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) مؤسسه‌ی علم و فناوری کره، در سخنرانی خود گفته که «حضور در بین شرکت‌های ایرانی فرصت بزرگی برای کره‌ای‌هاست و مؤسسه‌ی ما با هدف تولید فناوری در کلاس جهانی، برنامه‌ی باشگاه کره (Kclub) را برای دستیابی به این هدف راه‌اندازی کرده‌است و تا کنون ۵۰ شرکت کره‌ای در این کلاب عضو هستند. برای پیشرو بودن در دنیای فناوری تصمیم گرفتیم تا برنامه‌ی کلاب خود را جهانی کنیم و ایران یکی از کشورهایی است که از توان بالایی در زمینه‌ی تولید محصولات با فناوری پیشرفته برخوردار است.»
کیونگ هو شین، مدیر تحقیقات انستیتو علم و فناوری کره، هم در این خصوص گفته «این برنامه امکان دستیابی شرکت‌های کره‌ای به ایده‌های نوین محققان ایرانی و امکان دسترسی محصولات ایرانی به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. ما می‌توانیم تضمین کنیم که محصول تولید شده در همکاری مشترک بین شرکت کره‌ای و ایرانی صددرصد به بازار جهانی راه یابد.»
دکتر سرکار هم این همکاری را یک تعهد دو جانبه عنوان کرده است و این طور توضیح داده که «مذاکرات از دو سال پیش آغاز شده‌ است و بحث ما با کره جنوبی این بود که نباید ارتباط مانند یک خیابان یک طرفه تعریف شود و ایران بازار محصولات کره‌ای شود، بلکه تعهد دوجانبه بوده و انتقال فناوری و فروش محصولات ایرانی نیز در مارکت کره امکان پذیر شود؛ در این حالت همکاری پایاپای خواهد بود.»
خب حالا گام بعدی چیست؟ دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در مورد گام بعدی کلوب ایران و کره می‌گوید: «حضور فعلی شرکت‌های کره‌ای گام اول عملیاتی‌سازی برنامه‌ی همکاری مشترک بود تا شرکت‌های ایرانی در جریان برقراری ارتباط با شرکت‌های های‌تک کره‌ای قرار گیرند. در تیرماه برای توسعه همکاری‌ها، یک گروه از شرکت‌های ایرانی در حوزره‌ی نانو و فناوری‌های دیگر به کره جنوبی سفر خواهند کرد.»
این طور که پیداست باید منتظر اخبار خوبی در خصوص همکاری شرکت‌های ایرانی و کره‌ای در حوزه فناوری نانو باشیم.

 

پلیمر ایرانی در مسیر جاده ابریشم

آن طور که در خبرها آمده شش شرکت‌ ایرانی فعال در حوزه‌ فناوری‌ نانو راهی نمایشگاه Chinaplas2018 شدند تا دستاوردهایشان را به بازار بزرگ چین معرفی کنند. کدام شرکت‌ها؟ شرکت‌های پارسا پلیمر شریف، آریا پلیمر پیشگام، پلاس پلیمر، پویا پلیمر، رازین پلیمر و پلیمر ‌شیمی ارس.
نمایندگان این شرکت‌ها علاوه بر حضور در نمایشگاه، در نشستی که به میزبانی شرکت Kingfaبرگزار شد هم حضور داشتند. Kingfa یکی از بزرگترین شرکت‌های پلیمر و پلاستیک چین است و این نشست را ترتیب داده تا فرصت‌های همکاری مشترک میان دو کشور بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست مقرر شده که شرکت‌های ایرانی نمونه‌های اولیه از محصولات خود را به طرف چینی ارسال کنند تا در درباره توسعه همکاری‌ها تصمیم‌گیری شود. البته امکان‌سنجی برای این همکاری از مدتی قبل شروع شده است و شرکت Kingfa پیش از این هم طی نشست مشترکی – در آذر‌ماه سال گذشته – با توانمندی فناوری‌های ایرانی در حوزه‌ی پلیمر و پلاستیک آشنا شده بود.

 

نگاهی به توانمند‌های «توانا»

در هفته گذشته نتایج ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های دانش آموزی فناوری نانو (شبکه توانا) اعلام شد. اینکه کدام آزمایشگاه دانش‌آموزی در کشور رتبه اول را کسب کرده و کدامیک دوم و… در این خبر مورد توجه قرار گرفته است، اما گذشته از این موضوع نگاهی به مجموع عملکرد این آزمایشگاه‌ها در سراسر کشور بسیار جالب توجه است. به عنوان نمونه اینکه: در سال ۱۳۹۶، ۱۹۴۵ رویداد آموزشی در آزمایشگاه‌های شبکه‌ی توانا در پژوهش‌سراهای دانش آموزی برگزار شده و نزدیک به ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و دبیر با حضور در این آزمایشگاه‌ها با تجهیزات تخصصی فناوری نانو آشنا شدند!
ناگفته نماند این شبکه آزمایشگاهی از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرده و تا پایان سال گذشته با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری نانو، تعداد ۸۳ آزمایشگاه تخصصی فناوری نانو را در همه¬‌ی استان‌های کشور تجهیز و راه‌اندازی کرده‌است.
اینها را گفتیم؛ این را هم بگوییم که طبق ارزیابی صورت گرفته، در سال ۹۶ آزمایشگاه‌های توانا در شهرستان‌های کرج، کرمان، مراغه، تبریز، شهرضا، درود، شیراز ، استهبان، قروه و تهران به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا دهم شدند و باید به همگی دستمریزاد گفت!

 

دقیق، سریع، آسان

پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران خبر از تولید و تجاری‌سازی مجموعه‌ای از آزمون‌های سریع یا رپید تست‌ها توسط شرکت زیست ابزار پژوهان داده است.
رپید تست‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مواد شامل هورمون‌ها، انواع پروتئین‌ها، سموم، رنگ‌ها، باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها و بیماری‌های عفونی را تشخیص دهند و در بسیاری از زمینه‌ها مانند پزشکی، دامپزشکی، صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارند. برای استفاده از این ابزارها نیازی به تخصص، تجربه و مهارت در فرد آزمایشگر نیست و به همین خاطر کاربرد آنها به سرعت در حال گسترش است. این آزمون‌ها نسبت به دیگر روش‌ها، ارزان و قابل‌حمل بوده، برای نشان دادن نتایج نیاز به مقدار نمونه کمی دارند و در عین کیفی بودن، معمولاً قادر به تشخیص ماده موردنظر در عرض ۱ تا ۱۰ دقیقه است.
حالا خبردار شدیم که شرکت زیست‌ ابزار پژوهان محصولات متنوعی را بر پایه این فناوری وارد بازار کرده است: تست تشخیص بارداری ریما، تست تشخیص مورفین ریما، تست تشخیص آمفتامین ریما، تست تشخیص مت آمفتامین ریما، تست تشخیص متادون ریما، تست نواری حشیش ریما و…
این خبر اطلاعات بیشتری درباره آزمون‌های سریع و شرکت تولید‌کننده آن ارائه کرده است، پس بد نیست وقت بگذارید و شرح کامل خبر را هم بخوانید.