نبرد یخچال‌ها و باکتری‌ها وارد مرحله جدیدی شد!

نبرد یخچال‌ها و باکتری‌ها وارد مرحله جدیدی شد!

اینجا نانوسان است و شما بسته خبری فناوری نانو را مطالعه می‌کنید. دومین ماه از این تابستان گرم و پرخبر هم گذشت. راستی شما در میان این هیاهوی خبری چقدر توانستید اخبار فناوری نانو را دنبال کنید؟ پاسخ‌تان هرچه که باشد، خوب است چند دقیقه‌ای مهمان ما باشید تا با هم چند سرخط‌ خبری فناوری‌ نانو را مرور کنیم.

 

  • «هاینو» در رفاه

اردیبهشت‌ماه بود که از توافق میان ستاد توسعه‌ فناوری نانو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه برای عرضه محصولات نانوی ایرانی خبر دادیم. حالا این توافق به ثمر نشسته و فروش محصولات هاینو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه آغاز شده است. این محصولات در حال حاضر در برخی شعب فروشگاه‌های رفاه ارائه می‌شوند. در تهران؛ شعبه‌های تهرانپارس، شوش، شهرری، و در شهرستان‌ها؛ شعبه‌های یزد، کرمان، زاهدان و زنجان.
آن‌طور که در خبرها آمده، محصولات متنوعی با برند هاینو در این فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، از جوراب و زیرپوش تا لباس زیر و انواع حوله؛ محصولاتی که همگی دارای تأییدیه‌ نانومقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو هستند.
ناگفته نماند، هاینو در سال ۱۳۹۵ با هدف تولید و عرضه‌ محصولات مبتنی بر فناوری نوین فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین برند و شبکه‌ فروش در زمینه‌ منسوجات پیشرفته است. در واقع این مجموعه کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های نانوپوشاک مهیار، تولیدی جوراب پاآرا، تولیدی پاپوش، تن سان طب هگمتانه، حوله آلاله آذر و توسعه بازار سام است که با ایجاد برند مشترک به توسعه منسوجات پیشرفته اقدام کرده‌اند.
راستی اگر مسیرتان به فروشگاه‌های رفاه نیافتاد می‌توانید محصولات هاینو را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مثل بامیلو، شیکسون و مدیسه هم تهیه کنید.

 

  • «نانو و صنعت» جدید رسید!

اگر شما هم از دنبال‌کنندگان و مخاطبان مستندهای ویدیویی نانووصنعت باشید، می‌دانید که دوربین نانووصنعت هربار یکی از رویدادها و تحولات صنعتی فناوری نانو را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ از حضور شرکت‌های نانویی در نمایشگاه‌های صنعتی تا رونمایی، بهره‌برداری یا صادرات محصولات جدید.
در طی چند روز اخیر دو ویدیوی دیدنی از این مجموعه منتشر شده است. یکی از این مستندها به بهره‌برداری از کف‌پوش‌های مقاوم به سایش در مراکز درمانی کشور پرداخته است. شرکت بسپارسازان ایرانیان (بساپلیمر) کف‌پوش‌های مایع نانویی را تولید می‌کند که منجر به محافظت از کف، افزایش طول عمر آن و ایجاد فضایی بهداشتی می‌شود. کف‌پوش‌های نانویی تولیدی این شرکت تاکنون در مراکز بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله در بیمارستان آتیه همدان. در این مستند ویدیویی، نماینده شرکت از ویژگی‌های کف‌پوش‌های نانویی می‌گوید و مدیر بیمارستان آتیه همدان از تجربه استفاده از این محصول.

شرکت آدیکو هم به تازگی دستگاه پلاسمای سرد اتمسفری را در مقیاس صنعتی و با طراحی و قابلیت‌های جدید عرضه کرده است که به منظور پردازش سطح منسوجات مورداستفاده قرار می‌گیرد. معرفی این دستگاه و تشریح قابلیت‌های فنی آن، موضوع یکی دیگر از مجموعه مستندهای نانووصنعت است. حتما تماشای این ویدیو کوتاه صنعتی برایتان جالب خواهد بود.

 

  • خبر خوش تابستانی

از خبر پرداخت حمایت تشویقی خوش‌تر سراغ دارید؟ ما که نداریم 🙂
پس بدانید و آگاه باشید که ستاد توسعه فناوری نانو در ۲۳ مردادماه ۱۳۹۷ مبلغ ۷،۵۶۹،۶۰۰،۰۰۰ ریال به ۱۷۰۷ محقق پرداخت کرد
بر اساس اعلام ستاد توسعه فناوری نانو، این مرحله از پرداخت شامل موارد زیر است:
– پروپوزال و پایان‌نامه ارشد و دکتری تایید شده تا انتهای آذر‌ماه ۱۳۹۶؛
– مقالات علمی – پژوهشی تایید شده تا انتهای دی‌ماه ۱۳۹۶؛
– چاپ کتاب تایید شده تا انتهای سال ۱۳۹۶؛
– مقالات کنگره خارجی تایید شده تا انتهای دی‌ماه ۱۳۹۶؛
– سایر موارد (افرادی که شماره حساب خود را اصلاح یا فعال کرده‌اند)

 

  • نبرد یخچال‌ها و باکتری‌ها وارد مرحله جدیدی شد!

در هفته گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران که آن را به اختصار با نام نانوپروداکت می‌شناسیم، در مطلبی با عنوان «ترفند جدید یخچال‌ها برای مقابله با باکتری‌‌ها!» به معرفی یخچال و فریزر تولیدی شرکت کلور شرق ایرانیان پرداخت که از بدنه آنتی‌باکتریال بهره می‌برد. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «باکتری‌های موجود در یخچال می‌توانند موجب فساد مواد غذایی، تغییر در مزه و بوی آن‌ها شوند. برخی از این باکتری‌ها هم می‌توانند بیماری‌زا باشند حتی اگر در ظاهر موادغذایی تغییری ایجاد نکنند. استفاده از یخچال‌هایی که دارای بدنه داخلی آنتی‌باکتریال هستند می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند. ویژگی آنتی‌باکتریال در یخچال‌ها ویژگی جدیدی است که طرفداران زیادی در بین خریداران این وسیله پیدا کرده است.» و اینکه: «شرکت کلور ایرانیان شرق از نانوذرات اکسید فلزی مانند اکسیدروی در ساخت این یخچال‌ها بهره‌ گرفته است، گفتنی است این نانوذرات در پلیمر اولیه بدنه این یخچال مورداستفاده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل رهایش نداشته و به هیچ وجه وارد مواد غذایی نمی‌شوند. ماندگاری خواص آنتی‌باکتریال در طولانی مدت نیز از دیگر مزایای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی است.»
اصل مطلب را اینجا بخوانید.

 

  • شما می‌توانید روی طلا و نقره پوشش ضدخش ایجاد کنید؟

اگر در زمینه پوشش‌دهی با روش PVD سابقه مطالعه و پژوهش دارید، این چند خط را با دقت بیشتری بخوانید:
مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN) فراخوانی برای طرح‌های نوآورانه در زمینه «ایجاد پوشش شفاف سرامیکی ضدخش با روش PVD روی فلزات گرانبها»‌ منتشر کرده است. هدف از این فراخوان معرفی پوشش شفاف ضدخش اعمال شده با یکی از روش‌های PVD روی زیرلایه‌هایی از جنس فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره است. در طرح‌های ارائه شده محدودیتی در انتخاب نوع ماده و نوع روش و ضخامت پوشش وجود ندارد، اما از منظر اقتصادی باید طرح‌ها قابلیت تولید انبوه وتجاری را داشته باشند. کاربرد این پوشش شفاف برای مراقبت از سطوح تزئینی و فلزات گرانبها است.
بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی پوشش‌دهی، دریافت مشاوره‌ی فنی و کسب و کاری، تأمین کامل هزینه‌های مواد اولیه، تأمین هزینه‌های آزمایش، مشخصه‌یابی و اثبات کارایی، دریافت امکانات تحقیقاتی، آموزشی، همکاری با شرکت‌های فعال و موفق در حوزه‌ی نانو و ارتباط و تعامل با متقاضیان صنعتی، ارائه‌ی درصد از فروش یا خدمات ارائه شده به صنعت از جمله حمایت‌ها و امکاناتی است که توسط ICAN برای این طرح ارائه می‌شود.
به خاطر داشته باشید که آخرین مهلت برای ارائه‌ طرح‌ها بیستم شهریور ماه است. با مطالعه این صفحه اطلاعات بیشتری دستگیرتان می‌شود.

 

  • جایزه ۶۰۰ میلیون ریالی چالش به چه کسی رسید؟

این خبر کوتاه و هیجان‌انگیز را هم بخوانید: میلاد قارونی، دانش‌آموخته‌ رشته‌ مهندسی برق دانشگاه تهران موفق به دریافت جایزه‌ی ۶۰۰ میلیون ریالی چالش «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)» شد.
او درباره‌ فناوری ساخت این تیپ‌ها می‌گوید: «من در این چالش از میکروماشین‌کاری برای ساخت تیپ استفاده کردم. در دوره‌ی تحصیل با این روش آشنا شدم و تجربه‌ی کار با این روش را دارم. با این روش می‌توان با قیمت کم، تیپ‌های AFM در مقیاس انبوه تولید کرد.»
قسمت امیدبخش ماجرا اینجاست که آقای قارونی معتقد است این تیپ‌ها به زودی وارد مرحله‌ی تولید انبوه می‌شوند، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال جاری، تولید انبوه آغاز شده و اولین سفارش‌ها برای خرید این تیپ‌ها ثبت شود.
ما هم برای ایشان و همه پژوهشگران کشورمان آرزوی موفقیت روزافزون داریم!