معرفی برخی تولیدکنندگان ماسک‌های نانو ایرانی

معرفی برخی تولیدکنندگان ماسک‌های نانو ایرانی

اکسین سبز اسپادان، نانوتار پاک، نانوفناوران خاور، ایمن ماسک آذر و فناوران نانومقیاس از جمله شرکت‌های تولید کننده ماسک نانو در ایران هستند که محصولات خود را به بازار عرضه کرده‌اند. برخی از این محصولات از طریق سایت شرکت تولیدکننده قابل خریداری هستند.

چند سالی است که ماسک‌های نانو در ایران تولید می‌شود و عملکرد این ماسک‌ها به گونه‌ای بوده است که آوازه آن به بیرون از مرزها نیز رسیده به طوری که سفارش‌های بسیاری از خارج از ایران برای خرید این ماسک‌ها داده شده است که این امر بعد از شیوع بیماری کرونا شدت بیشتری پیدا کرده است.

آنچه که موجب شده تا ماسک‌های نانو عملکرد بهتری داشته باشند، وجود مواد نانوساختار نظیر نانوالیاف در این ماسک‌ها است که موجب می‌شود قدرت جذب در این ماسک‌ها افزایش یابد به طوری که ذرات بسیار ریز (حتی زیر ۲٫۵ میکرون) نیز توسط این ماسک‌ها جذب ‌شوند. ماسک‌های گرید N۹۵ قابلیت حذف ذرات باکتری و ویروس را دارند بنابراین می‌توان از آن‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا یا کرونا استفاده کرد.

شرکت اکسین سبز اسپادان یکی از شرکت‌های فعال دانش محور در حوزه فناوری‌نانو، ماسک‌های نانو برای کودکان و بزرگ‌سالان و همچنین ماسک‌های نانویی ویژه در بخش پزشکی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این ماسک‌های نانویی قادرند ذرات آلاینده را حتی در مقیاس‌های نانومتری جذب کنند.

شرکت نانوتار پاک، ضمن بومی‌سازی فناوری تولید ماسک‌های نانویی موفق شده است ماسک‌های ارتقا یافته با استفاده از نانوالیاف ویژه کودکان، ماسک نانویی صنعتی و ماسک نانویی ویژه بزرگ‌سالان تولید کند که با توجه به شرایط آلودگی هوای شهرهای بزرگ و ریزگردهای شهرهای جنوبی و سایر استان‌ها به ارتقای سلامت در جامعه کمک کند. ماسک‌های تنفسی نانوتار پاک در دو نوع مصارف عمومی و صنعتی تولید می‌شوند، ماسک‌های عمومی این شرکت برای مصرف روزانه و شهری درنظر گرفته می‌شوند. این ماسک‌ها با استفاده از الیاف نانو، در کلاس N۹۹ تولید می‌شوند؛ به این معنا که دارای قابلیت فیلتراسیون ۹۹ درصدی است. در حقیقت، ماسک N۹۹ نانوالیاف ۵ لایه نانوپاک، علاوه بر داشتن لایه‌های محافظتی استفاده شده در سایر ماسک‌ها، دارای یک لایه نانوالیاف است. این لایه نقشی حیاتی در فیلتراسیون ماسک ایفا می‌کند.

نانوفناوران خاور یکی از تولیدکنندگان فیلترها و ماسک‌های نانو است. این شرکت ماسک‌های حاوی نانوالیاف پلیمری PAN برای افزایش کارایی جذب گردوغبار و عوامل بیماری‌زا تولید می‌کند.

شرکت ایمن ماسک آذر با ظرفیت تولید روزانه ده هزار ماسک، محصولی به بازار عرضه می‌کند که به دلیل داشتن نانوالیاف می‌تواند ذرات آلاینده محیط را با کارایی بالا جذب کند. این ماسک‌ها دارای ۶ لایه بوده و روی آن‌ها نانوالیاف با قطر ۲۵ تا ۵۰ نانومتر قرار دارد.

شرکت فناوران نانومقیاس که در بخش تولید تجهیزات الکتروریسندگی تخصص دارد، ماسک‌های تنفسی مختلفی را تولید می‌کند.