ماهنامه فناوری نانو

دویست و سی و سومین شماره ماهنامه فناوری نانو منتشر شد

دویست و سی و سومین شماره ماهنامه فناوری نانو اسفند ماه ۱۳۹۵ منتشر شد. در این شماره، در قالب یک پرونده ویژه به موضوع فناوری‌ها و کاربردهای نانوالیاف پرداخته شده است و محصولات و تجهیزات ایرانی در حوزه نانو الیاف معرفی شده‌اند.

صفحات ۲۶ تا ۲۹ این شماره به گزارش مفصلی از نخستین چالش نوآوری نانو با موضوع تولید نانوالیاف با سرعت بالا پرداخته شده است. در چکیده این گزارش آمده است: «اغلب ما بارها سرنوشت پژوهشگران و فناورانی را شنیده یا خوانده‌ایم که مشتری محصول آنها کارخانجات یا شرکت‌های بزرگ صنعتی بوده‌اند، اما موفق نشده‌اند محصول خود را به آن‌ها بفروشند. اما چه می‌شود اگر مسیر توسعه فناوری را معکوس کنیم؟ به بیان دیگر، اگر بنگاه‌های بزرگ صنعتی کشور مشکلات و نیازهای فناورانه خود را اعلام کنند و برخی پژوهشگران و فناوران، یا حتی شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند مشکلات آن‌ها را حل کنند، آیا باز هم همکاری بین پژوهشگران و فناوران با شرکت‌ها بزرگ صنعتی یک رویا خواهد بود؟ این سازوکار معکوس توسعه فناوری که به «کشش بازار» موسوم است، گرچه در کشور ما سابقه چندانی ندارد، اما سال‌ها است که در کشورهای توسعه‌یافته دنبال می‌شود. در این رویکرد، توسعه فناوری با اعلام نیاز از سوی بازار (بخوانید شرکت‌های بزرگ صنعتی) آغاز می‌شود و با تلاش پژوهشگران و فناوران برای حل آن‌ها ادامه می‌یابد. بر همین اساس، ستاد توسعه فناوری‌نانو برنامه‌ای با عنوان «چالش‌های فناوری و نوآوری» را در دستور کار خود قرار داده است که مضمون آن، شناسایی و اعلام مشکلات فناورانه شرکت‌های صنعتی بزرگ در قالب فراخوان به قصد برقراری ارتباط میان پژوهشگران و فناوران با شرکت‌های بزرگ است که خوشبختانه در طول چند ماهی که از آغاز آن می‌گذرد، با استقبال پژوهشگران و فناوران روبرو شده است». پیش از این در مطلب مجزایی به چالش فناوری نانو پرداخته بودیم و که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

علاوه بر مطالب فوق، گزارشی با عنوان «تصویری از بازار نانو الیاف در افق ۲۰۲۰» نیز در این شماره منتشر شده است که ترجمه گزارشی از مرکز تخقیقات BCC است. این مرکز تحقیقاتی از سال ۲۰۰۵ بازار نانوالیاف را در سطح بین‌الملل رصد کرده است و نتایج حاصل از این پژوهش را در قالب یک گزارش منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است «بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار جهانی محصولات نانولیفی تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲ میلیارد دلار خواهد رسید».

در ادامه سلسله مطالب «الگوی پیشرفت فناوری نانو» که در شماره‌های پیشین ماهنامه فناوری نانو منتشر شده است، گفتگوی فاطمه سادات رحمتی از اندیشگاه سیاست‌گذاری فناوری نانو با دکتر سید مهدی رضایت (مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی فناوری نانو) در صفحات ۴۳ تا ۴۶ این شماره منتشر شده است. در گفتگوی این شماره در خصوص اندیشگاه نانوی وزارت بهداشت مباحثی مطرح شده است و تغییرات و تحولات آن از ابتدای شکل‌گیری تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است.

در شماره ۲۳۳ ماهنامه فناوری نانو که توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو منتشر شده است، گزارشی از صنعت نفت و گاز بانک محصولات فناوری نانو در کنار اخبار تجاری، اقتصادی و پژوهشی فناوری نانو منتشر شده است.

شایان ذکر است «ماهنامه فناوری نانو» با هدف بیان آخرین دستاوردها، تحولات و رویدادهای علمی و تجاری خارجی و داخلی حوزه فناوری نانو و انتشار مقالات پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی کشور، از سوی ستاد توسعه فناوری نانو منتشر می‌شود.
ماهنامه فناوری نانو که در پانزدهمین سال انتشار خود قرار دارد، در ابتدا تحت عنوان خبرنامه تحولات نانوتکنولوژی با هدف آشنایی محققان، پژوهشگران و مدیران کشور با آخرین تحولات علمی انجام گرفته در عرصه فناوری نانو و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های کشورهای پیشرو در این زمینه شروع به فعالیت نمود. تا دی‌ماه ۱۳۸۰، هفت شماره از مجله به صورت ناپیوسته انتشار یافت و سپس انتشار آن تا بهمن‌ماه ۱۳۸۴در قالب دوهفته‌نامه ادامه یافت و هر سال ۲۳ شماره از آن در اختیار علاقمندان قرار می‌گرفت. از بهمن‌ماه ۸۴، دوره انتشار مجله به یک ماه تغییر یافته و در طول ده سال گذشته در قالب ماهنامه فناوری نانو منتشر شده است.

این شماره از ماهنامه را می‌توانید از طریق پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو و یا لینک زیر دانلود کنید.