کتاب میکروسکوپی تونل‌زنی روبشی و کاربرد آن در شرایط الکتروشیمیایی

کتاب میکروسکوپی تونل‌زنی روبشی و کاربرد آن در شرایط الکتروشیمیایی

پژوهش در حوزه فناوری نانو از ابتدای سال ۱۹۸۰ شکلی جدی به خود گرفت و اثرات شگرف آن نظر بسیاری از محققان بزرگ کشورهای گوناگون را به خود جلب کرد به‌طوری که آنها فناوری نانو را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تحقیقاتی خویش در دهه اول قرن بیست و یکم قرار دادند.
ماهیت فرارشته‌ای فناوری نانو در توانمندی تولید مواد، ساخت ابزارها و سامانه‌های جدید، با دقت اتم و مولکول، به کاربردهایی وسیع در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی منجر شده است. ابزار و تجهیزات شناسایی نقشی بسیار مهم در حوزه فناوری نانو ایفا می‌کنند. امروزه ساخت دستگاه‌های پیشرفته و ابداع روش‌های نوین شناسایی، بزرگ‌نمایی تا حد تفکیک اتمی را ممکن کرده است تا بتوان رفتار مواد را به دقت بررسی و آنها را با ظرافتی خاص دستکاری کرد.
میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) یکی از این دستاوردهاست که سطح ماده را با قدرت تفکیکی در مقیاس نانومتر روبش و تهیه تصاویر توپوگرافی یا نقشه‌هایی از یک خاصیت فیزیکی یا شیمیایی سطح ماده را ممکن می‌کند. میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی (STM) اولین نوع از سری میکروسکوپ‌های SPM است.
هدف از نگارش این کتاب آشنایی با میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی و کاربرد آن در شناسایی نانومواد و کمک به پژوهشگران برای استفاده بهتر و کاربردی‌تر در پژوهش‌های مرتبط با فناوری نانو و توسعه جریان دانش است.
فصل اول کتاب «میکروسکوپی تونل زنی روبشی و کاربرد آن در شرایط الکتروشیمیایی»، به معرفی اجمالی فناوری نانو و میکروسکوپ پروبی روبشی می‌پردازد و سپس میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی را که ابزاری استاندارد و قدرتمند برای شناسایی نانومواد است، توصیف می‌کند. اساس کار با این میکروسکوپ، کاربردها و محدودیت‌های آن از مواردی است که در این فصل مطرح می‌شود.
فصل دوم با عنوان کاربرد میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی الکتروشیمیایی در مطالعه خوردگی سطح مس، جذب سولفات روی سطح مس (۱۱۱) را در محیط سولفیک اسید ۵ میلی‌مولار به عنوان یک سامانه استاندارد، انتخاب و تغییرات اتمی سطح تک بلور مس را در این محیط بررسی می‌کند.
فصل سوم کتاب نیز حاصل تجربیات نویسنده در دانشکده شیمی دانشگاه تمپل آمریکاست. در این فصل ابتدا ساختار اتمی سطوح HOPG و تک بلور طلای (۱۱۱) را در محیط هوا و شرایط الکتروشیمیایی مطالعه می‌کند و سپس اطلاعات به‌دست آمده را زیربنای مطالعه دیگر مولکول‌های آلی مانند تترافنیل‌پورفیرین، دابل‌دکر، تتراپیریدیل‌پورفین و نانولوله‌های کربنی قرار می‌دهد.

عناوین فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:
فصل اول: میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی
– فناوری نانو
– ابزار شناسایی میکروسکوپی
– میکروسکوپ پروبی روبشی
– میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی
– شرایط نمونه
– تعیین خواص نقاط مختلف سطح با STM
– مطالعه واکنش‌های سطح مشترک الکترود-الکترولیت
– میکروسکوپی تونل زنی روبشی الکتروشیمیایی
– میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی دمای پایین
– کاربردهای میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی
– محدودیت‌های STM
– نمونه تصاویر STM
– نمونه تصاویر LT-STM

فصل دوم: کاربرد میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی الکتروشیمیایی در مطالعه خوردگی سطح مس
– مقدمه
– مروری بر سختار مس
– بخش تجربی
– تشکیل الگوی مویره روی مس (۱۱۱)
– مشکلات تصویربرداری

فصل سوم: مطالعه ساختار مولکول‌های آلی در محیط هوا و شرایط الکتورشیمیایی
– مقدمه
– ساخت گلوله طلا با سطح بلوری (۱۱۱)
– تهیه سوزن
– آماده کردن شرایط آزمایش
– مطالعه اتم‌ها و مولکول‌ها در محیط هوا و شرایط الکتروشیمیایی
– مشکلات تصویرگیری

کتاب «میکروسکوپی تونل‌زنی روبشی و کاربرد آن در شرایط الکتروشیمیایی» را از فروشگاه اینترنتی واوک می‌توانید اینترنتی ثبت سفارش کنید. همچنین سایر کتاب‌های تخصصی آنالیز و مشخصه‌یابی را نیز می‌توانید در این فروشگاه مشاهده کنید.