معرفی کتاب‌های فناوری نانو در حوزه نانوالیاف و الکتروریسی

معرفی کتاب‌های فناوری نانو در حوزه نانوالیاف و الکتروریسی

در سال‌های اخیر نانوساختارها در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع کاربردهایی تاثیرگذار و کلیدی یافته‌اند. نانوساختارها انواع متعددی دارند که نانوالیاف یکی از آنها به شمار می‌روند.
هنگامی که قطر الیاف از مقیاس میکرومتر به مقیاس نانومتر تبدیل می‌شود، در آنها خواص شگفت‌انگیزی نظیر سطح مخصوص فوق‌العاده زیاد، انعطاف‌پذیری و کارآیی بسیار بالا (برای مثال سختی و استحکام‌کششی) مشاهده می‌شود. این خواص موجب می‌شود که الیاف نانو انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربردهای مهم در فناوری‌های پیشرفته باشند. انواع مختلف نانوالیاف، در تقویت کامپوزیت‌ها، تولید فیلترها، پوشش زخم، تولید حسگرها، تولید بستر جهت کشت بافت زنده در حوزه مهندسی بافت، حمل دارو و… کاربرد دارند.
مهمترین فرایندی که برای تولید نانوالیاف معرفی شده است، فرآیند الکتروریسی است. این فرآیند به واسطه قابلیت ریسیدن محدوده‌ی گسترده‌ای از الیاف با جنس‌های مختلف شامل پلیمری، کامپوزیتی، سرامیکی و فلزی مورد توجه قرار دارد.
در فرآیند الکتروریسی، پلیمر و یا به عبارتی قطره‌ای کوچک از محلول یا مذاب پلیمر، تحت تأثیر میدان الکتریکی بسیار قوی قرار گرفته و در اثر اختلاف ولتاژ بوجود آمده و نیرو‌های کششی ناشی از آن باریک و باریک‌تر شده و به سمت سطح جمع‌کننده حرکت می‌کند. در این فرآیند لازم است تا اختلاف ولتاژ به وجود آمده به اندازه کافی بالا باشد تا بتواند بر نیروهای کشش سطحی پلیمر غلبه کرده و جریان باریک سیال را از دهنه جت به سمت جمع‌کننده به حرکت درآورد. بسته به محلول و یا مذاب بودن پلیمر مورد استفاده، در حین حرکت جت و قبل از رسیدن به جمع‌کننده مقدار زیادی از حلال در روش محلول‌ریسی تبخیر و یا پلیمر مذاب در روش ذوب‌ریسی خشک می‌گردد. الیاف بدست آمده در صفحه جمع‌کننده و با توجه به ملاحظات کاربرد نهایی با خصوصیات و شرایط مورد نظر جمع می‌شوند. از مزایای فرآیند الکتروریسی می‌توان به تکنیک ساده و سازگاری آسان آن اشاره کرد. دستگاه مورد استفاده برای الکتروریسی ترکیب ساده‌ای دارد و شامل منبع الکتریکی ولتاژ بالا با پلاریته مثبت یا منفی، پمپ سرنگ با لوله موئینه یا تیوب‌هایی برای انتقال محلول از سرنگ به رشته‌ساز و جمع‌کننده هادی است.
در ارتباط با ماهیت نانوالیاف و کاربرد‌های گسترده آن و همچنین فرآیند تولید نانوالیاف به ویژه روش الکتروریسی کتاب‌های جامعی به زبان فارسی تدوین و ترجمه شده است. اگر این موضوع در شمار علاقمندی‌های شما قرار دارد، می‌توانید فهرست کتاب‌های مرتبط را در ادامه مطلب ببینید. همچنین با کلیک بر روی هر عنوان علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید نسبت به ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌ها در فروشگاه اینترنتی واوک اقدام کنید: