کتاب آشنایی با نانوذرات (خواص، روش‌های تولید و کاربرد)

کتاب آشنایی با نانوذرات (خواص، روش‌های تولید و کاربرد)

از آنجا که خواص مواد در مقیاس نانومتری به نحو مطلوبی تغییر می‌کند، نانوفناوری پنجره‌ای جدید به دنیای مواد باز نموده است که حاصل آن امکان ساخت مواد و تجهیزاتی با کارایی بیشتر است. از میان زمینه‌های مختلف، نانوذرات در مرکز توجه بسیاری از محققین و تولیدکنندگان قرار دارد زیرا خواص این ذرات و سهولت نسبی فرآوری آنها با دانش کنونی بشر موجب شده است که بتوان به‌طور صنعتی این مواد را تولید کرد.
هدف کتاب «آشنایی با نانوذرات (خواص، روش‌های تولید و کاربرد)» معرفی نانوذرات و کاربرد آنهاست. روش‌های فرآوری بر مبنای اصول ساده علمی معرفی و مزایا و معایب هرکدام به چالش کشیده شده است. از آنجا که فناوری نانو جنبه بین رشته‌ای دارد سعی نویسنده بر این بوده است تا از ورود به جزئیات عمیق علمی پرهیز کند تا فهم آن برای کلیه دانشجویان در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه آسان گردد. همچنین تلاش شده است تا کتاب علاوه‌بر استفاده در مجامع دانشگاهی بتواند به‌عنوان مرجعی برای سایر دست‌اندرکاران این مقوله مورد استفاده قرار گیرد.
کتاب «آشنایی با نانوذرات (خواص، روش‌های تولید و کاربرد)» به ۸ فصل تقسیم شده است. فصل اول مقدمه‌ای بر فناوری نانو و حوزه‌های آن را ارائه می‌کند. همچنین جایگاه مواد نانو و به‌خصوص نانوذرات برجسته شده و روند تاریخی آنها معرفی شده است. در فصل دوم، مواد نانوساختار با ذکر جزئیات و گونه‌های مختلف آن تشریح شده است. در این فصل تاکید ویژه‌ای بر نانوذرات و اهمیت آنها شده است. فصل سوم کتاب، روش‌های شناسایی و آنالیز مواد نانوساختار و نانوذرات را ارائه می‌کند. از آنجا که مراجع بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارند، در این فصل سعی شده است که روش‌های مختلف موجود به اختصار تشریح شوند. در فصل چهارم خواص نانوذرات مورد توجه قرار گرفته است. در سه فصل بعدی، روش‌های مختلف فرآوری این مواد به ترتیب در محیط‌های مایع، گاز و جامد بررسی شده‌اند. اگرچه روش‌های فرآوری بسیار متنوع هستند با وجود این سعی شده است که اصلی‌ترین روش‌ها، همراه با اصول فرآیند، عوامل موثر بر مشخصات ذرات و ویژگی‌ها و معایب هر روش به‌طور جداگانه مورد بحث قرار می‌گیرند و در فصل پایانی کتاب کاربرد و بازار نانوذرات به اختصار معرفی شده است.

عناوین فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:
فصل ۱: دیباچه
فصل ۲: آشنایی با مواد نانوساختار
فصل ۳: روش‌های شناسایی و آنالیز
فصل ۴: خواص نانوذرات
فصل ۵: فرآوری نانوذرات در مایعات با روش‌های شیمیایی
فصل ۶: فرآوری نانوذرات در گازها
فصل ۷:فرآوری نانوذرات به روش مکانیکی
فصل ۸: بازار

کتاب «آشنایی با نانوذرات (خواص، روش‌های تولید و کاربرد)» توسط عبدالرضا سیم‌چی به نگارش درآمده است و موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف آن را منتشر کرده است. این کتاب را از فروشگاه اینترنتی واوک می‌توانید اینترنتی خریداری کنید. همچنین سایر کتاب‌های تخصصی حوزه فناوری نانو را نیز می‌توانید در این فروشگاه مشاهده کنید.