یک شرکت نانویی برنده رقابت InnovateHER شد

یک شرکت نانویی برنده رقابت InnovateHER شد

آفرین آلام (Afreen Allam) بنیان‌گذار شرکت سینون تراپیوتیکس (SiNoN Thrapeutics) با ارائه طرحی در زمینه رهاساری دارو در مغز، توانست رتبه نخست رقابت‌ InnovateHER را کسب کند. آلام در شرکت سینون روی درمان بیماری‌های عصبی کار می‌کند و فناوری نانوذراتی موسوم به نقاط کربنی را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است. در این فناوری دارو درون ذرات کربنی کپسوله شده تا از میان سد خونی بدن عبور کند. این روش امکان رهاسازی دارو را به مغز فراهم می‌کند، به شکلی که دارو وارد جریان خون شده و با عبور از سد خونی مغز، به محل مورد نظر می‌رسد.
آفرین آلام از دانشگاه دوک با انجام تحقیقاتی موفق به ارائه دستاوردی شده که با توسعه آن می‌تواند یک ششم مردم جهان را که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند رهایی بخشد.
تا کنون سه شرکت پفیزر (Pfizer)، جنسن (Janssen) و الی‌لیلی‌فارماکیوتیکالز (Eli Lilly Pharmaceuticals) به این فناوری جدید آلام علاقه‌مند شده‌اند، اما او نیازمند سرمایه‌ بیشتری است تا تحقیقات خود را کامل کند و بعد بتواند وارد مذاکره با این شرکت‌ها شود.
آلام روی روش‌های شیمی‌درمانی و ساخت داروهای پارکینسون و آلزایمر کار می‌کند. او نانوذرات خود را تاکنون روی داروهای عمومی مورد آزمایش قرار داده است، اما امیدوار است که بتواند این دارو را با فرمولاسیون مجدد به‌گونه‌ای تغییر دهد که امکان رهاسازی آن در مغز وجود داشته باشد.
آلام می‌گوید: «۲۵ درصد از سرطان‌ها در مغز شکل می‌گیرد. در این موارد، دارویی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، چندان دوام نخواهد داشت. بنابراین ما به فکر ایجاد بسته‌‌ای جدید افتادیم که بتواند از سد خونی مغز عبور کند. با این کار امکان درمان تومور مغز وجود دارد.»
آلام زمانی به تحقیقات روی سرطان علاقه‌مند شد که در دوره دبیرستان از مرکز سرطان دوک بازدید کرد. او بعد از آن به دنبال راهی بود تا به این بیماران کمک کند. در دانشگاه، او به‌صورت ویژه روی سرطان مغز متمرکز شد؛ اما کمی بعد تحقیقات خود را روی بیماری‌های عصبی متمرکز کرد؛ چرا که احساس می‌کرد بازار توسط شرکت‌های دارویی اشباع شده‌است، اما حوزه بیماری‌های عصبی، فضای زیادی برای کار دارد.

اگر علاقمند هستید در خصوص سایر طرح‌هایی که در این رقابت شرکت داشتند اطلاعات کسب کنید، اینجا کلیک کنید.